روزهای سخت دامداران سیستان و بلوچستان/ تقاضای واردات ۳۰۰ هزار دام از پاکستان توسط مسئولین!

واردات بی رویه دام به سیستان و بلوچستان باعث ورشکستگی و کناره گیری بسیاری از دامداران این منطقه از صنعت پرورش دام شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در روز های اخیر شاهد انتشار خبرهایی در خصوص واردات بی رویه دام های آلوده، رانت خواری، بیکار ماندن ۱۵ هزار شهروند سیستانی و بلوچستانی بر اثر ورود دام های وارداتی و… به کشور بودیم.
می‌گویند واردات بی‌رویه سبب شده تا جایی برای تولید داخل در بازار نماند و بسیاری از تولید کنندگان با ورشکستگی و رکود روبرو شوند و ازآن طرف ارز کشور برای کالاهای لوکس و ساخته شده به هدر می‌رود غافل از اینکه واقعیت های بزرگ‌تری همچون رانت خواری و واردات از طریق قاچاق سر منشأ‌ اصلی مشکلات است.
سیستان و بلوچستان یکی از استان های محروم کشور است که واردات کالا باعث آسیب به اقتصاد و اشتغال مردم منطقه می شود.
در تماسی که برخی کشاورزان و دامداران سیستان و بلوچستان با پایگاه خبری عصر هامون داشتند، عنوان کردند که واردات قاچاق دام و طیور به منطقه بلوچستان باعث عدم رغبت دامداران این منطقه به پرورش دام شده است با این وجود واردات دام تنها باعث بی رغبتی دامداران بلوچستان نشده است بلکه بسیاری از دامداران سیستان نیز از ورود دام به کشور ابراز گلایه کرده و بیان کردند: مسئولین اجازه خروج دام های سیستانی از این منطقه به سایر استان های کشور را نمی دهند در حالی که به راحتی از سایر کشور ها دام به داخل کشور وارد می کنند.

یکی از دامداران سیب و سورانی با بیان اینکه هیچ حمایتی از دامداران نمی شود، گفت: دامی که توسط دامداران پرورش داده می شود هزینه های گزافی بر دوش تولید کننده دارد.
وی بیان کرد: با توجه به هزینه زیادی که علف و یونجه دارد هزینه دام نیز به همان میزان افزایش می یابد لذا با ورود دام های قاچاق و قیمت این دام ها دیگر کسی تمایل به خرید دام های بومی ندارد.
یکی از کشاورزان این منطقه افزود: بسیاری از دام های قاچاق از طریق مرز وارد سراوان می شود و تا کنون هیچ مسئولی در این خصوص جواب گو نبوده است.

یکی از دامداران سیستانی با بیان اینکه بسیاری از دام های سیستان در منطقه به مرور زمان تلف می شوند، بیان کرد: دامداران زندگی و معاش خود را از طریق پرورش دام می گذراند با این وجود مسئولین اجازه خروج دام سیستان را از این منطقه به سایر نقاط کشور نمی دهند در حالی که به راحتی از سایر کشور ها دام وارد می کنند با توجه به این معضل ،مسئولین باید چاره ای بیندیشند.
وی ادامه داد: واردات بی رویه دام باعث ورشکستگی و کناره گیری برخی از دامداران از این حرفه شده است و تنها برای استفاده شخصی دام پرورش می دهند و سود واردات در جیب دلالان و قاچاقچیان می رود.
مهدی حسینی مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص واردات دام غیر مجاز با بیان اینکه ورود دام های قاچاق در صورت آلوده بودن باعث کاهش شیر و تلفات در دام های بومی می شود، گفت: یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری تب کریمه کنگو است که هیچ علایمی ندارد و در نهایت باعث مرگ فرد مبتلا می شود لذا مردم از گوشت هایی که مهر و بارکد دامپزشکی و جهاد کشاورزی را دارند استفاده کنند.

در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان از افزایش واردات ابراز ناخرسندی می کنند و رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر نسبت به واردات بی رویه هشدار دادند با این وجود محمد شریف خالقی دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با فارس با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه در بحث قاچاق، پیشنهاد کرده بود که رونق دامداری می‌تواند جایگزین خوبی برای قاچاق سوخت باشد که در این راستا نیاز به واردات ۳۰۰ هزار راس دام از پاکستان داریم که اگر محقق شود، در یک دوره پنج ماهه شاهد درآمد ۱۰۰ درصدی از تولیدات دامی خواهیم بود.
همچنین چندی پیش حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از رانت خواری و ورود دام به کشور که مانع اشتغال ۱۵ هزار سیستانی شده، خبر داده بود.
راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور تحقق اقتصاد مقاومتی به دور از واردات کالا است و یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی قطعا قاچاق است.
ایجاد بستر رشد اقتصاد سالم، ترویج اقتصاد مقاومتی برای نجات اقتصاد داخل از مهم‌ترین اهداف برای مقابله با قاچاق و انگیزه برای تامین معیشت، ثروت‌اندوزی، فرهنگ شدن پدیده قاچاق به ویژه در بحث دام از جمله چالش‌های فرا روی مقابله با قاچاق در سیستان و بلوچستان است.