۲ شرط گران‌نشدن نان/بودجه ۹۷ رکودزاست، ۳ اتاق مخالفند

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه آمار بیکاری در کشور وحشتناک شده است، گفت: بودجه‌ای که برای سال آینده بسته شده نه‌تنها بهبودی در وضعیت اشتغال ایجاد نمی‌کند بلکه منجر به تشدید رکود خواهد شود.

به گزارش اگری پرس؛

اصناف، این روزها با مسائل و حاشیه‌های مهمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، “از طرفی شاهد افزایش هزینه‌های تولید با نمونه بازار «نان» مواجه‌اند” ، “رکود را تجربه می‌کنند”، “به برگزاری انتخابات رئیس خود نزدیک شده‌اند” و “دوباره در بودجه سال ۹۷ به‌درستی دیده نشده‌اند و مالیاتشان افزایش‌یافته است”.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران و تهران در گفتگوی تفصیلی و یک ساعته با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم ، پاسخ‌های متفاوتی را داده که در بخشی از مکالمه نیز بی‌پروایی موج می‌زند. در بخش ابتدایی مصاحبه که با موضوع انتخابات و حاشیه‌هایی همراه شده است و ما سؤالات خود را به اصطلاح از قسمت تنگ قیف شروع کرده‌ایم، فاضلی هشدار می‌دهد که اجازه دخالت دولت و هیچ گروه سیاسی را در انتخابات اتاق اصناف نمی‌دهد.

مشروح گفتگوی تسنیم با علی فاضلی به شرح زیر است:

* مهمترین موضوع این روزها که برای اصناف مطرح است برگزاری انتخابات هیئت رئیسه اتاق اصناف و انتخاب ریاست این اتاق است، در کنار این امر شائبه‌ای مبنی بر کناره‌گیری شما از ریاست اتاق برای دور بعد مطرح است، خود ماجرا را شرح دهید.

فاضلی: فرآیند انتخابات هر ۴ سال یک بار در اتاق اصناف ایران اتفاق می‌افتد و دارای پروسه‌ای ۷ ماهه است و در دهه سوم اردیبهشت ماه انتخابات ریاست اتاق برگزار می‌شود.

من نیز در فضای مجازی خبری در ارتباط با کناره‌گیرری خود دیده‌ام؛ اما بنده موضع خود را برای حضور یا عدم حضور در انتخابات دور بعد انتخابات اصناف ایران اسفندماه سال جاری اعلام خواهم کرد.

مواردی که درباره انصراف بنده از شرکت در انتخابات دور بعد اتاق اصناف ایران مطرح شده است منطبق با واقعیت نیست بلکه صرفا برداشت‌های شخصی رسانه‌ها به حساب می‌آید.

این پیام را به همکاران خود در اتاق اصناف در سراسر کشور می‌دهم که در موضوع انتخابات حتما ملاحظات لازم را رعایت کنند؛ اتحادیه‌های صنفی به حدی مستقل شده‌ است که تحت تاثیر جریان یا گروه سیاسی خاصی قرار نگیرد.

مشکلات خاصی در حوزه اصناف وجود دارد اما سعی می‌کنم که بیشتر حرف‌های خود را در اسفندماه با اصناف سراسر کشور در میان بگذارم و بگویم که دقیقا کجاها مشکل وجود دارد.

این تعداد اتحادیه صنفی در سراسر کشور و فعالیت آنها در عرصه انتخابات در دنیا کم‌نظیر است به طوریکه روسای همه آنها با انتخابات شناخته می‌شود و ما جزو مردمی‌ترین نهادهای کشور هستیم و در منطقه سرآمدیم.

با قدرت و تا زمانی که مسئولیت دارم به وظایف خود عمل می‌کنم و از امام، انقلاب و رهبری دفاع خواهم کرد و در مواضع من هیچ خللی ایجاد نشده است و تا زمانی که زنده‌ام به پای انقلاب خواهم ایستاد و هر جا که باشم خدمت رسانی خواهم کرد.

* ماجرای نان چه بود که به یک‌باره قیمت‌های جدید به نانوایان ابلاغ شد اما چند ساعته جلوی اعمال قیمت‌ها در واحدهای صنفی گرفته شد؟

فاضلی: در شرایط فعلی شاهد افزایش هزینه‌های تولید نان هستیم اما به کارآفرین و تولیدکننده توجه نشده است و تمام اتحادیه‌های مرتبط به صورت متفق‌القول در ارتباط با این امر، نامه‌ای اعتراضی نوشتند اما به آنها اعلام شد که قیمت نان گران نشود و این شرایط را ادامه دهند.

