غذای چند میلیون نفر در ایران قابل تامین است؟

با توجه به منابع طبیعی موجود در کشور غذای چند میلیون نفر در داخل قابل تأمین است آیا برای تأمین نیاز خود با توجه به این منابع محدود باید به واردات روی آورد یا اقدامات دیگری را در دستور کار قرار داد؟

به گزارش اگری پرس؛ گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفتگو به صورت زنده با موضوع الزامات دانش بنیان شدن کشاورزی ایران با حضور ابراهیم نژادرفیعی خبرنگار تسنیم، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و محمدعلی شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس (به‌صورت تلفنی) در ساختمان  شیشه‌ای  صداوسیما برگزار شد.

نژادرفیعی در این برنامه با اشاره به تنش‌های موجود پیش روی منابع طبیعی کشور، به نقش آن برکشاورزی اشاره کرد و گفت: نحوه استفاده از منابع طبیعی باعث شده که نگرانی‌ها جدی درباره مصرف آب در بخش کشاورزی ایجاد و چنین مطرح شود که منابع طبیعی موجود امکان تأمین غذایی حداکثر ۵۰ میلیون نفر را دارد.

وی افزود: بخشی دیگر از کارشناسان بخش کشاورزی کشور نیز بر ظرفیت بالای کشاورزی کشور تأکید دارند و چنین مطرح می‌کند که تأمین غذایی مورد نیاز کشور در داخل، نه تنها دشوار نیست بلکه امکان تامین غذای ۳۰۰ میلیون نفر نیز وجود دارد.

کارشناس اقتصادی این برنامه رادیویی ادامه داد: هر دو گروه از کارشناسان اقتصادی کشور درباره میزان و  امکان تأمین نیاز غذایی مورد نیاز کشور، در داخل صحیح می‌گویند.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که روند فعلی موجود در بخش کشاورزی کشور و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در آن برای افزایش بهره وی تولید و استفاده از منابع آبی ادامه یابد، شرایط مناسبی در سال‌های آتی نخواهیم داشت اما اگر با تغییر رویه موجود بتوانیم میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی و آب را بالا ببریم و در نهایت میزان  تولید در واحد سطح افزایش یابد امکان تأمین غذایی بیش از جمعیت کشور  و صادرات گسترده وجود دارد.

غذای ۸۰ میلیون نفر در داخل تولید می‌شود

در ادامه این برنامه اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و کشاورزی با تایید این اظهارت گفت: یکی از مشکلات موجود در این ارتباطات کمبود سرمایه گذاری در این بخش است و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند شرایط مناسبی نخواهیم داشت اما با تغییر رویه به طور قطع توان تامین غذایی جمعیت بیشتری داریم.

وی افزود: یکی از زیر مجموعه های امنیت، امنیت غذایی است و کشاورزی نیز ستون اصلی امنیت غذایی است. علاوه بر این، محصولات فرعی کشاورزی، اشتغال و نقش آن در توسعه کشور است. بنابراین در تمام ابعاد کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

زند در خصوص وضعیت کشاورزی در ایران و امنیت عذایی توضیح داد و اظهار داشت: در حال حاضر در سال ۹۵ حدود ۱۱۸ میلیون تن محصولات غذایی در داخل کشور تولید کردیم که ۸۰ درصد نیاز کشور را تامین کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته ظرفیت کشور در حوزه کشاورزی بسیار بالاتر است و می توانیم به طور کامل و صد در صد نیاز کشور را تامین کنیم. در سال های اخیر رشد کشاورزی به طور متوسط بین ۴ الی ۵ درصد است و به همین دلیل جایگاه مناسبی در رشد اقتصاد کشور دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و کشاورزی به تراز تجاری کشاورزی در ایران اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته تراز تجاری کشور از منهای ۸,۱ میلیارد دلار به سه میلیارد دلار رسیده و توانسته است ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد. بنابراین با وجود مشکلاتی که در کشاورزی وجود دارد، توانسته ایم در این زمینه رشد زیادی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ واردات کشور در حوزه غذا ۱۳,۴ میلیارد دلار و صادرات ۵٫۳ میلیارد بود اما در سال ۹۵ واردات کشور ۸٫۷ میلیارد دلار و صادرات نیز ۵٫۶ میلیارد دلار شده است. در سال ۹۲ میزان تولید ۹۷ میلیون تن داشتیم و سال ۹۵ حدود ۱۱۸ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید کردیم.

زند با اشاره به رشد اقتصادی کشاورزی، عنوان داشت: در بعضی از سال ها رشد کشاورزی باعث شد رشد اقتصادی کشور مثبت شود. این رشد اقتصادی مرهون عوامل محیطی یعنی آب، خاک، اقلیم و ذخایر و عوامل انسانی است.

وی درباره عوامل انسانی توضیح داد و اظهار کرد: سرمایه، بازار، فناوری، نیروی انسانی چهار عامل انسانی هستند. در تمام زمینه ها سعی شد، در حد توان کشور کار شود. به عنوان مثال در زمینه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، سرمایه بانک کشاورزی ۱۸ هزار میلیارد دلار بود اما در سال ۹۵ به ۶۰ هزار میلیارد دلار رسیده است. این مسئله باعث می شود کشاورزها تسهیلات بیشتری بگیرند. همین اتفاق در حوزه صندوق های حمایت از بخش نیز افتاده است.

وی ادامه داد: در کنار ورود سرمایه به بخش کشاورزی، دولت، خریدهای تضمینی نیز انجام می دهد. کشاورزان گندم کار در سال ۹۲ حدود پنج هزار میلیارد تومان پول دریافت کردند اما در سال ۹۵ دو الی سه برابر این مقدار را دریافت کرده اند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و کشاورزی به اهمیت نیروهای ماهر در حوزه کشاورزی اشاره کرد و عنوان داشت: باید به کشاورزی کمک کنیم و با آموزش او را توانمند سازیم تا دانش کشاورزی را دریافت کند که با این کار، می تواند بهره وری بیشتری داشته باشد.

وی درباره بذر و تاثیر آن در رشد کشاورزی نیز بیان داشت: یکی از مشکلات کشاورزان نهاده ها و بذر است که در پنج سال گذشته بذری که در اختیار کشاورزان قرار داده ایم، ۷۲ درصد رشد داشته است. بذر فناوری فشرده است. بذر خوب تا ۲۵ درصد افزایش تولید می آورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به کودهای کشاورزی اشاره داشت و عنوان کرد: در حال حاضر در کشور بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نمونه کود آزمایش کردیم و آنها را استانداردسازی کردیم و برچسب زدیم و حدود هزار و ۳۰۰ کود تقلبی در این میان شناسایی کردیم که اگر به دست کشاورزی می رسید دچار ضرر می شد.