کشاورزی گرفتار بحران مدیریت آب است

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: با آب موجود کشور توان تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی داریم، کشاورزی گرفتار بحران مدیریت آب است.

اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی

اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم گفت: برخی ادعا می‌کنند به دلیل مشکلات ناشی از کم آبی نباید اقدام به تولید محصولات کشاورزی کرد، در حالی که این موضوع درست نیست، زیرا حجم زیادی از هدر رفت آب کشور، در محاسبات به ناحق به کشاورزی نسبت داده می‌شود.

اسکندری بیان داشت: در کشور با مشکل آب مواجه نیستیم، بلکه با بحران مدیریت آن مواجهیم، زیرا بهره‌وری آب در کشاورزی پایین است.

وی افزود: افرادی که در جایگاه تصمیم گیری‌اند و بین مردم با اظهاراتشان باعث ناامیدی می‌شوند، اینان مُبلِّغ افکار دشمنان هستند.

اسکندری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه راهکار مدیریتی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی با توجه وضعیت آبی کشور چیست، گفت: ایران از نعمت ۳ هزار کیلومتر ساحل برخوردار است، اما تاکنون کسی به استفاده از آب دریا برای تولید محصولات کشاورزی فکر نکرده است.

وی افزود: امام خمینی (ره) و بعد از رحلت ایشان، مقام معظم رهبری همواره بر تهیه غذای مردم از طریق تولیدات کشاورزی داخلی تأکید داشته‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم گفت ایران به واسطه داشتن ویژگی چهار فصل و وسعت یک میلیون و ۶۴۷ هزار کیلومتر مربع از توانایی کشت محصولات مناطق مختلف سردسیر، معتدل، گرمسیر و استوایی برخوردار است و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، دارای توان تولید ۳۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی است.

اسکندری در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان به این حجم از تولید در بخش کشاورزی دست یافت، گفت: سال ۸۴ تعداد ۹۴ برنامه راهبردی با محوریت تحقیقات در موضوعات مختلف در بخش کشاورزی تدوین شد و گروه‌های مختلف با این نقطه نظر که کشور دائماً در وضعیت خشکسالی قرار دارد و ترسالی به صورت اتفاقی پیش می‌آید، برای برطرف کردن نیازهای وارداتی، بر اساس شرایط مختلف خشکسالی، سرما و سیل در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی برنامه نوشتند.

وی با بیان این که کتابچه‌ها و مستندات این برنامه‌ها موجود است، اظهار داشت: بسیاری از این برنامه‌ها سال ۸۷ آماده شد و قرار بود که برخی از آن‌‌ها سال ۸۸ عملیاتی شود و به دولت دهم تحویل داده شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با انتقاد از نظام برنامه‌ریزی کشور افزود: نظام برنامه‌ریزی کشور شخص محور است، نه برنامه‌محور و به همین دلیل با روی کارآمدن مسئولان‌ و دولت‌های جدید، برنامه‌ دولت‌های پیشین کنارگذاشته می‌شود.

اسکندری با اشاره به زمان ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی، گفت: در آن ایام رئیس دولت وقت با مقام معظم رهبری دیداری داشتند که ایشان با گلایه از این که سال‌هاست که از دولت خواسته‌ایم در تولید چند محصول کشاورزی خودکفا شویم، اما این موضوع تحقق نیافته و الان بعد از ۱۳ سال به جای این که ما مدعی شویم، آن ها مدعی هستند!

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: در آن جلسه مقام معظم رهبری از رئیس دولت وقت خواستند که به جای چند محصول حداقل در یک محصول و آن هم گندم به خودکفایی برسیم.