اتهام دروغگویی به منتقدان تراریخته از سوی نماینده محیط زیست/ حامی برنج تراریخته بنیاد راکفلر است

در ادامه بحث مخالفان و موافقان محصولات تراریخته نماینده محیط زیست و عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک به بیان دیدگاه‌های خود در این باره پرداختند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، همان طور که در برنامه قبل وعده داده شده بود بخش دوم دیدگاه ها درباره تراریخته ها شب یکشنبه برگزار شد، با توجه به اینکه از بهزاد قریاضی نماینده محیط زیست دعوت شد، ایشان دعوت را نپذیرفتند و قرار شد با حضور خانم مهندس کهک نماینده محیط زیست و آقای عمرانی عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک این بحث پیگیری شود.

­

سمیرا کهک نماینده محیط زیست گفت: در دنیای علمی این گونه است که پژوهش انجام می شود بعد مقاله نوشته می شود. مجموعه ای مقالات نیز می تواند بررسی شود و بعد آنالیز شود. وی افزود: با بررسی ۱۴۷ مقاله مشخص شده که مصرف افت کش ها در تراریخته ها کاهش یافته است که هدف اصلی نیز همین است.

آزادعمرانی عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک گفت: افت کش ها ده درصد تراریخته را تشکیل می دهند.

وی افزود: ۸۰ درصد محصولات تراریخته موجب افزایش مصرف سموم علف کش می شود که این وارد چرخه اکوسیستم می شود. سم باتراریخته وارد بدن می شود نکته این است که ما باید به اسناد متقن توجه کنیم. گزارش سال ۲۰۱۷ می گوید بسیاری از نظریه ها که درباره کاهش سموم است فقط ادعاست. نکته دیگر بحث سلامت این محصولات است. در دنیا تراریخته ها مستقیم وارد مواد غذایی مردم نمی شود، بنابراین مصرف محصولات تراریخته جای مناقشه است.

­کهک در ادامه گفت: از زمان کوروش نیز نگرانی راجع به دروغ مطرح بوده است. این اسناد سایت های خبری است چون این سایت ها مرجع متقن نیست. این اسنادی که آقای دکتر ارائه کردند متقن نیست.

عمرانی در ادامه گفت: شما اول ادعای خود را اثبات کنید بعد نظر بدهید.

نماینده محیط زیست در ادامه درباره کشت تراریخته برنج و پنبه گفت: اینکه به صورت مستقیم این محصولات در کشورهای دیگر مصرف نمی شود، ادعای کذب است، همین الان بادمجان در کشور بنگلادش کشت و مصرف می‌شود. در چندسالی که حرف از تولید ملی شده است این ادعاها بیشتر شده است.

ما با آمپول محصولات را مهندسی نمی‌کنیم بلکه ۱۵ سال است این محصولات را وارد می کنیم، عمده کشورهای تولید کننده کشور امریکاست. دو سه سال است که ایران تصمیم گرفته این محصولات را تولید کند که باعث سروصدا شده است. کمپانی های امریکایی برای تشویش اذهان عمومی ترس ایجاد کرده است که مخالفت ها با این محصولات ایجاد شده است. حال باید پرسید چرا بعد از ۱۵ سال به این نتیجه رسیده ایم که با کشت محصولات تراریخته جلوگیری کنیم. در حال حاضر تولید تراریخته ای در کشور نداریم فقط پنبه است که قرار است مجوز تولید بگیرد.

وی افزود: این طبیعی است کمپانی های امریکایی با نفوذ و دست های پشت پرده موجب تشویش شوند که به سمت تولید این محصولات نرویم.

­

­عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک گفت: برنجی که تراریخته شده حمایت مالی آن بنیاد راکفلر است که در سال ۸۴ آزمایشی انجام شد در حالی که در سال ۸۳ این برنج رهاسازی شده است و صدها کشاورز ایرانی آن را تولید کرده اند و در حال حاضر نیز به تولید آن مشغول هستند.

وقتی محصولی مجوز رهاسازی نگرفته است نباید تولید شود. درسال ۸۳ تا ۸۵ اعلام شده است که ایران یک کشور تراریخته است. در سال ۸۵ یک میلیون و سیصد هزار هکتار زیر کشت تراریخته رفته است. آنهایی که دم از تولید ملی می زنند منافع امریکایی ها را تامین می کنند. بنده محصولات ارگانیک وارد می کنم. وی افزود: اگر به فکر کاهش مصرف سموم هستیم باید سند ارائه دهیم.

