دریاچه ارومیه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند/ بیم و امیدهای احیای دریاچه

دریاچه ارومیه به سبب حفر چاه‌های غیرمجاز در حوزه آبریز و بی تدبیری در معرض نابودی قرار دارد.

به گزارش اگری پرس؛ در سال های اخیر برخی از کشاورزان و اهالی روستانشین اطراف دریاچه ارومیه و چه بسا روستاها با فاصله چندین کیلومتری طعم تلخ خشکسالی مزارع و باغات را چشیده اند.

البته ناگفته نماند دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه آب شور جهان از شهرت خاصی برخوردار است که به سبب حفر چاه های غیر مجاز در حوزه آبریز و بی تدبیری دولت های اخیر با مرگ کامل دست و پنجه نرم می کند.

گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران معتقد است که دریاچه ارومیه زمانی بزرگترین دریاچه ایران و در زمان پر آبی دومین دریاچه آب شور در دنیا بود که به دلیل مداخلات فزاینده انسان در طول ۶۰ سال گذشته نظیر ساخت سدها بر روی رودخانه تغذیه کننده دریاچه  خشک شد که در سال های اخیر با مشارکت همگانی تا حدودی احیا شده است.

قاضی پور نماینده مردم ارومیه معتقد است که وضعیت دریاچه در حالت نابسامانی قرار گرفته و دولت به جای احیا دریاچه ارومیه آن را به خاک سیاه نشانده که انتظار می رود هر چه سریع تر اقدام مناسبی برای احیا به کار گیرد.

خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری،  با اشاره به اینکه ۱۹ دستگاه درصدد احیای دریاچه ارومیه هستند، اظهار کرد: سازمان جنگل ها بحث پیش بینی و کنترل گرد و غبار، نمک و بیابان زدایی اطراف دریاچه ارومیه را بر عهده دارد که بدین ترتیب در ۱۵ هزار هکتار جنگل کاری،نهال کاری و در ۹۰۰ هزار هکتار مدیریت مراتع را که نقش تعیین کننده در پوشش گیاهی دارد، اجرا کرده است.

وی با اشاره به ضرورت استمرار اقدامات احیا ستاد دریاچه ارومیه افزود: کنترل چرای مفرد در برخی مناطق حفظ خاک،جلوگیری از فرسایش خاکی و فشار کمتر بر پوشش گیاهی را به همراه دارد.

جلالی در پاسخ به این سوال که امکان احیای دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: مجموعه اقدامات وزارت نیرو،نزولات آسمانی و میزان تبخیر آب تعیین کننده این موضوع است که طبق برنامه ریزی های ستاد احیا دریاچه انتظار می رود که این توازن را به نفع دریاچه پیش بریم.

نقش اساسی ریزگردها در بیابانی شدن دریاچه ارومیه

رحمان وهاب زاده مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی، بیان کرد: در سال های گذشته بی برنامگی در مدیریت حاشیه دریاچه ارومیه موجب شد که بیش از ۳۰ هزار هکتار اطراف دریاچه در کانون بحرانی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ریزگردها در بیابانی شدن اطراف دریاچه ارومیه نقش اساسی داشتند،افزود: از سال ۹۳ باهمکاری سازمان جنگل ها ، عملیات بیولوژیک در سه کانون بحرانی شهرستان ارومیه  آغاز شد.

وهاب زاده با بیان اینکه با اجرای عملیات بیولوژیک ۲۵ درصد کانون های بحرانی مهار شدند، گفت: همچنین در سال ۹۴ برنامه احیا و کاشت گونه های مرتعی در بیش از ۲۵۰۰ هکتار صورت گرفت .

این مقام مسوول با بیان اینکه تا پایان سال برای مقابله با حرکت شن های روان موظف به احداث ۱۵۰ کیلومتر بادشکن شطرنجی هستیم، تصریح کرد: تاکنون در زمینه کنترل ریزگردها اعتباری دریافت نشده است. اما ۴۰ کیلومتر بادشکن شطرنجی احداث شده، چرا که با طوفان های شدید حرکت شن های روان تهدیدی برای مردم روستاها و شهرک های صنعتی به شمار می رود.