ادامه این شرایط به معنی آن است که بنگاه‌ها تحریک می‌شوند که تخلف کرده و وزن چانه نان و خدمات خود را کم کنند.این شرایط باعث شده که در چند سال اخیر شاهد بهینه شدن کیفیت نان در کشور نباشیم. اتاق اصناف ایران از این رو، پیشنهاداتی همسو با اتحادیه‌های مرتبط با نان در چند شکل متفاوت (به دولت) ارائه داد.

در بحث نان طبقه‌های ضعیف و دهک‌های پایین جامعه باید مورد توجه قرار گیرند که بر این اساس می‌توان یارانه نان آنها را افزایش داد که مسئولان ذیربط آن را نپذیرفتند.

بر این اساس تصمیم گرفته شد طرح افزایش قیمت نان مطرح و لحاظ شود که پیشنهاد افزایش قیمت اتحادیه‌های اصناف در این خصوص افزایش قیمت ۳۵ درصدی نان بود اما ستاد تنظیم بازار در انتهای کار تنها افزایش ۱۵ درصدی نان را مصوب کرد که قرار بود در شهر تهران این مهم با نظر اتاق اصناف ایران صورت گیرد.

*سوال: مصوبه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در جه تاریخی مصوب شد؟

حدود ۳۳ تا ۳۴ روز قبل بود که نرخ جدید نان مصوب شد و اینکه مطرح می‌شود اوایل سال تصویب شده اما به مرحله اجرایی نرسیده بود درست نیست. در شهر تهران به خاطر حساسیت موضوع این مسئولیت در اختیار اصناف بود. اما به حکم حکومتی برخورد کرد و افزایش قیمت نان در حالت تعلیق قرار گرفت.

* این حکم حکومتی از طرف کجا بود؟

فاضلی: نام نمی‌برم حکم حکومتی از کجا اعلام شد، ولی انشاءالله خیر است!

*‌پیشنهاد شما چه بود؟

فاضلی: در دیداری که با شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم پیشنهاد شد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سال ۹۳ را ملغی کند و برای بنگاههای خبازی هیچ‌گونه افزایش قیمتی را از مدت یاد شده اعمال نکنند.

چارچوب‌هایی برای بخشیدگی مالیات کارفرمایان مرتبط با بخش خبازی نیز به دولت پیشنهاد داده شد که آن نیز مورد توجه قرار گرفت؛ ۳۷ رسته شغلی در کشور از بخشودگی بیمه کارآفرینی و مالیات برخوردار است که می‌توان خبازان را نیز به آنها اضافه کرد.

نظر کارشناسی بنده که بیش از ۴۰ سال است که در حوزه اصناف کار می‌کنم همان آزادسازی نرخ نان(و دادن یارانه به قشر آسیب پذیر)است.

هر کجا که موضوع دو نرخی شدن نان مطرح شده در کنار آن نیز فساد وجود دارد و ضایعات نان ایجاد شده است. در کل دادن رانت چیز خوبی نیست که دنیا نیز به این تعقل رسیده است و آزادسازی قیمت نان باید در دستور کار قرار گیرد اما فشار و‌ آسیبی که به جامعه و اقشار ضعیف وارد می‌شود باید لحاظ شود.

* وزن نان که درستی رعایت نمی‌شود چطور از افزایش قیمت صحبت شد؟

فاضلی: همه ما در کشور مسئول عدم رعایت وزن چانه نان هستیم و من نیز حرف شما را قبول می‌کنم. افزایش ۴۳ درصدی از سال ۹۳ بر تولید نان اعمال شده است اما ما آن را نادیده می‌گیریم این امر به معنی آن است که بنگاه اقتصادی شما خودت برو تخلف کن اما قیمت نان را گران نکن.

حدود ۸۳ هزار بنگاه خبازی (نانوایی سنتی) در کشور وجود دارد. در سال ۹۳ مصوبه‌‌ای داشتیم که در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسید و قیمت و چانه نان مشخص شد. این مصوبه اجرا شد اما در سال ۹۴ خبازان اعلام کردند در چند سرفصل افزایش قیمت دارند که به آن توجه نشد و این عدم توجه کماکان ادامه دارد.

