قادر به صادرات محصولات با کیفیت به اقلیم کردستان عراق هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه قادر به صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت بسیار خوب و برتر به سایر کشورها از جمله کشور دوست و برادر عراق و بویژه اقلیم کردستان است.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، مهندس علی اشرف منصوری در دیدار با معاون وزیر کشاورزی و جمعی از مسئولین کشاورزی اقلیم کردستان عراق گفت: استان کرمانشاه با تولید بیش از چهار میلیون تن محصول کشاورزی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان عراق و تامین نیازهای این بخش به محصولات غذایی برخوردار است.

منصوری گوشت مرغ، گوسفند، گاو و ماهی تولیدی استان کرمانشاه را از جمله با کیفیت‌ترین محصولات در کشور اعلام کرد که از ظرفیت خوبی برای صادرات برخوردار است.

وی تولید حبوبات در استان کرمانشاه را یکی دیگر از شاخص‌های مهم محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: این استان با تولید سالانه ۸۰هزار تن نخود با کیفیت در حقیقت دارای برند این محصول در کشور بوده و بزرگترین تولید کننده این محصول است.

منصوری در ادامه به ظرفیت بسیار زیاد کارشناس در این استان اشاره کرد و افزود: وجود دو مرکز تحقیقات کشاورزی و بیشتر از ده‌ها ایستگاه تحقیقاتی در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی، محصولات دیمی، دام و طیور و وجود بیشتر از ۶۷۰۰ مهندس کشاورزی با تخصص‌های متعدد و دانشگاه‌های کشاورزی بسیار خوب از جمله ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای صدور خدمات فنی و مهندسی بوده و می‌توانیم برای ارتقای دانش فنی و کارشناسی به دوستانمان در اقلیم کردستان عراق خدمات ارائه کنیم.

وی با تاکید بر لزوم رعایت مسائل فنی و بهداشتی در صادرات محصولات کشاورزی افزود: در زمینه صادرات باید دقت زیادی در زمینه رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی صورت گیرد، زیرا رعایت بهداشت محصولات کشاورزی رابطه مستقیمی با سلامت مردم دارد و این آمادگی وجود دارد که در این زمینه به استانداردهای لازم اندیشیده شود.

در ادامه این جلسه دکتر جمال شکری سعید معاون وزیر کشاورزی و مدیرکل قرنطینه محصولات کشاورزی اقلیم کردستان عراق با تقدیر از اهتمام رئیس سازمان جهاد کشاورزی در برگزاری این جلسه گفت: قاچاق جوجه یک روزه و انتقال محصولات کشاورزی به خصوص تره بار با ماشین‌های حمل بار و غیر استاندارد از جمله موانع و مشکلات ما در زمینه واردات از ایران بوده که انتظار داریم این موضوع بر اساس مذکراتی که به عمل آمده مرتفع گردد.

وی از استان کرمانشاه به عنوان استانی همجوار که از قابلیت‌های خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به عراق برخوردار است، نام برد و افزود: ماهی استان کرمانشاه از طریق خوزستان به عراق وارد می‌شود که اگر امکان صادرات مستقیم این محصول از طریق مرز پرویزخان فراهم شود، می‌توانیم میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی خواستار رعایت تمام الزامات قرنطینه‌ای از طرف ایران و عراق در زمینه محصولات کشاورزی شد و آمادگی اقلیم کردستان عراق را برای همکاری در زمینه مبارزه با بیماری‌های نباتی و حیوانی به ویژه بیماریهایی نظیر لمپی اسکین و وی اچ اس درصنعت گاوداری وآبزی پروری اعلام کرد.

در این جلسه که دکتر نادر پرور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر ریوار رئیس قرنطینه دامپزشکی اقلیم کردستان عراق و فاتح احمد مسئول عراقی بازارچه پرویزخان نیز حضور داشتند، مقرر شد که ماهانه یک جلسه تخصصی و کارشناسی در خصوص مباحث فنی و مهندسی، نحوه صادرات و رعایت الزامات قرنطینه‌ای و بهداشتی برگزار شده و در صورت لزوم از ظرفیت‌های تولیدی دوکشور در بخش‌های مختلف نیز بازدید به عمل آید.

همچنین مقرر شد که مقررات و دستورالعمل اجرایی برای تعیین الزامات بهداشتی و قرنطینه‌ای محصولات کشاورزی دو طرف تعریف و به امضای طرفین رسانده شده و رایزنی‌هایی نیز با مقامات عالی وزارت متبوع جهت تسهیل صادرات محصولات کشاورزی استان کرمانشاه از مرزهای رسمی استان و اقلیم کردستان انجام شود.

در این جلسه با تاکید بر کنترل آفات و بیماری‌ها و رعایت مقررات بین‌المللی در خصوص همکاری‌های مشترک جهت مقابله با عوامل خسارت‌زا، با توجه به مازاد تولید برخی محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه نظیر نخود، گوشت مرغ، انواع ماهی، دام زنده و… مقرر شد که در زمینه توسعه صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی بخش کشاورزی به اقلیم کردستان طرف عراقی اقدامات و مساعدت لازم را انجام دهد.