از نجاری و جوشکاری تا پرورش شترمرغ / تولید سالانه ۲۰۰ هزار بلدرچین، ۴۰۰ شترمرغ و راه اندازی ۷۰ کارگاه تولیدی

حمید زارع، از موفق‌ترین پرورش‌دهندگان طیور در استان فارس است که علاوه بر تولید انبوه بلدرچین، در راه‌اندازی ۷۰ واحد تولید آن در این استان نقش مهمی ایفا کرده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، طلایه داران اقتصاد مقاومتی عنوان همایشی است که بسیج سازندگی هر سال در هفته بسیج برگزار می کند و در آن از برگزیدگان عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی تقدیر به عمل می آورد.

از زمان تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مساله اقتصاد مقاومتی، بسیج سازندگی با مشاوره و پرداخت وام از طرح های تولیدی مرتبط با امنیت غذایی نظیر پرورش شیلات، طیور، زنبور عسل، ورمی کمپوست، کشت زعفران، صنایع تبدیلی، دام سبک و سنگین، صنایع دستی حمایت می کند.

 در سومین دوره همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی، حمید زارع به عنوان چهره برتر انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

 او یکی از موفق ترین پرورش دهندگان طیور در استان فارس است که علاوه بر تولید انبوه بلدرچین، در راه اندازی ۷۰ واحد تولید بلدرچین در استان فارس نقش مهمی ایفا کرده است. خبرنگار ما در زمینه فعالیت های اقتصاد مقاومتی با آقای حمید زارع گفت و گویی انجام داده است.

از نجاری و جوشکاری تا پرورش شترمرغ

برگزیده سومین همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی درباره نحوه ورودش به عرصه پرورش طیور، می گوید: “شغل اصلی من جوشکاری و نجاری بود اما به مرور به دلیل اشباع شدن این عرصه، درآمدم رو به کاهش گذاشت.

این روند ادامه داشت تا اینکه یقین کردم که باید برای موفقیت و کسب درآمد بیشتر باید علاوه بر جوشکاری و نجاری، شغل دیگری هم داشته باشم. از گذشته علاقمند به کار پرورش طیور بودم و با مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم پرورش شترمرغ از مزیت های اقتصادی مناسبی برخوردار است.”

حمید زارع می افزاید: “در کنار شغل سابقم کار پرورش شترمرغ را آغاز کردم. شترمرغ در میان طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد. هزینه نگهداری آن نسبت به سایر طیور بسیار پایین تر است و تقریبا بی نیاز از داروست، هیچ نیازی به سرمایش و گرمایش ندارد و با هر دمایی خودش را وفق می دهد، چه در تابستان داغ چه در برف و باران هیچ نیازی به سالن ندارد و در فضای باز نگهداری می شود.”

هر ۸ ماه یک بار؛ کسب ۳۰۰ میلیون تومان سود 

او در حال حاضر هر ۸ ماه یک بار ۴۰۰ شترمرغ پرورش می دهد و هر کدام را به قیمت تقریبا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می فروشد که نیمی از این رقم برایش سود خالص محصوب می شود. در واقع آقای زارع از پرورش شترمرغ سالانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان سود به دست می آورد.

اما فعالیت چهره برگزیده سومین همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی به پرورش شترمرغ خلاصه نمی شود. حمید زارع در باره دیگر عرصه های فعالیت تولیدی اش می گوید: “از آنجایی که بازدهی شترمرغ پس از طی یک دوره ۸ ماهه تحقق می یابد و در میان دوره ها فاصله قابل توجهی وجود دارد، تصمیم گرفتم در کنار آن به پرورش طیوری بپردازم که زودبازده هستند و در کوتاه مدت درآمدزایی می کنند؛ مثل بلدرچین. بلدرچین نیز از جمله مقاوم ترین طیور در برابر بیماری هاست و هیچ نیازی به واکسن ندارد.”

تولید ماهانه ۱۶ هزار بلدرچین

این فعال اقتصاد مقاومتی در حال حاضر ماهانه ۱۶ هزار جوجه بلدرچین تولید می کند. پس از ورود به عرصه پرورش بلدرچین مشغله و نیز درآمد حمید زارع به قدری زیاد شده که کار نجاری و جوشکاری را به طور کامل کنار گذاشته است. در زیر مجموعه کارگاه تولیدی او ۷۰ کارگاه پرورش بلدرچین متشکل از تولیدکنندگان مورد حمایت بسیج سازندگی مشغول به فعالیت هستند.

او در این باره می گوید: “هر کس در منطقه ما بخواهد وارد عرصه پرورش بلدرچین، مرغ محلی و طیور شود با همکاری بسیج سازندگی هر آنچه را از دانش و تجربه نیاز دارد به او می آموزیم و جوجه طیور را در اختیارش قرار می دهیم. با این روش ۷۰ کارگاه تولیدی و ده ها شغل جدید ایجاد شده است.

بازار طیوری مانند شترمرغ و بلدرچین رو به توسعه است و ظرفیت زیادی برای اشتغالزایی دارد. کارگاه های زیر مجموعه اگر بتوانند با قیمت بهتری محصولاتشان را بفروشند که چه بهتر، در غیر این صورت به صورت تضمینی تولیداتشان را می خریم.”

فکر می کردم اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی می ماند

حمید زارع برای فروش محصولاتش برند “برسیا” را به ثبت رسانده و پس از کشتار شترمرغ ها و بلدرچین ها آن ها را به صورت بسته بندی شده به بازار عرضه می کند. او درباره اقتصاد مقاومتی می گوید: “زمانی که این مساله مطرح شد، فکر می کردم در حد شعار باقی می ماند اما اشتباه می کردم. لااقل در سطح واحدهای تولیدی خرد، کوچک و زودبازده کارهای زیادی دارد صورت می گیرد.

سهم من در کمک به اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر عزیزمان قرار دارد، انتقال دانش و تجربه به همه کسانی است که شجاعت ورود به عرصه تولید را دارند اما نمی دانند از کجا شروع کنند.”

او خاطرنشان می کند: “در جامعه ما افراد زیادی هستند که فاقد شغل هستند یا در انتظار استخدام دولتی نشسته اند، غالب آنها می گویند نمی شود کار تولیدی کرد، من همیشه وقتی این جمله را می شنوم به آن ها می گویم نباید بگویید نمی شود تولید کرد، اول بگویید نمی توانم تولید کنم و بعد تلاش کنید با به جان خریدن زحمات و مشکلات این ناتوانی را به توانستن تبدیل کنید و به موفقیت دست پیدا کنید.