هشدار نسبت به ورود گندم تراریخته/ خطر شیوع سم آفلاتوکسین در کمین سیلوهای گندم

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: آنهایی که می‌گویند گندم به دلیل آب‌بر بودن کشت نشود و گندم وارد کنیم، بدانند؛ واردات گندمی که نمی‌دانیم تراریخته است یا آلوده خود یک دغدغه است.

به گزارش اگری پرس؛ نظر افضلی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در پاسخ به برخی منتقدان کشت گندم در کشور که آن را به دلیل کم‌آبی به صلاح نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: آب‌بر بودن گندم یک طرف قضیه است، اما طرف دوم امنیت غذایی کشور است. باید دید گندمی که تولید می‌شود، چه میزان مصرف داخلی دارد و چه میزان مازاد است.

خطر شیوع سم آفلاتوکسین در کمین سیلوهای گندم

وی اضافه کرد: قبول دارم که باید به میزان مصرف، تولید کنیم که اگر تولید گندم را روی خط ۸ میلیون تن نگه داریم، نیاز کشور را تأمین می‌کند. چرا که سال گذشته ۱۴ میلیون تن به صورت خرید تضمینی وارد سیلوها شد و باید دید شرایط نگهداری در سیلوها به چه شیوه‌ای است، چرا که با بالا و پایین شدن رطوبت گندم ممکن است، حجم زیادی از محصول نگهداری شده به سم آفلاتوکسین آلوده شود.

نمی‌خواهیم گندم تراریخته وارد کنیم

به گفته نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، از طرفی دیگر نمی‌دانیم که اگر بخواهیم گندم وارد کنیم ،کیفیت آن در چه سطحی است و آیا این گندم تراریخته است یا خیر. مضاف بر آنکه کشورهای بزرگ تولید کننده گندم، با خودداری از صادرات گندم به راحتی می توانند با امنیت غذایی ما بازی کند.

افضلی همچنین با انتقاد از نواقصی که در زنجیره صنایع تبدیلی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک زمانی دغدغه تولید گندم و خودکفایی را داشتیم، ولی اکنون دغدغه فروش، بازار و تبدیل آن را داریم، چرا که کار نگهداری گندم در سیلوها امری پرزحمت است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس، با تأیید این موضوع که ممکن است بخشی از گندم نگهداری شده در سیلوها به سم آفلاتوکسین آلوده شود، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که این سم سبب بروز سرطان می‌شود و حتی اگر در خوراک دام هم برود، از طریق شیر دام قابل انتقال است.

آلودگی خوراک دام به انواع آفلاتوکسین‌

افضلی که خود به عنوان محقق خوراک طیور چند سالی روی سموم آفلاتوکسین تحقیقات انجام داده تصریح کرد: حتی یونجه‌ای که نگهداری می‌کنیم، در برخی موارد به سم آفلاتوکسین آلوده است و در حالی که ۵ پی‌پی‌بی آفلاتوکسین در یونجه مجاز است، در برخی آزمایشات تا ۲۰ پی‌پی‌بی مشاهده شده است.

ورود محموله ۶۰ هزار تنی ذرت آلوده/پشتیبانی امور دام برخورد کرد

وی همچنین از ورود یک محموله ۶۰ هزار تنی ذرت آلوده به بنادر کشور طی چند ماه گذشته خبر داد که به سم آفلاتوکسین آلوده بود و افزود: شرکت پشتیبانی امور دام با این موضوع برخورد کرد، اما نمی‌دانیم که این محموله ترخیص شد یا نه.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان تأکید کرد که در کشت گندم علاوه بر آنکه باید به فکر خودکفایی این محصول در کشور باشیم، باید به مسائل پس از برداشت هم دقت کنیم.