­کهک گفت: برنج را مقاوم به علف کش می کنیم فقط برای مقابله با بحران بی آبی. برنج تراریخته سال ۸۳ مجوز کشت مصرف گرفت بعد از تغییر دولت وزارت کشاورزی تشخیص داد که این محصولات باید جمع آوری شود. وقتی محصول کشاورزی است مجوز باید از وزارت کشاورزی گرفته شود که با تصمیم گیری دفتر محیط زیست کشاورزی مجوز ها صادر می شود.

عمرانی گفت: خانم ابتکار جلوی کشت محصول برنج تراریخته را گرفتند. نامه رهاسازی موجود است و بنابر همین مسئله تقاضای جمع آوری داده شد. در سال ۸۴ آزمایشات انجام شده درحالیکه در سال ۸۳ رهاسازی انجام شده است. این گزارش در مجلات ایمن زیستی منتشر شده است.

کهک گفت: به دلایل سیاسی جلوی این کار گرفته شد.کهک در ادامه افزود: هیچ وقت بخاطر مخاطرات این کار در کشوری منع نشده است آنها هم دلایل سیاسی خود را دارند. چرا امریکا و استرالیا و ژاپن که این محصولات را کشت می کنند را مثال نمی زنید؟

­عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیکگفت: آلمان که سرآمد فناوری است و بزگترین کمپانی بذرهای تراریخته را دارد یک وجب از خاک خود را به کشت این محصولات اختصاص نداده است.

پشت پرده این مسائل مهم است در سایت سازمان بهداشت جهانی قید شده است که گونه تراریخته ممکن است با گونه بومی اختلاط ایجاد کند واین امنیت مواد غذایی را تهدید می کند. آنهایی که ژن مقاوم به آنتی بیوتیک دارند را نیز از تولید برحذر داشته اند. دی ان ای محصولات تراریخته می تواند به باکتری های لوله گوارش وارد شود و موجب اختلال در گوارش شود.

کهک نماینده محیط زیست در ادامه گفت: افسا که سازمان ایمنی اروپاست مجوز کشت ۷۴ محصول تراریخته را داده که این محصولات در اروپا کشت و مصرف می شود. دنیا به سمت کشت و مصرف محصولات تراریخته رفته است و سال به سال این آمار در حال افزایش است.

سازمان بهداشت جهانی نیز به صراحت گفته است که در هیچ جایی از دنیا حساسیتی در مورد مصرف تراریخته ها دیده نشده و این محصولات با نوع سنتی تشابه دارند.

وی افزود: ۵۰۰ گروه تحقیقاتی اتحادیه اروپا محصولات را بررسی کردند و گفته اند که محصولات تراریخته بسیار ایمن و سلامت هستند. انجمن صنعتی انگلستان نیز گفته است مصرف کنندگان این محصولات در این کشور طی سالها مصرف هیچ مشکلی حتی سردرد نداشته اند.

عمرانی گفت: گزارش معتبری از کمیسیون اتحادیه اروپا این است که بیشترین مصرف این محصولات برای صنعت است. کشورهایی مثل هند و اوکراین و روسیه صد در صد تولید سویای آنها تراریخته است. اگر تراریخته خوب است کشورهای چین و هند که بسیار محتاج این محصولات هستند حدود یک ونیم میلیون هکتار زیر کشتر این محصول را کاهش داده اند.

بنابراین باید اول اثبات شود بعد بگوییم محصولات تراریخته سالم و ایمن است. ما در کشور خود جایزه کشاورزی را به مهندس ژنتیک بلژیکی می دهیم، درحالی که این مهندس کشور خود را هنوز برای کشت این محصولات قانع نکرده است.

کهک نماینده محیط زیست گفت: بیش از ۸۲ درصد سطح زیرکشت سویای جهان تراریخته است حال باید پرسید سویا کجا می رود؟ و اینکه امریکا مصرف مردم خود را چگونه تامین می کند.

عمرانی گفت: گزارش ها نشان می دهد که چند درصد مصرف می شود. در امریکا ۱۵ درصد زیر کشت سویای غیر تراریخته است.

فرمولی که کمپانی های سم سازی انجام می دهند بسیار خطرناک تر است این موجب شده است که در اروپا از تولید این سم ها جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: محصولات آغشته به سموم وارد سفره مردم شده است. قانون برنامه ششم می‌گوید باید ارزیابی انجام شود و مردم از مخاطرات آن آگاه شوند.