عسلی که می‌خوریم آلوده است؟

آزمایش ۱۹۸ نمونه عسل در دنیا نشان داد ۷۵ درصد از این فرآورده‌ها به سم آلوده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از یورونیوز، دانشمندان سوئیسی با آزمایش روی ۱۹۸ نمونه عسل از سراسر دنیا نشان داده‌اند که ۷۵ درصد از این فرآورده‌ها به مواد آفت‌کش مورد استفاده در کشاورزی آلوده هستند. با این هشدار، زنبورهای عسل شاخص دخالت انسانی در زنجیره طبیعت و آلودگی محیط زیست شده‌اند.

اگرچه غلظت این مواد سمی در حدی نیست که برای انسان خطرناک باشد اما اثرات ناگواری بر روی زنبورهای عسل می‌گذارد و باعث نابودی تدریجی آنها می‌شود. زنبورها با انتقال گرده گیاهان به ازدیاد آنها کمک می کنند. این حشره مفید در گرده افشانی ۹۰ درصد از ۱۰۷ گونه از گیاهان دنیا نقش دارد و کم شدن تعداد زنبورها به معنی به هم خوردن تعادل زیست‌محیطی است. مشاهدات سالهای اخیرنشان می‌دهد که جمعیت‌های توده‌ای زنبورها (کلونی) رو به نابودی است. به این معنی که تعداد زنبورها کم شده و یا بصورت انبوه ناپدید می‌شوند. امری که دانشمندان آن را یک فاجعه می‌دانند.

بنا به گزارشی که مجله علمی «ساینس» منتشر کرده است مواد سمی بر سیستم عصبی زنبورها تأثیر می‌گذارد و توانایی آنها را برای یافتن موادغذایی و انتقال گرده مختل می‌کند.نئونیکوتینوئیدها، موادی که برای مقابله با آفات در کشاورزی بکار برده می‌شود مسبب اصلی این مکانیسم شناخته می‌شوند. استفاده از این ماده در بعضی از کشورها از جمله فرانسه ممنوع شده و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ استفاده از آن را محدود کرده است.

نتایج آزمایشها بر اساس نمونه‌های پیش از این تاریخ بوده است و نمونه‌برداری‌های آینده نشان خواهد داد که پیشگیری اتحادیه اروپا تا چه حد مؤثر خواهد بود. تحقیقاتی که نتایج آن در مجله علمی ساینس منتشر شده است در بخش بیولوژی دانشگاه نئوشاتل سوئیس انجام شده است. محققین این گروه پنج نوع نیکوتینوئید را در نمونه‌های آزمایشی خود یافته‌اند.

بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی، بیشترین میزان آلودگی به این ماده در آمریکای شمالی بوده ( ۸۶ درصد). پس از آن عسل‌های آسیایی با۸۰ درصد و عسل‌های اروپایی با۷۹ درصد آلودگی در مقام‌های بعدی قراردارند. کمترین مقدار آلودگی در نمونه‌های آمریکای جنوبی دیده شده است.