ارزش اقتصادی دور ریز غذا در ایران چقدر است؟/اسراف افسار گسیخته در سه محصول اساسی سفره ایرانی‌ها

بر اساس گزارش فائو، ایرانی‌ها در میان کشورهای جهان، رکوردار دور ریز غذا می باشند، آماری تکان دهنده که موید دور ریز ۳۵ درصدی مواد غذایی از سوی خانوارهای ایرانی است.

 

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ طعم،رنگ و تنوع غذایی ایرانی ها در میان ملل جهان مشهور است،به واقع یکی از جذابیت های مورد توجه گردشگران و توریست هایی که به این مرز و بوم سفر می کنند،به غذاهای ایرانی معطوف می شود.

شمال،جنوب،شرق،غرب و نواحی مرکزی ایران زمین،هر کدام غذاهای خاصی را به خود اختصاص داده اند که هر یک از حیث ارزش غذایی و طعم و مزه،طالبان و متقاضیان پر و پا قرصی را در پیش روی خود می بیند.

 

از زاویه و منظر اقتصادی نیز،اقلام و محصولات غذایی،نقش بسزایی در استقلال کشورها ایفاء می کند و در همین راستا است که رسیدن به مرز خودکفایی در محصولات غذاییِ استراتژیک ،یک توفیق و موفقیت عمده محسوب می شود،تا جایی که دولت ها از آن به عنوان یکی از دستاوردها و موفقیت های بزرگ یاد می کنند و به واقع بخشی از گزارش عملکرد خود را به این حوزه و عرصه اختصاص می دهند.

 

یکی از معیارها و شاخص های توسعه یافتگی جوامع به همین امر(استقلال غذایی)و عدم وابستگی در اقلام و محصولات غذایی استراتژیک به خارج از مرزها باز می گردد و در این میان،حصول موفقیت در امر صادراتِ محصولات غذایی نیز از مولفه های حائز اهمیتی محسوب می شود که هر آنچه ضریب و مقدار آن افزایش یابد به همان میزان روند دستیابی به توفیق افزون تر،تسریع و تسهیل خواهد شد.

 

با همه این اوصاف و با توجه به تکثر بافتِ جمعیتی ایران،ضریب دور ریز و اسراف مواد غذایی در این مرز و بوم،بسیار بالا و تامل برانگیز برآورد می شود.

 

سیف ا… امینی پور،محقق و پژوهشگر اقتصادی، ضمن اظهار تاسف نسبت به کم توجهی بسیای از خانوارهای ایرانی نسبت به مدیریت منابع غذایی،اظهار داشت:بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی فائو(سازمان خواربار و کشاورزی جهان)ایرانی ها در دور ریز غذا رکوردار هستند.

 

وی افزود:فارغ از این اخبار و گزارش ها،با تاملی بر سفره خانوارهای ایرانی،افراد و گروه های بسیاری را در اطراف و اکناف خود و در میان دوستان،آشنایان و بستگان خویش خواهیم یافت که هر روز و هر هفته،میزان قابل توجهی از محصولات غذایی و اغذیه طبخ شده را در فقدان مدیریت مصرف،روانه سطل های زباله می کنند.

 

امینی پور عنوان کرد:بر اساس اخبار منتشر شده،در برخی رسانه ها و پیرو تحقیقات و بررسی های انجام شده، ارزش دور ریز غذایی تنها در سه محصول خاص،معادل وام ۳۸۰ هزار ازدواج ایرانی می باشد که به واقع با تاملی بر این اعداد و ارقام به عمق فاجعه پی خواهیم برد.

 

وی افزود:آنچنان که تحقیقات انجام شده نشان می دهد،بصورت میانگین،ایرانی ها ۳۵ درصد از مواد غذایی خود را در طول سال دور می ریزند.

 

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:باید به این واقعت تلخ اذعان کرد که متاسفانه خانوارهای ایرانی و یا حداقل بخش قابل توجهی از آنها با اصول و قواعد مدیریت مصرف و بهینه سازی آن ناآشنا هستند و این برای کشور و جامعه ای که سیاست های اقتصاد مقاومتی را به عنوان اصلی ترین دستور کار خود در سطح کلان مد نظر قرار داده،درد و عارضه ای تاسف برانگیز محسوب می شود.

