چوب حراجی که دلالان به زحمات کشاورزان می‌زنند/ دست‌هایی که در جیب کشاورز است

محصولات کشاورزی از آن دسته محصولاتی است که به هر نحوی با زندگی انسان‌ها در ارتباط است و در این میان حلقه اتصال بین مردم و تولیدکننده را گروهی برعهده دارند که گاهی به ورطه طمع می‌افتند.

agripress0131به گزارش اگری پرس، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ساله با آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی در شهرها و روستاهای کشور، دست‌های دلالان به سمت تولیدات و جیب‌های کشاورزان دراز شده و حاصل دست‌رنج یک ساله کشاورزان زحمتکش را یک شبه به دست می‌آورند و این مشکلی است که هر سال تکرار می‌شود و در این میان دلالان از فرصت عدم نظارت مسئولان مربوطه استفاده کرده و در این بازار بی در و پیکر می‌تازند.
معضل دلالان در کنار نبود برنامه‌ریزی و امکانات مناسب جهت عرضه محصولات کشاورزی سبب نارضایتی کشاورزان شده و هر ساله در زمان برداشت محصول، این قشر آسیب‌پذیر با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند و زخم و رنج کشاورزان و باغداران از گنج بی‌حساب و کتاب دلالان و نبود حمایت‌های دولتی التیام نمی‌یابد و هر سال با این رنج دست و پنجه نرم می‌کنند.
دیر زمانی است که این قصه بی‌نصیبی کشاورزان از دست‌رنجشان به نبود حمایت‌های دولتی و یکه تازی دلالان محدود می‌شود، چرا که همیشه سر کشاورز و باغدار بی‌کلاه می‌ماند و بازار دلال روز به روز سکه می‌شود.
بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درخصوص نقش واسطه‌ها اظهار داشت: زنجیره محصولات کشاورزی شامل کشاورز، خریدار و مصرف‌کننده است و همواره فاصله بین تولیدکننده و خریدار را یک واسطه با دریافت یک سود منطقی پر می‌کند؛ یک تولیدکننده خوب لزوما یک فروشنده خوب نیست و به جهت تسریع فروش محصولات کشاورزی نیازمند یک حلقه واسطه در این زنجیره هستیم.
وی همچنین در این خصوص ادامه داد: بخشی از زنجیره خرید و فروش، بخش استانداردی است و اضافه شدن خریدارانی که بر روی کاغذ معامله می‌کنند آفتی می‌شود به جان کشاورز و مصرف‌کننده و خارج شدن این زنجیره از حالت استاندارد موجب می‌گردد تا فاصله قیمتی بین تولیدکننده و مصرف کننده قیمتی نجومی شود.
نماینده مردم بروجرد همچنین تصریح کرد: فرض کنید محصولی با A ریال خریداری شود باید با یک نسبتی به فروش برسد و این در حالی است که در حال حاضر بازار ما رهاست و البته گفتنی است که در زنجیره تولید، توزیع و مصرف کالاهایی مثل خودرو این به هم ریختگی دیده نمی‌شود و این آفت، بلا و سرطانی است که به جان تولیدات کشاورزی افتاده است و معتقدم مهمترین علت آن دسترسی صنایع به مدیران و دفاع از حق و حقوقشان است و کشاورزان چنین توانی ندارند و به جرات می‌توان گفت که همه  دست در جیب کشاورز می‌کنند.
بنابراین گزارش؛ کشاورزانی که با گوهره وجودشان سبب می‌شوند بهترین محصولات کشاورزی کشور در رتبه‌های بالای کیفیت قرار گیرد، از وضعیت موجود گله‌مندند و از مسئولان می‌خواهند تا دست واسطه‌ها را کوتاه کنند، چرا که در حال حاضر به دلیل نبود حمایت‌های مسئولان امر، دلالان بر زحمات کشاورزان چوب حراج می‌زنند.
اگر این روزها سری به بازارهای میوه و تره‌بار بزنیم خواهیم دید که محصولات تولیدی کشاورزان با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد و این در حالی است که همین محصولات با قیمت‌های ناچیز از کشاورز و باغدار خریداری شده و این میوه‌های گران تنها نصیب مشتری‌های پولدار می‌شوند.
دلال‌ها و واسطه‌ها طعم شیرین بسیاری از میوه‌های تابستانی را به کام مردم، باغدار و کشاورز تلخ می‌کنند و مشکل اساسی اینجاست که نبود یک مرجع مشخص و منسجم برای خرید و فروش محصول و مقابله با عرض اندام واسطه‌ها مشکلاتی را فراهم می‌کند که سالهاست دامنگیر این قشر آفتاب‌سوخته شده است.