طالبی شیرین و آبدار ساوه، از بحران تا فاجعه آبی!

شاید بارها و بارها نام طالبی ساوه را به عنوان یکی از بهترین، شیرین و آبدارترین نوع از گونه های طالبی شنیده باشید اما در صورت سوء مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و کاهش منابع آبی و ممنوعیت کشت این محصول به عنوان یک برند معروف کشاورزی ساوه در کنار انار ساوه خسارت سنگینی به بار می آورد.

به گزارش اگری پرس به نقل از  نارخبر، مشکل کم آبی یکی از بزرگترین معضلات بشر در قرن اخیر بویژه در کشورهای جنوب غرب آسیا و آفریقا است و کارشناسان پیش بینی می کنند جنگ آینده بر سر منابع آبی است.

 اما این کم آبی و به عبارتی خشکسالی قربانی خود را از طبیعت می گیرد و اولین تنش های آبی را محصولات کشاورزی و باغی تحمل می کنند و انسان شاید به خاطر اشرف بودن یا ارجحیت بهره برداری آب توسط انسان بر محصولات کشاورزی از حق مصرف خود نمی کاهد.

البته اینکه بهره‌برداری از منابع آب باید از قواعد اخلاقی و حقوقی خاصی پیروی کند کمتر شکی نیست و قاعده لاضرر اسلامی باید رعایت شود تا فعالیت هیچ کس موجب ضرر و زیان برای شخص دیگر نشود که قبلاً از آن آب استفاده می‌کرده است.

اما با وجود منطقی بودن استفاده از آب مازاد در دشت ها برای محصولات کشاورزی حال این میزان مصرف به حدی رسیده است که سطح دسترسی به سفره های آب زیر زمینی پایین تر رفته است و در واقع با ادامه این وضعیت به مصرف کنندگان اصلی آب در قنات ها، انسان ها و حیوانات ضرر وارد می شود.

این معضل کم آبی چند وقتی است که در ساوه ملموس تر شده است به حدی که در روستای امام آباد این شهرستان چندی پیش شاهد فرو رفتن موتور آب به داخل زمین بودیم که اهالی گمان کرده بودند موتور را دزدیده اند ولی با مشاهده دقیق تر متوجه نشست زمین شده بودند.

ساوه که از قدیم به طالبی شیرین و آبدارش مشهور بوده است و کیفیت بالا، ماندگاری طولانی و عطر و طعم خاص آن هر رقیبی را از بازار رقابت خارج می کرد حال باید چاره ای بیندیشد تا بحران آبی به فاجعه آبی تبدیل نشود که در ادامه راه حل های آن بررسی می شود.

– تغییر الگوی کشت از محصولات آب‌بر به محصولات با نیاز آبی کمتر توصیه کارشناسان است، توصیه ای که شاید دیر اعلام شده و نیاز به اقدام فوری دارد.

– تولید به روش زیر پلاستیکی نیز توصیه دیگری است و به گفته محمودرضا خلیلی، معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه در  ۵۰۰ هکتار از اراضی کشت طالبی اجرایی شده است که موجب کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب با توجه به تبخیر کمتر و زودرس شدن محصول و کاهش مصرف انواع سموم کشاورزی می شود.

– آبیاری تحت فشار و قطره‌ای نیز روش مدرنی است که به همین نسبت می توان بازدهی را بالا ببرد.

– کشت محصول صیفی در گلخانه‌ها نیز علاوه بر افزایش ۱۰ برابری تولید محصول، کاهش ۱۰ برابری مصرف آب را به همراه دارد.

در سال جاری از چهار هزار هکتار اراضی زیر کشت انواع محصولات صیفی این شهرستان، دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن زیر کشت طالبی اختصاص دارد که یک حساب سر انگشتی نشان می دهد در صورت عدم مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و کاهش منابع آبی و ممنوعیت کشت این محصول به عنوان یک برند معروف کشاورزی ساوه در کنار انار ساوه چه خسارت سنگینی به بار می آورد.

در پایان لازم می دانم ماجرای نوش دارو بعد از مرگ سهراب را یادآوری کنم تا تلخی تکرار آن را در کشاورزی ساوه مزه نکنیم.