 

امینی پور عنوان کرد:حصول موفقیت،پیشرفت و توسعه اقتصادی،مستلزم تامین پیش نیازهای خاص می باشد که یکی از این موارد برجسته و تعیین کننده در تحقق آن،به بهینه سازی و الگوی صحیح و هدفمند مصرف معطوف می شود،عنصری که متاسفانه در طول سالهای گذشته مورد غفلت قرار گرفته و در سایه نامبارک این کم توجهی و بی توجهی ها،شوربختانه متحمل هزینه های سنگینی شده ایم.

 

دور ریز ۳۵ میلیون تنی مواد غذایی در ایران/سرمایه هایی که به راحتی هرز می رود

 

سیروس نعمتی،محقق و پژوهشگر اقتصادی، با اشاره به لزوم اعمال مدیریت صحیح مصرف در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی،گفت:یکی از حوزه ها و بخش های حساس که ضرورت بازبینی و اِعمال اصلاحات رفتاری در آن به شدت احساس می شود به سفره خانوارهای ایرانی معطوف می شود.

 

وی افزود:آنچنان که برآوردها نشان می دهد،سالیانه،حدود ۱۰۰ میلیون تن محصولات غذایی زراعی و کشاورزی در کشور استفاده می شود که با عنایت به آمار ۳۵ درصدی دور ریز غذا،می توان اینطور نتیجه گیری کرد که از این میزان،حدود ۳۵ میلیون تن دور ریخته می شود که این اعداد و ارقام نه یک مشکل و عارضه، بلکه معضلی در حد یک فاجعه محسوب می شود.

 

نعمتی عنوان کرد:دور ریز اشاره شده در اقلام و محصولات غذایی متعدد و متنوعیِ اعم از روغن،نان،برنج،میوه، سبزی و…ظهور و بروز و نمود پیدا می کند.

 

۹۰۰ میلیون نفر در جهان از غذای کافی محروم هستند

 

این محقق و پژوهشگر اقتصادی در ادامه با اشاره به انتشار آماری نگران کننده از میزان افراد و گروه هایی که در جهان از غذای کافی محروم هستند،گفت:ارزیابی ها موید ناکافی بودن غذای قریب به ۹۰۰ میلیون نفر در اقصی نقاط جهان است و در چنین بستر و شرایطی،بیش از گذشته به عمق اسرافی که در بخش مواد غذایی در کشور جاری و ساری است پی خواهیم برد.

 

وی افزود:به واقع،در صورت صرفه جویی و تلاش برای برنامه ریزی اصولی و قاعده‌مند می توان هزینه دور ریز غذایی یک خانوار را در طول سال،پس انداز نمود و مبالغ جمع شده را در حوزه های دیگر صرف نمود.

 

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:متاسفانه بخشی از این دور ریزها متوجه تالارها،رستوران ها و مراکز طبخ و عرضه اغذیه می شود که با اتخاذ تدابیر هوشمندانه می توان تا حدود بسیاری حجم این اسراف ها را به حداقل ممکن کاهش داد.

 

نعمتی گفت:این رویکرد در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا اجرایی شده و با تعریف و طراحی دستورکار هایی خاص موفق شده اند ضریب دور ریز غذا را به حداقل ممکن تنزل دهند.

 

وی افزود:به موازات طرح های سلبی و ایجابی،باید برای فرهنگ سازیِ مصرفِ صحیح نیز تلاش فزاینده تری عملیاتی شود تا بتوان با آموزشِ اصولی و اِعمالِ مدیریت صحیح،از هدر رفت چنین هزینه هایی جلوگیری نمود.

 

محقق و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد:در سالی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده،این ضرورت پر رنگ تر از گذشته احساس می شود و امید آن می رود مسئولان،دستگاه های ذیربط و عموم مردم در این خصوص گام های مثبت و سازنده و ارزنده ای را بردارند که قطعا نتایج و خروجی آن برای اقتصاد کشور و خانوارهای ایرانی مثمر ثمر خواهد بود.