افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی تا ۵۰۰ هزار هکتار/ تدوین استانداردهای تولید بذر گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران

ایران با تولید ۳۱۱ تن زعفران، ۹۴ درصد تولید دنیا را در اختیار دارد و کشورهای اسپانیا، یونان، هند، افغانستان و چین با تولید ۲۰ تن زعفران، شش درصد باقیمانده را تولید می‌کنند.

به گزارش اگری پرس به نقل از ایانا، معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تولید ۱۲۵ هزار تن گیاهان دارویی (بدون احتساب تولید گل محمدی و زعفران) با سطح زیر کشت ۴۲ هزار هکتار در کشور خبر داد و گفت: زیره سبز، حنا، گشنیز، وسمه، گل گاوزبان و رازیانه بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

darooe

میترا مجدزاده با اعلام اینکه ۷۲ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی در چهار استان خراسان رضوی، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و همدان متمرکز و ۲۸ درصد باقیمانده نیز در استان‌های دیگر پراکنده هستند، افزود: در تمامی استان‌های کشور، کشت گیاهان دارویی را داریم، اما با توجه به بحران آب موجود در کشور، توسعه کشت دیم گیاهان دارویی در اراضی شیبدار را در استان‌هایی که امکان آن وجود داشته باشد، در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی از افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی به میزان سالانه سه‌هزار هکتار و همچنین گل محمدی سالانه دوهزار هکتار خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گل محمدی در کشور ۱۴ هزار هکتار با تولید ۲۵ هزار تن گلبرگ تر است.

مجدزاده طرح کشت دیم گیاهان دارویی و گل محمدی دراراضی شیبدار را از اولویت‌های معاونت باغبانی دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ هزار تن از تولیدات گیاهان دارویی ما شامل زیره سبز، گشنیز، تخم گشنیز، حنا، وسمه و گل محمدی به ارزش بیش از ۹۰ میلیون دلار به کشورهای امارات، پاکستان، افغانستان، قطر، اوکراین، هنگ‌کنگ، بحرین، ژاپن، ترکیه، روسیه، فرانسه و ارمنستان صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضرکشت گیاهان دارویی کمتر از پتانسیل های موجود در کشور است، تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی از دیرباز در کشور وجود داشته که به‌ دلایل مختلف کمتر از سایر محصولات مورد توجه بوده است ، اما دفترامور گلخانه ها، گیاهان دارویی وقارچ در معاونت باغبانی، پیگیر تهیه “طرح جامع گیاهان دارویی” و اجرایی شدن آن است. همچنین سند راهبردی گیاهان دارویی در وزارت جهادکشاورزی دردست تهیه است که در “سند ملی گیاهان دارویی” کشور نقش بسیار مهمی دارد. سند مذکور جایگاه واقعی گیاهان دارویی درتولیدات کشاورزی کشور و صادرات غیرنفتی را نشان خواهد داد.

مجدزاده با بیان اینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم و هفتم، توسعه کشت گیاهان دارویی است، یادآور شد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با ستاد گیاهان دارویی کشور و در صورت تأمین اعتبارات لازم تا پایان سال ۱۴۰۴، افزایش سطح کشت گیاهان دارویی به‌صورت دیم تا میزان ۵۰۰ هزار هکتار را شاهد خواهیم بود.

وی تأکید کرد: فرآوری گیاهان دارویی و گل محمدی نیز در کشور انجام و صادرات به‌صورت عرقیات ،اسانس و محصولات فرآوری شده مورد مصرف در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز صورت می‌گیرد.

ایران، بی‌رقیب در تولید زعفران

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران با تولید ۳۱۱ تن زعفران ۹۴ درصد تولید دنیا را در اختیار دارد، اظهار داشت: کشورهای اسپانیا، یونان، هند، افغانستان و چین نیز با تولید ۲۰ تن زعفران، شش درصد باقیمانده را تولید می‌کنند.

مجدزاده خراسان رضوی را با تولید ۷۸ درصد، خراسان جنوبی ۱۸ درصد و استان‌های یزد، فارس، کرمان، اصفهان و خراسان شمالی را با چهار درصد، تولیدکنندگان زعفران در کشور عنوان کرد و گفت: برای توسعه کشت زعفران در تمامی استان‌های کشور بر اساس برنامه توسعه و پتانسیل‌های موجود در استان‌های مستعد، نیاز به حمایت بیشتری در برنامه ششم توسعه داریم.

وی میزان صادرات زعفران را تا پایان سال ۹۳، ۱۵۹ میلیون تن به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار اعلام کرد و از صادرات ۳۷ تن زعفران به ارزش ۵۷ میلیون دلار در سه‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.

مجدزاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون سطح زیر کشت زعفران در کشور ۹۰ هزار هکتار است، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم، توسعه ۱۶ هزار هکتاری در کشت زعفران داشته باشیم.

وی میزان تولید زعفران در کشور را بی‌رقیب و غیرقابل مقایسه با هر کشوری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای عملیات به‌زراعی در اراضی زیر کشت زعفران و افزایش عملکرد، امیدواریم همیشه رتبه نخست تولید دنیا را حفظ کنیم.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود آمار گمرک که نشان‌دهنده میزان بالای صادرات زعفران از کشور است، متأسفانه با خروج زعفران از کشور به‌صورت فله‌ای و در بسته‌های بالای ۳۰ گرم، زعفران تولید داخل در کشورهای واسطه بسته‌بندی شده و به‌عنوان برند آن کشور به فروش می‌رسد.

مجدزاده با بیان اینکه نمی‌توان صادرکنندگان را مجبور در تغییر نحوه بسته‌بندی و نوع صادرات کرد، یادآور شد: با این حال، تاکنون با سیاست‌های تشویقی، برنامه‌ریزی و حمایت از صادرکنندگان زمینه را برای بسته‌بندی‌های مناسب‌تر و شکیل‌تر فراهم کرده‌ایم، شاید این موضوع تا رسیدن به بهترین شکل صادرات زمان‌بر باشد، اما خواهیم توانست در بلندمدت با افزایش کیفیت بسته‌بندی‌ها، بازار اشغال‌شده توسط کشورهای واسطه را بازپس‌گیریم.

وی با تأکید بر اینکه ایران پتانسیل خوبی برای تولید گیاهان دارویی، گل‌محمدی و زعفران دارا است، تصریح کرد: معاونت باغبانی برای توسعه کشت ارگانیک گیاهان دارویی و صادرات آن برنامه‌ریزی بلندمدتی را در دست اجرا دارد.

مجدزاده در پایان با اعلام اینکه تولید این گیاهان در کشور دارای استانداردهای جهانی است و سعی شده در تمامی بخش‌های تولید به بالاترین سطوح استانداردهای جهانی برسیم، از تدوین استانداردهای مورد نیاز برای تولید بذر گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران و تعمیم آن به تمامی گیاهان دارویی خبر داد./