در بخش خدمات و دستمزد بر اساس مصوبات شورای عالی کار ۱۵ درصد افزایش قیمت را در مدت یاد شده داشتیم که این امر شامل هزینه‌های کارگران نانوایی نیز می‌شود. از طرفی نیز قیمت حامل‌های انرژی نیز افزایش یافت و هزینه سرباری به تولید اعمال داشت. حال من اتاق اصناف چگونه باید بر نانوایان خود نظارت داشته باشم و بر کیفیت آنها کنترل کنم؟

نگاه کارشناسی و دقیقی در همه کشورهای دنیا در موضوع مصوبه‌هایی که ابلاغ می‌شود وجود دارد اما بسیاری از طرح‌های ما زمانی که در کشور اجرا می‌شود به مشکل می‌خورد و جلوی آن گرفته می‌شود زیرا ما از همان ابتدا از صاحبنظران برای ابلاغ مصوبه مشورت نمی‌گیریم.

من نیز دوست ندارم که قیمت نان برای مصرف‌کننده در کشور گران شود اما باید هزینه‌های سربار تولید کارآفرین نیز پرداخت شود. سرمایه‌گذاران در تمام کشورهای دنیا مورد تکریم قرار می‌گیرند حال چرا باید در قبال سرمایه‌گذاران داخلی کشورمان در بخش خبازی ظلم صورت گیرد؟

من قصد ندارم علیه فرد یا نهادی را صحبت کنم بلکه مواردی که مطرح کردم تنها امری کارشناسی است.

* چند درصد از نانوایی‌های کشور تا به امروز آزادپز شده‌اند؟

فاضلی: بیشتر نانوایی‌های سنتی کشور کماکان یارانه‌ای هستند و غالب نانوایی‌های آزادپز در بخش نان سنگک وجود دارد و نانهای تافتون، لواش و بربری اکثرا در کشور به صورت یارانه‌ای محصولات خود را به مردم ارائه می‌دهند.

* قرار بود که نانوایی‌ها به تدریج به سمت آزادپزی حرکت کنند تا نانوایی‌های یارانه‌ای حذف شوند این طرح چه شد؟ اگر این امر اتفاق می‌افتاد اکنون شاهد این همه حواشی نبودیم.

فاضلی: حلاوتی که در رانت آرد وجود دارد عامل عدم تحقق این امر شد.

* واحدهای جدید نانوایی که قرار است در سال جدید مجوز بگیرند آیا حتما آزادپز خواهند بود یا کماکان مجوز ایجاد نانوایی سنتی در گذشته در کشور صادر می‌شود؟

فاضلی: آزادپز بودن یا یارانه‌ای بودن نانوایان بنا به درخواست خود نانوایان است و ما کماکان محدودیتی برای ارائه مجوز فعالیت خبازیهای یارانه‌ای نداریم.

تنها بخشی از بودجه سال ۹۷ به صورت واقعی نوشته شده است

* این روزها در جامعه نگرانی‌هایی میان فعالین اقتصادی و حتی مردم در ارتباط با بودجه سال ۹۷ وجود دارد نظر اتاق اصناف در این ارتباط چیست؟

فاضلی: قدرالسهم اصناف در بودجه سال ۹۷ دیده نشده است و هیچ نظری نیز از بخش اقتصاد غیردولتی برای بودجه‌نویسی سال آینده خواسته نشده است.

اگر بپذیریم که سهم ما در اقتصاد کشور بالا است و تاثیرگذارترین هستیم باید حداقل نگاه را نیز به اصناف داشت و از مجموعه غیردولتی ( برای بودجه نویسی) پیشنهاد گرفت. حق ما متاسفانه در نظر گرفته نمی‌شود.

من نیز بودجه را به صورت تقریبی مطالبه کرده‌ام اما تنها بخشی از بودجه سال آینده به صورت واقعی نوشته شده است.

* چند درصد از بودجه سال آینده به صورت واقعی نوشته شده است؟

نمی‌خواهم درصد بگویم (خنده) زیرا عواقب بدی خواهد داشت اما در مواردی از بودجه ایراد وجود دارد و مشخص نیست که چه مشکلاتی را در سال آینده ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور محترم تصمیم داشت که دولت را از سال آینده کوچک کند اما این امر در بودجه مشاهده نمی‌شود و دولت تازه بزرگ‌تر شده است.

