خروج عربستان از سهام روغن نباتی‌ بورس تهران

مديرعامل هلدينگ توسعه صنايع بهشهر و سهامدار عمده شركت مارگارين گفت: صافولا يك شركت سرمايه‌گذار خارجي است و در حال حاضر هم سهام شركت مارگارين به‌طور كلي از زير‌مجموعه آن جدا شده‌ است.

agripress0125به گزارش اگری پرس به نقل از مشرق، هلدينگ توسعه صنايع بهشهر، به‌عنوان بزرگ‌ترين مالك سهام در صنايع روغن نباتي بورس به‌طور رسمي اعلام كرد شراكت صافولاي عربستان در شركت مارگارين پايان يافته است. بر اين اساس شركت مارگارين رسما از سرمايه‌گذار عربستاني جدا شده و از اين پس هلدينگ توسعه صنايع بهشهر و گروهي از سهامداران خرد بورس تهران، مالكان اصلي آن محسوب مي‌شوند. بر اين اساس سيامك ربيعي، مديرعامل شركت مارگارين در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تأييد ماجرا، تأكيد كرد:

شركت ايراني مارگارين فعاليت دوباره خود را پس از تغيير سهامداري آغاز كرده است. مرتضي داداش، مديرعامل هلدينگ توسعه صنايع بهشهر هم كه به‌عنوان سهامدار عمده شركت مارگارين با خبرنگاران صحبت مي‌كرد، با اشاره به سوابق ماجرا گفت: در سال ۸۲، با مجوز دولت وقت، صافولاي عربستان در مجموعه صافولا- بهشهر متشكل از ۵۱درصد سهام شركت صنعتي بهشهر و ۵۳درصد سهام شركت مارگارين، به ميزان ۴۹درصد شريك شد. بر اين اساس صافولا-بهشهر به‌عنوان يك شركت مشترك ايراني و عربستاني ۵۳درصد سهام مارگارين و ۵۱درصد سهام صنعتي بهشهر را مالك شد.

مديرعامل هلدينگ توسعه صنايع بهشهر افزود: اما در سال‌هاي بعد صافولاي عربستان، از فضاي موجود در بورس استفاده كرده و سهم خود را در ۲شركت صنعتي بهشهر و مارگارين به ۸۰درصد افزايش داد. توسعه صنايع بهشهر هم در سال ۸۷ به‌منظور مشاركت در افزايش سرمايه‌ بانك اقتصاد نوين، مجبور شد ۳۱درصد ديگر از سهام خود را در صافولا- بهشهر واگذار كند. از آن تاريخ به بعد توسعه صنايع بهشهر فقط مالك ۲۰درصد و صافولاي عربستان مالك ۸۰درصد سهام شركت مشترك صافولا- بهشهر شد.

او افزود: پارسال بعد از كارشناسي‌هاي انجام‌شده، مقرر شد كه ۱۰درصد سهام صافولا-بهشهر را در مقابل ۸۰درصد سهام شركت مارگارين با صافولاي عربستان تهاتر كنيم. او درباره نسبت‌هاي فعلي شراكت با صافولاي عربستان، گفت: در حال حاضر به نسبت ۱۰درصد توسعه صنايع بهشهر و ۹۰درصد صافولاي عربستان در شركت صافولا- بهشهر شراكت داريم؛ يعني سهم ما در صافولا – بهشهر(شركت مشترك ايران و عربستان) فقط ۱۰درصد است.

تكذيب رابطه صافولاي عربستان و داعش

مرتضي داداش، مديرعامل هلدينگ توسعه صنايع بهشهر كه به‌عنوان سهامدار عمده شركت مارگارين با خبرنگاران صحبت مي‌كرد، از پررنگ نشان دادن نقش سرمايه‌گذاران عربستاني در صنعت روغن نباتي ايران انتقاد كرد و به‌صورت تلويحي شايعات مطرح‌شده مبني بر كمك مالي صافولاي عربستان به گروهك تروريستي داعش را رد كرد و گفت: براي بررسي اين ادعا بهتر است به جريان خروج و ورود نقدينگي در ترازنامه و صورت‌هاي مالي شركت صافولا در بورس نيويورك توجه شود. مديرعامل شركت توسعه صنايع بهشهر در برابر اين پرسش كه آيا ادامه مشاركت با عربستاني‌ها را مورد بررسي قرار داده‌ايد، تأكيدكرد:

صافولا با مجوزهاي رسمي دولت جمهوري اسلامي وارد صنعت روغن نباتي ايران شده و اگر حساسيتي وجود داشته باشد، قطعا مسئولان اقتصادي و سياسي تذكرات لازم را خواهند داد. او تأكيد كرد: در حقيقت صافولا يك شركت سرمايه‌گذار خارجي است. در حال حاضر هم سهام شركت مارگارين به‌طور كلي از زير‌مجموعه آن جدا شده‌ است. به تعبيري واضح‌تر، در حال حاضر شركت مارگارين متعلق به هلدينگ توسعه صنايع بهشهر و گروهي از سهامداران خرد بازار سرمايه است. شركت صنعتي بهشهر هم شركتي است كه توسط صافولا- بهشهر اداره مي‌شود.