کارآفرینی که سالی ۲۵۰ تن ماهی پرورشی با آب دریا تولید می‌کند

اولین تولید‌کننده ماهی سی‌باس در کشور سالانه ۲۵۰ تن از این نوع ماهی را با آب دریا در استخرهای پرورش ماهی در کنار سواحل جنوب تولید می کند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس تولید همواره کاری سخت و ریسک‌پذیر است، به ویژه اگر در تولید با موجودات زنده از قبیل مرغ، ماهی و میگو سروکار داشته باشیم،  زیرا همواره این موجودات در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار دارند و ممکن است بر اثر یک اتفاق کاملا ساده کل سرمایه‌، سرمایه‌گذار از بین برود.

اما در این میان هنوز هم افرادی هستند که علیرغم تمامی سختی‌ها ، قدم در عرصه تولید می‌گذارند و اگرچه می‌توانند سودهای قابل توجهی از سپرده‌گذاری سرمایه‌هایشان در بانک‌ها بدون دردسر به دست آوردند، وارد وادی تولید می‌شوند.

برای استمرار امر تولید در کشور که یکی از راه‌های جلوگیری از وابستگی به کشورهای دیگر است، مسئولان باید همواره حمایت از این قشر را فراموش نکنند و به سرمایه‌گذارانی که حاضرند سرمایه‌های کلان خود را به امر تولید اختصاص دهند، در پرداخت تسهیلات و سایر نیازمندی‌ها کوتاهی نکنند.

حامد شاهرخی یکی از فعالان عرصه تولید آبزیان در استان بوشهر است و بیش از ۲۰ سال عمر و سرمایه خود را برای تولید در این استان صرف کرده است.

وی اولین تولید کننده ماهی سی‌باس (شانک) در کشور است و تولید آن را از ۳سال قبل، آغاز کرده است و از ۷ ماه گذشته هم تولیدات خود را به بازارهای مختلف از جمله اصفهان و تهران آغاز کرده است.

مشخصه بارز این کارآفرین در پرورش ماهی سی‌باس، در سواحل آب‌های خلیج فارس استفاده از آب دریا است.

در روش استفاده از آب دریا برای پرورش ماهی سی باس آب دریا با کمک پمپ‌های مخصوص به استخرهایی که در کنار دریا ساخته و تعبیه شده منتقل می‌شود، آب دریا پس از پمپاژ طی ۴ مرحله در حوض‌ها رسوب‌زدایی و فیلتر می‌شود.

براساس این گزارش: پس از این مرحله آب به استخرهای دیگر که در محوطه سرپوشده و قرنطینه قرار دارند منتقل می‌شود و در این قسمت بچه‌ ماهی و ماهی بزرگ پرورش می‌یابد.

در این روش آب در استخرهای پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از طی مسیر و چرخش در استخرهای مختلف پرورش ماهی بدون هیچ‌گونه آلودگی مجدد به دریا باز می‌گردد.

این گزارش می‌افزاید: دور ریز آب در این روش روزانه فقط  ۱۰۰ مترمکعب است.

ماهی سی‌باس که با حداقل مصرف آب و آن هم با آب دریا در سواحل جنوب کشور توسط این تولید کننده و کارآفرین تولید می‌شود، در حال حاضر در مبدا با قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

البته این کارآفرین که با راه‌اندازی مزرعه پرورش ماهی سی‌باس بطور مستقیم برای ۲۵ نفر در استان بوشهر اشتغال ایجاد کرده است، گلایه‌هایی هم از مسئولان دارد و می گوید: از روزی که ساخت مزرعه پرورش ماهی در استان آغاز شد از بانک کشاورزی تقاضای وام کردیم، اما با گذشت چند سال و حتی ورود محصول به بازار هنوز به موفق به اخذ تسهیلات از این بانک نشده‌ایم.

وی که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای تولید ماهی سی باس در استان بوشهر سرمایه‌گذاری کرده است، اظهار داشت: استخر پرورش ماهی ظرفیت اسمی حدود ۷۵۰ تن دارد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی در حال حاضر با یک سوم ظرفیت یعنی تولید سالانه ۲۵۰ تن فعالیت می‌کند.

شاهرخی همچنین در مورد مزایای پرورش ماهی در سیستم مدار بسته اظهار داشت: در مزارع خاکی از هر هکتار حدود ۷ تن ماهی تولید می‌شود در حالی که در این روش با یک سوم همین فضا و آب می‌توان بیش از این مقدار تولید کرد.

این گزارش می‌افزاید: بچه ماهی سی‌باس با وزن یک دهم گرم در حال حاضر از استرالیا و تایلند به کشور وارد می‌شود و پس از یک دوره ۶ ماهه با وزن تقریبی ۸۰۰ تا یک کیلوگرم روانه بازار می‌شود.

روشی که این کارآفرین در تولید ماهی سی‌باس استفاده می‌کند سیستم فوق متراکم است که نحوی که از سطحی معادل ۳ هزار مترمبع و ۲ هزار تن آب سالانه قادر است، بیش از ۷۵۰ تن ماهی سی‌باس تولید کند که در حال حاضر حدود ۲۵۰ تن از این مرکز تولید می‌شود.