بودجه سال ۹۷  رویکردی به سمت افزایش اشتغال در مقایسه با سال ۹۶ ندارد. وقتی که بودجه عمرانی کم می‌شود و حذف یارانه‌ها در دستور کار قرار دارد ( یارانه تولید) نمی‌توان انتظار داشت که اشتغال بیشتر شود.

با این بودجه‌ای که بسته‌اند در وضعیت اشتغال بهبودی ایجاد نمی‌شود

من از ابتدای امر با پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتم. زیرا دلیلی ندارد این پول را به طور مستقیم به مردم داد بلکه باید به جای آن این مبالغ برای مردم سرمایه‌گذاری کرد تا اشتغال ایجاد شود.

کارآفرینی امروز اولین خواسته مجموعه ما (اتاق اصناف)‌به حساب می‌آید اما بنده با این بودجه‌ای که برای سال آینده بسته‌اند بهبود وضعیتی در اشتغال و  آینده خیلی خوبی برای اقتصاد کشور نمی‌بینم؛ بیکاری اکنون جزو آسیب‌های اصلی جامعه به حساب می‌آید.

آمار بیکاری در کشور وحشتناک است

در سال آینده قرار است دولت برای ۹۸۰ هزار نفر شغل ایجاد کند (با خنده) نمی‌خواهم نظر بدهم اما اگر همان ۷۰۰ هزار نفری را که در بودجه دیده شده محقق کنیم امکان ندارد که بیکاری به صفر برسد زیرا آمار بیکاری در کشور وحشتناک است.

بودجه ۹۷ به تولید ملی نگاه مناسبی ندارد

بودجه نگاه مناسبی نیز به حمایت از تولید ملی ندارد. حمایت از تولید ملی در بودجه سال آینده خیلی واقعی نیست. بنده نمی‌خواهم نفی کنم که دولت مشکل ندارد؛ همه ما جمع شده‌ایم تا به وظایف شرعی و ملی خود عمل کنیم و دستور رهبری برای حمایت از دولت را اجرا کنیم اما این امر باعث نمی‌شود که نگویم که ۶۵۰ هزار واحد صنفی کوچک و متوسط در کشور هیچ کجای بودجه سال آینده دیده نشده است.

در حالیکه اولویت‌های رهبر انقلاب در فرمان ۱۰ ماده‌ای ایشان در اقتصاد مقاومتی به سمت و سوی بنگاههای کوچک و متوسط است، با این وجود نگاه حمایتی در بودجه ۹۷ در این ارتباط ندیدیم.

۳ اتاق به زودی نظر مخالف خود را در این باره (بودجه سال ۹۷) به دولت و مجلس ارائه می‌دهند. ایرادات اعلام می‌شود تا این نقطه‌نظرات در بودجه سال آینده اعمال شود.

سوال: دولت ۳ راهکار  دربودجه ۹۷ برای تامین کسری  و افزایش درآمد خود در نظر گرفته است؛ در ابتدا  دنبال آن است که قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش دهد تا از این محل ۱۷ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.

راهکار دوم آن است که یارانه نقدی ۳۴ میلیون نفر را قطع کرده و ۱۹ هزار میلیارد تومان نیز از این محل کسب درآمد کند.

راهکار سوم آن است که ۱۴ هزار طرح ملی را با شرط عدم قیمت‌گذاری، به بخش خصوصی واگذار کند به طور مثال، آزادراه تهران – شمال در برنامه واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد که قرار است در نرخ عوارض آن محدودیتی اعمال نشود؛ به شکلی که براساس اعلام معاون سازمان برنامه و بودجه، بهره‌بردار می‌تواند هر مبلغی برای رفت و آمد مردم و استفاده از این آزادراه در نظر گیرد که این امر منجر به استفاده  طبقه خاص از این آزادراه خواهد شد.

این ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش درآمدهای دولت در بودجه ۹۷ در واقع از سفره مردم خارج خواهد شد که منجر به گسترش رکود در جامعه می‌شود. چطور می‌توان این رقم را از جیب مردم و اصناف در بودجه سال آینده خارج کرد؟

فاضلی: در بودجه سال ۹۷ علاوه بر مواردی که شما مطرح کردید قرار است ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد مالیاتی داشته باشیم که هیچ عقل اقتصادی آن را نمی‌پذیرد.

