جوسازی در رسانه‌‌ها یا لاپوشانی سوء مدیریت‌ها؟!

پس از انتشار خبر شیوع بیماری تب مالت در ایران، سازمان دامپزشکی از امتناع برخی کشورها از خرید دام سبک از ایران خبر دادد؛ اما بررسی آمار صادرات، حکایت از غیر واقع بودن این خبرها دارد. این در حالی است که سازمان دامپزشکی باید زمینه ساز توسعه صادرات محصولات دامی باشد نه تضعیف کننده آن.

به گزارش اگری پرس به نقل از اعیار آنلاین، تا چندی پیش ایران به عنوان یکی از واردکنندگان دام زنده محسوب می‌شد که برخی از نیاز داخلی خود را از این طریق تأمین می‌کرد؛ اما در سال‌های اخیر با تمرکز برنامه‌ریزی‌ها بر فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی تولید و همچنین ممنوعیت واردات دام زنده، زمینه افزایش تولید و صادرات این محصول فراهم شده است.

بر اساس گزارش مرکز گمرک، مجموع صادرات گوسفند زنده در سال گذشته حدود ۲۳ هزار ۱۷۸ تن اعلام شده است. برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت، عمان و قطر به عنوان اصلی‌ترین خریداران گوسفند ایرانی در سال ۹۳ بودند که به ترتیب سهمی معادل ۵۷، ۳۰ و ۶ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین گزارش گمرک از پنج ماهه نخست سال جاری نیز نشان می‌دهد بیش از ۶ هزار تن گوسفند زنده از ایران صادر شده است که کشورهای کویت، عمان و قطر عمده‌ترین خریداران این محصول بوده‌اند.

صادرات گوسفند زنده

حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی نیز چندی پیش از صادرات بیش از ۴۵۰ هزار رأس گوسفند زنده در ۴ ماه ابتدایی سال جاری خبر داد.

تضامین بهداشتی، بازار صادراتی را تثبیت می‌کند

یکی از اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در رابطه با صادرات گوسفند زنده مطرح شد، موضوع شیوع بیماری تب کنگو در کشور بود. در همین راستا چندی پیش مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی،از قطع صادرات گوسفند زنده به کشورهای عربی خبر داد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، حدود ۱۵ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده و چهار نفر نیز جان خود را از بر اثر این بیماری از دست داده‌اند، اظهار داشت جوسازی‌های رسانه‌ای درباره بیماری تب کریمه، باعث شده برخی کشورهای عربی همچون کویت که از مشتریان گوسفند ایرانی به شمار می‌رفتند دیگر این دام اهلی را خریداری نکنند!

با توجه به آمارهای فوق از مرکز گمرک، این نتیجه حاصل می‌شود که صادرات گوسفند زنده کاهش نیافته و کشورهای کویت و عمان به عنوان اصلی‌ترین خریدار این کالا در این پنج ماه بوده اند.

در صورتیکه موضوع قطع یا کاهش صادرات گوسفند به دلیل شیوع بیماری تب مالت صحت داشته باشد، باید به این نکته تاکید شود که تدوین استانداردهای بهداشتی در این رابطه، زمینه پایداری صادرات را فراهم می‌آورد.

در همین راستا معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به خبرهای کاهش صادرات گوسفند زنده، با بیان اینکه اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای دام‌های سبک در صادرات رعایت می‌شود، اظهار داشت: از بابت صادرات گوسفند نگرانی وجود ندارد.

ارتقاء اعتبار سازمان دامپزشکی زمینه‌ساز پایداری صادرات دامی

با توجه به آنچه بیان شد، به نظر می‌رسد نقش سازمان دامپزشکی در توسعه صادرات محصولات دامی از جمله دام‌های سبک نقش مهمی دارد. علاوه بر آینکه تدوین استانداردهای تولید در این بخش باید توسط سازمان دامپزشکی صورت گیرد، نظارت و کنترل بر محموله‌های صادراتی نیز بر عهده این سازمان قرار دارد.

از سوی دیگر ارزیابی محموله‌های صادراتی با استانداردهای بین المللی نیز اقدام دیگری است که می‌تواند زمینه پایداری و توسعه صادرات این محصولات را فراهم سازد. بر همین اساس رئیس سازمان دامپزشکی نیز با بیان اینکه مُهر این سازمان در ۱۸۰ کشور جهان اعتبار دارد، شرط صادرات فرآورده‌های دام، طیور و آبزیان را به گرفتن تأییدیه از این سازمان منوط دانسته است.

با این شرایط به نظر می‌رسد شیوع برخی بیماری‌های دامی در کشور، نباید موجب قطع صادرات محصولات سالم در این بخش شود؛ چراکه در این صورت ضمن از دست رفتن بازار و جایگاه صادراتی ایران، باعث ناپایداری تولید و ضرردهی این بخش نیز خواهد شد. از سوی دیگر انتشار برخی خبرها از سوی مسئولین سازمان دامپزشکی نباید خود زمینه ساز ناپایدار شدن صادرات شود. بی شک بدترین شیوه اصلاح وضع موجود، تلاش برای بستن دهان رسانه‌هاست.