۱۸ درصد صادرات خراسان شمالی مربوط به محصولات کشاورزی است

بجنورد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: افزون بر ۱۸ درصد کل صادرات سالیانه این استان مربوط به انواع محصولات کشاورزی است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالله یوسفی، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۳۶ میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از خراسان شمالی به کشورهای خارجی صادر شده است.

وی با اشاره به این که این میزان صادرات با ظرفیت های استان متناسب بوده و قابل قبول است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از  ۱۸ درصد کل صادرات سالیانه خراسان شمالی مربوط به انواع محصولات کشاورزی است.

یوسفی گفت: محصولات کشاورزی صادراتی این استان در سال جاری شامل سیب، انگور، پیاز، سیب زمینی، غلات و محصولات فرآوری شده و خشکبار بوده است.

این مسئول اضافه کرد: همچنین امسال عمده محصولات کشاورزي خراسان شمالی به کشورهای افغانستان، هندوستان، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اثرات خشکسالی بر کشاورزی و تولید انواع محصولات زراعی و باغی در این استان، افزود: پارسال حدود ۳۲ درصد از ظرفيت هاي کشاورزي خراسان شمالی به دلیل خشکسالي از بين رفت.

به گفته یوسفی کاهش ظرفيت بخش کشاورزي، مانعي براي صادرات استان ايجاد نکرده چرا که مازاد توليدات کشاورزي خراسان شمالی داراي قابليت صادراتي بوده و می توانند این کاهش تولید را از نظر اقتصادی جبران کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یکی از نقاط قوت محصولات کشاورزی تولیدی در استان را سالم و پاک بودن این محصولات عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور ۳۴۴ هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی دارد که ۷۶ نوع محصول زراعی و باغی در این سطح تولید می شود و حدودا نیمی از جمعیت ۹۱۱ هزار نفری این استان به کشاورزی و مشاغل وابسته به آن فعالیت دارند.