۷ درصد گندم تولید داخل خاک است/ بانک‌ها اقتصاد کشور را نجس کرده‌اند

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: دولت به دنبال آن است که میزان خاک موجود در گندم از ۷ درصد به ۵ درصد کاهش دهد اماباید توجه داشت در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم ۰.۲ درصد است.

به گزارش اگری پرس؛

محمدرضا مرتضوی امروز در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان اظهار کرد: هم اینک در صنایع تولید آب مشکلی نداریم و دستگاه‌هایی فعالیت می‌کنند که انقلابی در بخش تولید آب کشورمان ایجاد کرده‌اند به طوری که این دستگاه‌ها هر دانه آرد را به صورت جداگانه اسکن می‌کنند.

وی افزود: در نمایشگاه امسال ۱۷۷ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که ۳۸ شرکت حاضر خارجی‌اند در مساحتی بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع حضور دارند، اما ظرفیت‌های تولید گندم و صنایع آرد و نان و نانوایی‌های کشور بیش از نمایشگاه فعلی است.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران ادامه داد: ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شغل در نانواخانه‌های کشور وجود دارد و نان تخت تولیدی ما مانند نان‌های تافتون و سنگک جزو بهترین نان‌های دنیا به حساب می‌آیند.

خاک داخل گندم می‌کنند

وی تصریح کرد: در این شرایط چرا نانوایی‌های ما چقدر مورد انتقاد و تعدی قرار می‌گیرند در حالی که آنها مجبورند هر کیلوگرم آرد را به قیمت بخرند و به نرخ مشخصی بفروشند و دخل و خرج آنها با یکدیگر نخواند.

مرتضوی گفت: از چند دهه پیش گفته‌ام که قیمت نان باید ثابت بماند آیا این قیمت ثابت مانده و یا هر ساله افزایش یافته است.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به مخلوط کردن خاک با گندم عرضه شده در چرخه تولید گفت: وزارت جهاد کشاورزی جدولی درست کرده است به نام جدول پاکی گندم اما این جدول در واقع جدول نجسی است.

وی افزود: می‌گویند گندم را با ۷ درصد خاک و ۱۰ درصد افت مفید بخرید یعنی گندم حدود ۱۷ درصد ضایعات داشته باشد و کسی به کارخانه‌های آرد نیز اعتراض نکند و نگوید که آن را نمی‌خرد.

مرتضوی با طرح این سوال که آیا گندم برداشت شده به طور طبیعی ۷ درصد خاک دارد، گفت: این حجم از خاک و آشغال موجود در گندم طبیعی نیست که این امر نشان دهنده آن است که در گندمی که فروخته می‌شود خاک و ضایعات ریخته می‌شود.

دولت برای خرید هر کیلو خاک ۱۳۰۰ تومان می‌دهد 

وی افزود: اشغال(ضایعات) گندم به حدی است که آنها را مجبور شده‌ایم به قیمت هر کیلوگرم ۱۰۰ تومان بفروشیم و این در حالی است که این خاک و ضایعات را دولت ۱۳۰۰ تومان برای خرید آن پول می‌دهد و اگر هم تحویل نگیرد با سنگ می‌زنند و شیشه‌هایش را می‌شکنند.

رئیس انجمن آردسازان کشور با بیان اینکه کار ما گرفتن آشغال گندم در کارخانه‌های آرد شده است، گفت: گندم تولیدی در کشور کیفیت بسیار مناسبی دارد و همه نوع گندم در کشور ما تولید می‌شود و بی‌کیفیت خواندن آن ناشکری است. حتی بنده معتقدم که وجود واریت‌ههای موجود در گندم را باید کاهش دهیم تا از تنوع کشت کاسته شود.