کسی نمی‌تواند بگوید در اقتصاد کشورمان رکود نداریم

تسنیم: بله این نیز یکی از راهکارهای دولت برای افزایش درآمدزایی خود در بودجه سال ۹۷ است.

فاضلی: کسی نمی‌تواند بگوید ما در رکود به سر نمی‌بریم، و هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد، در کدام اقتصاد در دنیا این تعریف وجود دارد که در زمان رکود دولت افزایش درآمد مالیاتی اعمال کند. در این شرایط به سمت بهبود فضای کسب و کار نمی‌شود حرکت کرد  و این نگاه علاوه بر آنکه منصفانه نیست قابلیت اجرایی ندارد.

سوال: سال قبل قرار بود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اصناف تسهیلات داده شود و رقم بالاتری به صنایع داده شود در حالی که صنایع تسهیلات خود را دریافت کرده چرا اصناف نتوانستند آن را بگیرند؟

فاضلی: این حرف شما در خصوص عدم دریافت تسهیلات اصناف به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد را قبول دارم حتی به ما پیشنهاد رقم بالاتری داده شده بود اما باید توجه داشت که تسهیلات با سود بانکی ۱۷ درصدی کمکی به تولید نخواهد کرد.

در ستاد اقتصاد مقاومتی این امر مصوب شد اما اینکه چرا عملیاتی نمی‌شود بنده اطلاعی ندارم. ما باید برای آموزش اصناف سرمایه‌گذاری کنیم اما منابع مالی آن نیز دیده نشده است. این تسهیلات نباید بانکی باشد بلکه باید تسهیلاتی را در قالب تخفیفات مالیاتی و بیمه کارآفرینان ارائه دهد و در نظر داشته باشد تا هزینه‌های بنگاه‌های تولید کشورمان کاهش یابد.

سوال: موضوع عدم پرداخت حق بازرسی اصناف به کجا کشیده شد آیا هنوز از دولت طلبکارید؟

فاضلی: در شرایط فعلی همین که اصناف نگذاشتند بازار به هم بریزد در واقع کار بزرگی انجام داده‌اند؛  در قانون مرتبط با این امر بندی وجود دارد که در امور نظارت و بازرسی که اصناف انجام می‌دهد حق بازرسی نیز برای آنها در نظر گرفته شود اما پرداخت نمی‌شود و اصناف مجبورند تا از بسیاری از امور خود بزنند تا هزینه‌های بازرسی را تامین کنند.

دو سال است که بازرسی اصناف در سراسر کشور پرداخت نشده و هیچگونه بودجه‌ای به آنها اختصاص نیافته است.

امیدوارم وزیر صنعت و معدن دولت دوازدهم نگاه ویژه‌ای به اصنافداشته باشد تا مشکلات مطرح شده کمتر شود، هرچند که ما وضعیت دولت را درک می‌کنیم اما دولت و سازمان مدیریت نیز باید توجه بیشتری به ما داشته باشند.

آمریکا به هیچ وجه قابل اطمینان نیست

به هر شکلی توانستیم با جهان استکباری معامله کردیم اما آنها در شرایط فعلی ما را نمی‌پذیرند.رهبر معظم انقلاب به مناسبت‌های مختلف فرمودند که نمی‌شود به آمریکا اطمینان داشت، شاید در سالهای گذشته وقتی ایشان می‌فرمودند خیلی متوجه نمی‌شدیم اما اکنون به صورت شفاف معلوم شده است که این امر چقدر واقعی بوده و نمی‌شود با آمریکاییها کنار آمد.

باید دست روی زانوی خودمان بگذاریم و وحدت مدیریت در جامعه را تقویت کرده و خلاف آن اقدام نکنیم.

اصناف ضمن اینکه حرفها و انتقادات خود را به دولت اعلام کرده بودند اما از آنها حمایت نیز می‌کند. امکان ندارد کسی در اتاق اصناف و کار حزبی حاکم است و گوش اصناف تنها از دهان رهبر فرزانه انقلاب حرف‌شنوی دارد و جریانات سیاسی حق دخالت در امور اصناف ندارد.

