افزایش تولید پسته در راستای بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بیان کرد: وزارت جهاد هزینه‌های سیستم‌های آبیاری نوین را به کشاورزان پرداخت کرده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص تأثیر سیستم آبیاری‌های نوین در افزایش تولید پسته اظهار داشت: آبخیزداری استان کرمان بسیار محدود است که باید با کمک وزارت جهاد کشاورزی این امر محقق شود و از سویی وزارت جهاد هزینه‌های سیستم‌های آبیاری نوین را به کشاورزان پرداخت کرده زیرا این سیستم‌های قطره‌ای در کاهش مصرف آب و افزایش تولید اثرگذار هستند.

وی افزود: در واقع میزان برداشت در هکتار در کشور ما یک الی و یک هزار و ۲۰۰ تن است در حالی که آمریکا ۳ تن در هکتار است از سویی خشکسالی سال جاری در فصل بهار مسبب کاهش برداشت و پوک شدن محصول در این استان شده که خوشبختانه در مقابل استان‌های دیگر اعم از یزد، خراسان جنوبی دامغان وسمنان آن را جبران کرده‌اند.
عسگر اولادی در ادامه بیان کرد: میزان تولید محصول در سال‌جاری ۱۸۰ هزار تن است که از این مقدار ۱۴۰ هزار تن آن را صادر خواهیم کرد و در حالی که تولید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته امیدوارم در سال آینده این میزان کسری جبران شود.
وی بیان کرد: آمریکا در تولید پسته رقیب اصلی کشور ما محسوب شده به گونه‌ای که تولید پسته آمریکا تنها ۲۰ درصد معادل ۱٫۲ از تولید پسته بیشتر اما صادرات آن از کشور ما کمتر است به گونه‌ای که ایران تنها صادرکننده پسته در دنیا است و در حالی که سال گذشته ارزش صادراتی پسته ایران یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی در خصوص آفت پسته خاطرنشان کرد: آفت پسته در زمان برداشت به سبب باز بودن درزهای پسته و همچنین رطوبت شبنم خود نوعی قارچ تولید می‌کند که در میان این آفت‌ها آفلاتوکسین B2 سرطان‌زا است که خوشبختانه وزارت جهاد و سازمان استاندارد استان کرمان با تغییر اصول برداشت از سنتی به علمی این موضوع را برطرف کردند.
رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: بیش از ۸۰ کشور دنیا خریداران عمده پسته ایران هستند..
انتهای پیام/