ادامه فعالیت رسمی مؤسسه‌های باغبانی کشور در قالب پژوهشکده از هفته آینده

پژوهشکده‌های محصولات تک‌محصولی باغبانی در سه عرصه به‌نژادی، فناوری تولید و پس از برداشت و با تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های پژوهشی و ارتباط بهتر با بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

به گزارش اگری پرس رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی امروز در گفتگو با ایانا با اشاره به اهمیت و جایگاه محصولات باغبانی در کشور، از ادامه فعالیت مؤسسه‌های باغبانی کشور در قالب پژوهشکده از هفته آینده خبر داد.

داراب حسنی افزود: با توجه به آنکه مؤسسه‌ها نمی‌توانند زیرمجموعه مؤسسه دیگری باشند، پس از بازگشایی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی تصمیم بر این شد مؤسسه‌های باغبانی کشوری در قالب پژوهشکده به فعالیت بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: مؤسسه‌های تک‌محصولی خرما و میوه‌های گرمسیری، مرکبات، پسته و همچنین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با تغییراتی اندک در تشکیلاتشان بدون تنزل به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

حسنی ادامه داد: قوانین پژوهشکده‌ها نسبت به پیشین تغییر نخواهد کرد و برنامه‌های پژوهشی آنها زیر نظر مؤسسه مادری باغبانی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هدف تمامی پژوهشکده‌ها کمک به ارتقاء بخش باغبانی است، تصریح کرد: مؤسسه تحقیقات باغبانی نیز در راستای رسیدن به اهداف بخش تمامی امکانات لازم را در اختیار پژوهشکده‌ها قرار خواهد داد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی به پتانسیل خوب کشور در تولید محصولات باغبانی و امکان صادرات و وجود بازار مناسب در منطقه و جهان اشاره کرد و یادآور شد: معرفی ارقام جدید، ورود ارقام خارجی مناسب و اصلاح ارقام داخلی با استفاده از ژرم‌پلاسم و پتانسیل‌های داخلی از ضروریات این گروه از محصولات به‌شمار می‌رود.

حسنی فعالیت پژوهشکده‌ها را در سه عرصه به‌نژادی، فناوری تولید و پس از برداشت دسته‌بندی کرد و اظهار داشت: افزایش و تقویت فعالیت پژوهشکده‌ها در بخش اصلاح ارقام از موارد کلیدی توفیق در کشت و کار محصولات باغبانی است.

وی در پایان تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های پژوهشی، ارتباط بهتر با بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل‌های این بخش را از برنامه‌های آینده مؤسسه عنوان کرد./