مرتضوی تصریح کرد: دولت‌های مختلف هر ساله بر لزوم خودکفایی گندم در کشورمان اصرار کرده‌اند اما به آن اندازه که به مسائل کمی آن توجه داشته‌اند به کیفیت آن توجه نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال تسنیم که چه کسی خاک را وارد گندم کرده و به دولت به صورت خرید تضمینی می‌فروشد، گفت: دلالال‌ها، کشاورزها و… این کار را می‌کنند؛ وقتی بانکها ۲۸ درصد بهره می‌گیرند این افراد نیز در گندم تحویلی خود، خاک می‌ریزند.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایرانبا بیان اینکه،در واکنش به اعتراضات ما وزارت جهاد کشاورزی امسال گفته است که در حال اصلاح رویه جلوگیری از ورود خاک به گندم است ادامه داد: گفته‌اند (وزارت جهاد کشاورزی) میزان خاک موجود در گندم از ۷ درصد به ۵ درصد کاهش می‌یابد اماباید توجه داشت در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم ۰٫۲ درصد است.

وی افزود: این حجم از ناخالصی گندم ظلم به تولیدکنندگان نان، آسیابان و مردم و حتی خود کشاورز است.

مرتضوی تصریحکرد: سازمان ملی استاندارد می‌گوید که برای تشخیص خلوص گندم باید با توری دو دهم درصد اندازه‌گیری شود اما دولت برای خرید گندم آن را با توری ۲٫۲ درصد اندازه می‌گیرد.

مرتضوی گفت: این جدول به اصطلاح پاکی، دستپخت دور شدن از انصاف است و ریشه آن بهره‌های بانکی است که اقتصاد کشور را نجس کرده است.

رئیس انجمن ابسازان در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت درباره بی‌کیفیت بودن گندم و نان‌های تولیدی در کشور گفت: وزیر بهداشت می‌تواند بگوید که نان‌های کشور شور است اما اینکه بیاید بگوید که گندم و یا نان بی‌کیفیت است در حیطه اختیارات وی نیست.

وی افزود: گندم تولیدی کشورمان در استانهای فارس،‌گلستان، خوزستان، آذربایجان در وضعیتی عالی تولید می‌شود و حتی گندم دوروم مورد نیاز کشور در داخل قابل تامین است اما یکسری از کارخانه‌داران تولیدکننده ماکارونی علاقمند به واردات گندم دوروم خارجی هستند که قیمت پایین‌تری دارد تا هزینه تمام شده آنها کاهش یابد.

مرتضوی گفت: بخشهای مرتبط با تولید گندم، آرد و نانوایی‌های کشور خصوصی هستند اما چرا دولت برای همه آنها تصمیم‌گیری کرده و بعد از اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی صحبت می‌کند.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: تا بنده می‌گویم داخل گندم خاک می‌ریزند به من اینطور می‌گویند که می‌خواهی گندم خارجی بیاوری؟

مرتضوی گفت: شما (دولت) که قیمت گندم را دو برابر استاندارد جهانی خریداری می‌کنید چرا برای خاک و ضایعات موجود در آن پول می‌دهید؟

وی با بیان اینکه شورای نان‌های تولید شده در کشورمان بدون واردات گندم قابل برطرف شدن است، گفت: زمانی که به هر نانوایی ۴۰۰ کیلو آرد می‌دهند و دخل و خرج آن با یکدیگر می‌خواند و زمانی که اجازه می‌دهیم گندم‌های ضعیف و لاغر وارد خرید تضمینی شده آرد شود و در نهایت با آن نان پخته شود این امر باعث می‌شود که کیفیت نان کاهش یابد زیرا ماشین‌های ما تا حدودی می‌توانند غربالگری انجام دهند.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اضافه کرد: در زمان برداشت گندم نیز هوای کمپاین‌ها را نمی‌بندند و اجازه می‌دهند که خاک بیشتری در زمان برداشت وارد این محصول شود.

مرتضوی گفت: با توجه به اینکه کشاورز نانوا مربوط به بخش خصوصی است، تولیدکنندگان آرد و نان نیز خصوصی هستند دولت باید خود را از کار ما بیرون ببرد.

وی در واکنش به اینکه ریاست وزیر صنعت و کارگروه گندم و آرد و نان را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: بهتر است که در خصوص تولید گندم و مشتقات آن از دو طرف نظارت وجود داشته باشد و جهاد کشاورزی اقدام به تولید گندم کرده و مسئولیت‌های بازرگانی آن نیز به بخش صنعت باشد.