ضرورت کشت محصولات باغبانی در فضای گلخانه‌/ کشاورزی شهری را توسعه می‌دهیم

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باغبانی فقط مختص به روستاها نیست، بلکه با توجه به توسعه شهرها، باید کشاورزی شهری را مانند بسیاری از کشورها توسعه دهیم.

به گزارش اگری پرس؛ محمدعلی طهماسبی امروز در آیین افتتاح دوم نمایشگاه بین‌المللی باغبانی، گلخانه و نهاده‌های کشاورزی که در بوستان گفت‌وگوی تهران آغاز به کار کرده، در مورد اهمیت تولید محصولات باغبانی گفت: طی سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری زنجیره‌های مختلف در زمینه فعالیت‌های باغبانی بوده‌ایم که یکسری مشکلات در همین زمینه داریم؛ چرا که خدمات‌دهی مناسب به تولیدکنندگان نهاده و کشاورزان در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری فکر می‌کنند که کشاورزی و باغبانی تنها مختص به روستائیان است، اظهار داشت: این در حالی است که با توجه به توسعه زندگی شهری باید روی مقوله کشاورزی شهری بیشتر تکیه کنیم، به‌عنوان مثال در کشوری مانند ایتالیا به دلیل آلودگی هوا گفته‌اند، اگر کسی در کنار خانه‌اش باغچه‌ای ایجاد کند، از عوارض سالیانه‌اش کسر می‌شود و باید گفت که کشاورزی شهری امروز به یک کسب‌وکار تبدیل شده است.

طهماسبی با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه‌ باغبانی گفت: ایجاد کسب و کارهای مختلف در این‌گونه نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد و با توجه به اهمیت صادرات محصولات باغبانی که در فضای گلخانه‌ای رشد می‌یابد، باید به این موضوع اهمیت بیشتری دهیم؛ چرا که ما هنوز راه‌های نرفته زیادی را در زیربخش‌های باغبانی داریم که می‌تواند کسب و کارهای زیادی ایجاد کند. همچنین می‌توانیم با تولید سبزی و صیفی و همچنین میوه‌های کوچک مانند توت‌فرنگی در فضای گلخانه‌ها بتوانیم حجم صادرات را دوچندان کنیم، اما متأسفانه تجهیزات مدرن آن‌طور که باید در اختیار باغداران قرار نگرفته است.

به گزارش فارس، طی برنامه پنجم توسعه ۹ هزار هکتار به فضای گلخانه‌ای کشور اضافه شده، اما در برنامه ششم توسعه قرار است، تا ۱۸ هزار هکتار دیگر به این فضا اضافه شود.