زنجیره ارزش محصولات کشاورزی تقویت می شود

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ایجاد، توسعه و تقویت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در اولویت سیاست‏های حمایتی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار می گیرد.

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ایجاد، توسعه و تقویت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در اولویت سیاست‏های حمایتی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار می گیرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، مرتضی معتمد معاون فنی و بازرگانی این سازمان گفت: در راستای اهداف و وظایف قانونی سازمان تعاون روستایی که با نظارت، هدایت و حمایت سازمانی توسط تعاونی های تحت پوشش محقق می شود، فروشگاه های مصرف و مراکز عرضه محصولات کشاورزی در شرکت ها و اتحادیه های تعاونی روستایی همواره سعی در خدمت رسانی و توزیع محصولات کشاورزی و کالاهای مصرفی مورد نیاز اعضا داشته اند. 

وی افزود: نحوه و نوع این خدمات در مقاطع مختلف و بسته به شرایط جامعه دچار تغییراتی شد که در این راستا سازمان تعاون روستایی همواره در جهت بهینه سازی این خدمات تلاش می کند.

معتمد در ادامه تصریح کرد: این فروشگاه ها و مراکز عرضه، همانند پلی میان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مصرف کنندگان بوده که در شرایط حساس و بحرانی اقدام به توزیع محصولات کشاورزی و مایحتاج ضروری مردم می کنند و در این راستا می توان این فروشگاهها و مراکز عرضه را بازوی توانمند و کمکی در زمینه اجرای سیاستهای کنترلی دولت و وزارت متبوع معرفی کرد..

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن ارزیابی وضعیت موجود بیان داشت: در فرآیند انتقال محصولات کشاورزی از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی لایه‌های مختلفی از واسطه‌ها در زنجیره عرضه محصولات کشاورزی وجود دارند که بسیاری از این واسطه‌ها بدون خلق ارزش یا ارائه خدمات اقتصادی مؤثر با افزایش قیمت نهایی به ضرر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمل می‌کنند، لذا ایجاد، توسعه و تقویت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی باید در اولویت سیاست‏های حمایتی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار گیرد تا با مشارکت تشکل های بخش کشاورزی و حذف واسطه‎های غیرضروری، ساختار بازار محصولات کشاورزی اصلاح شود. 

این مقام مسئول همچنین عنوان کرد: این مهم با ایجاد روستا بازارها در کنار فروشگاه های مصرف که در آن کشاورزان و تشکل های بخش کشاورزی بتوانند محصولات خود را با حذف واسطه های غیرضرور به دست مصرف کنندگان نهایی برسانند محقق خواهد شد.

وی ضمن اشاره به فروشگاه های مصرف در حال فعالیت خاطر نشان کرد: در حال حاضر مجموعا یک هزار و ۷۳۸ فروشگاه مصرف  فعال در امر تهیه و توزیع کالاهای اساسی و مصرفی مورد نیاز روستاییان فعالیت می نمایند.

معتمد در ادامه بر اهمیت روستا بازارها تاکید و اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی در راستای خرید محصولات کشاورزی تولیدی توسط  کشاورزان، ۱۴۵ روستا بازار را راه اندازی کرده که این تعداد تا پایان سال به ۲۵۰ روستا بازار ارتقاء خواهد یافت که ایجاد ۵۲۴ روستا بازار نیز در اینده نزدیک در دستور کار این سازمان قرار دارد. 

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن بیان برنامه های سازمان در ارتقاء سطح فروشگاه ها و مراکز عرضه محصولات کشاورزی گفت: سازمان تعاون روستایی بنا دارد در جهت نیل به اهداف و چشم اندازهای سازمان، در راستای خدمات رسانی هرچه بهتر به اعضا و جامعه روستایی کشور و در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، با اتکا به زیر ساخت های موجود و در اختیار داشتن ۳۰ برند محصولات تولیدی شبکه به همراه کارخانجات و کارگاه های متعدد صنایع تبدیلی و تکمیلی، اقدام به راه اندازی مراکز خرید، نگهداری و عرضه محصولات و شبکه حمل و نقل متعلق به تعاونی ها به منظور تامین نیاز مصرف کنندگان با اولویت کشاورزان تحت پوشش شبکه کند. 

معتمد یادآور شد: در جهت دستیابی به این هدف، ایجاد و توسعه مراکز خرید و جمع آوری محصولات کشاورزی به منظور تحقق تجارت بین شبکه ای و تامین کالاهای مورد نیاز در فروشگاه ها و روستابازارها در دستور کار این سازمان قرار دارد.