نیاز کشور به ۱۱ میلیون تن گندم و کسری ۲ میلیون تنی/ آغاز بررسی ضرر و منفعت صادرات محصولات آب‌بر

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیاز کشور به گندم ۱۱ میلیون تن است، گفت: کسری ۲ تا ۲.۵ میلیون تن گندم است.

به گزارش اگری پرس عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس در مورد اینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی در مورد منع صادرات محصولات آب‌بر چیست، گفت: در معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بررسی و تحقیقی در مورد اینکه صادرات چه محصولات کشاورزی از لحاظ میزان مصرف آب به نفع یا به ضرر است، شروع است.

وی افزود: یک تیم ویژه برای این تحقیق و بررسی در این زمینه مشغول به کار است و احتمالا تا کشت پاییز نتایج مشخص می‌‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این تیم بررسی در مورد محصولات صادراتی کشاورزی، مناطق تولید و بار مصرفی آب را رصد می‌کند.

کشاورز تصریح کرد: هدف وزارتخانه تعیین سیاست منطقی برای صادرات محصولات کشاورزی است و در این رابطه هم با سازمان هواشناسی جلساتی برگزار شده است.

معاون زراعت وزرات جهاد کشاورزی در مورد برنامه وزارتخانه برای کاهش واردات گندم و کنجاله سویا گفت: کاهش واردات این محصولات منوط به افزایش تولید آنها است.

وی افزود: از ۱۱ میلیون تن گندم خوراکی مورد نیاز کشور در سال جاری بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون تن نیاز کسری این محصول است که از طریق واردات تأمین می‌شود.

کشاورز بیان داشت: برای افزایش تولید دانه‌های روغنی برنامه‌‌های را در نظر داریم که هنوز موجبات آن فراهم نشده است.

به گزارش فارس: چند روز قبل محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده با کشت هندوانه، تولید و صادرات آن به علت محدودیت منابع آبی کشور مخالف است.

علاوه بر مخالفت وزیر جهاد کشاورزی در مورد کشت و صادرات هندوانه چیت چیان وزیر نیرو هم گفته است صادرات هندوانه به علت اینکه برای تولیدش باید میزان زیادی آب مصرف شود عاقلانه و منطقی نیست.

این گزارش می‌افزاید: بر اساس آمار کمرک، سال گذشته برای تأمین گندم مورد نیاز  ۶٫۹ میلیون تن گندم وارد کشور شد.