مصرف سم د.د.ت در مزارع ممنوع است/ مسئول واردات قاچاق و مصرف غیرمجاز نیستیم/ مصرف سم غیرمجاز در یک شامپو

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مصرف سم د.د.ت از دهه‌های گذشته در کشور ممنوع شده، گفت: سازمان، مسئول واردات قاچاق و مصرف غیرمجاز این سم نیست.

agripress0170به گزارش اگری پرس یحیی ابطالی معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد مطالب مطرح شده درباره استفاده از سم غیرمجاز د.د.ت در مزارع کشور، گفت: پرونده مصرف سموم کلره تقریبا در کشور بسته شده و بیش از چند دهه است که در مزارع و باغات کشور از سم د.د.ت استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سم د.د.ت سال‌ها پیش در مزارع، دامداری‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شد، افزود: از آنجا که این سم در طبیعت از بین نمی‌رود، محو کامل آن در شاید ۱۰۰ سال به طول بیانجامد.

ابطالی تصریح کرد: بنابراین ممکن است که اثرات سم مذکور هنوز هم بر اثر بکارگیری آن در مزارع در دهه‌های گذشته در اکوسیستم و زنجیره غذایی جامعه مانده باشد.

* کاربرد سم غیرمجاز لیندین در شامپو

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور با انتقاد از واردات برخی سموم غیرمجاز بیان داشت: اگرچه سازمان حفظ نباتات مصرف سم لیندین را غیرمجاز اعلام کرده اما علیرغم این موضوع وزارت بهداشت و درمان مجوز مصرف این سم را در شامپو‌های مربوط به از بین بردن شپس موی سر در انسان‌ها داده است.

ابطالی بیان داشت: بنابراین جای این سؤال باقی است که چرا علیرغم اعلام غیرمجاز و مضر بودن سم لیندین در مزارع وزارت بهداشت اجازه استفاده آن را در محصولی که به طور مستقیم به مصرف انسانی می‌رسد داده است.

 وی با بیان اینکه مصرف سموم کلره و سم د.د.ت بعد از جنگ جهانی دوم کاربرد ویژه‌ای یافت، تصریح کرد: مدتی این سموم در بخش کشاورزی استفاده می‌شد اما به دلایل مسائل زیست محیطی و بهداشتی مصرف آن‌ها ممنوع شد.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه دوام سموم در طبیعت متفاوت است، اظهار داشت: سم د.د.ت یکی از سموم سرطان‌زاست که در چرخه طبیعت سال‌ها باقی می‌ماند و زمان دقیقی در مورد حذف آثار آن وجود ندارد.

ابطالی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر این سم بر روی بدن یک موش ریخته شود و عقابی آن موش را بخورد و بعد عقاب بمیرد و آب حاصل از بارش باران بر روی بدن عقاب به رودخانه یا دریا برسد،نمی‌توان سم د.د.ت را از بدن ماهی که در آن آب بوده جدا کرد.

وی افزود: سم د.د.ت در بدن موجوداتی که در قطب شمال هم زندگی کرده‌اند یافت شده در حالی که در آن مناطق هیچگونه سمومی استفاده نمی‌شود.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه گفته می‌شود این سم بصورت غیرمجاز در برخی مزارع استفاده می‌شود، گفت: سازمان حفظ نباتات متولی مصرف سموم غیرمجاز و واردات قاچاق نیستت.

ابطالی با اشاره به اینکه مواد اولیه تولید سم در کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، گفت: سالانه حدود ۳۰ هزار تن سم در کشور تولید و ۵ هزار تن صادر می‌شود اما هرگز برای تولید اجازه واردات مواد اولیه غیرمجاز را نمی‌دهیم.

براساس این گزارش: حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت گفته که مصرف سم د.د.ت در همه جای دنیا منسوج شده و استفاده از آن عوارض مخربی بر سلامتی انسان دارد اما گزارش‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که هنوز این سم خطرناک در برخی مزارع کشاورزی کشور به عنوان یک   آفت کش قوی استفاده می‌شود.