سوال: شما درباره لزوم کوچک سازی دولت صحبت کردید  اما اشاره‌ای به ادغام‌کردن اتحادیه‌های همگن (کوچک‌سازی در اتاق اصناف) نداشته‌اید، آیا این امر، که در سال گذشته به شدت و حدت پیگیری می‌شد، کماکان در دستور کار اتاق اصناف قرار دارد یا خیر؟

فاضلی: هیئت عالی نظارت در سازمانهای صنفی کشور مصوبه‌ای در این خصوص داده است که به نظر بنده  مصوبه بسیار مناسبی نیز است و به طور قطع باید برای اصلاح وضعیت اتحادیه‌های صنفی گام برداریم. ما اصناف باید خودمان را بازمهندسی کنیم در غیر این صورت امکان حرکت برای ما وجود ندارد.

به اتحادیه‌ها بارها اعلام شده اگر به سمت علمی شدن خود حرکت نکنند و با تغییرات روز خود را هماهنگ نکنند علم و تکنولوژی آنها را خواهد بلعید به طوری که هم اکنون نیز برخی اتحادیه‌های صنفی در مقابل اپلیکیشن‌ها کم آورده‌اند.

کار در فضای مجازی به سرعت و پیشرفت فوق‌العاده‌ای  در حال حرکت است و اتحادیه‌های صنفی نمی‌توانند که به علم بگویند که صبر داشته باشد تا آنها برسند بلکه باید خود باید به آن سمت حرکت کنند.

در مواردی نیز بنگاه‌های کوچک باید تحت برند حرکت کنند و در اصناف کشور برندسازی صورت گیرد.

نباید هنوز شاهد آن باشیم که چند اتحادیه صنفی به دلیل تداخل صنفی با یکدیگر مشاجره می‌کنند؛ و ادغام اتحادیه‌های همگن به طور قطع باید اجرایی شود.

ادغام اتحادیه‌های همگن حتما باید انجام شود

در شهرستانها اتحادیه‌هایی داریم که حداکثر بودجه آنها در سال ۲۲ میلیون تومان است یعنی بودجه ماهانه آنها کمتر از یک میلیون است؛ در صورتی که بنده نیز نباشم باید حتما ادغام اتحادیه‌های همگن در دستور کار قرار گیرد.

برای تحقق این امر از کارشناسی اتاق‌ها نیز استفاده خواهد شد اما متاسفانه در زمان انتخابات اتاق اصناف شعارهایی مردم فریبانه در این خصوص داده می‌شود که من با ادغام مخالفم.

در برخی موارد امور مربوط به  یک رسته شغلی در ۳ اتحادیه صنفی  پیگیری می‌شود که این امر منجر به هزینه‌های تحمیلی به مصرف کنندگان  می‌شود و مصرف‌کنندگان هستند که برای تامین هزینه آن اتحادیه بها دهند.

زمانی که مدیریت واحد در امور صنفی وجود داشته باشد می‌توان برای آن شرکت حتی شهرک‌های تخصصی ایجاد کرد و از آن برای توسعه صادرات غیرنفتی بهره گرفت.

ادغام باید حتما با مدیریت اتحادیه‌ها ذیربط و اتاق اصناف انجام شود؛ از همکاران خود در سراسر کشور تقاضا دارم که در این خصوص نگاهی واقعی داشته باشند زیرا بقای آنها به این امر مرتبط است و اکنون نیز مورد هجمه قرار گرفته‌اند.

دولت اعلام می‌کند که در تلاش است از بنگاهداری خودداری کند اما هر روز از سازمانهای مختلف دولتی فعالیتی برای جداسازی تشکل‌های صنفی از اتاق اصناف صورت می‌گیرد.

سوال: چند اتحادیه صنفی قرار است مورد  ادغام قرار گیرند؟

اکنون آماری در این خصوص  نداریم اما این کار باید با مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاقهای اصناف صورت گیرد.

سوال: موضوع برند واحد اصناف که در اتاق پیگیری می‌شد به کجا کشیده شد.

فاضلی: منابع مالی لازم را در اصناف برای تحقق این امر نداریم در طول سال قبل حدود ۱۷۰ برند واحد اصناف ایجاد شد اما خیلی کم است، به همین دلیل به دنبال اصلاح نظام صنفی هستیم تا موانع موجود در این باره برداشته شود.

مصاحبه از “ابراهیم نژادرفیعی”