تصویب قانون حفاظت از منابع ژنتیکی گیاهی کشور/ اروپایی‌ها به دنبال ذخایر ژنتیکی کشورهای دیگرند

مدیرکل دفتر ارتباطات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تصویب قانون حفاظت از منابع ژنتیکی گیاهی کشور بعد از ۱۵ سال خبرداد.

به گزارش اگری پرس؛ جواد مظفری امروز در نشست خبری که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به اهمیت موضوع تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی بخش کشاورزی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این قانون بی‌سر و صدا در مجلس تصویب شد، در حالی که یکی از مهمترین قوانین ملی کشور محسوب می‌شود، چرا که برای هر کشوری ذخایر آن قابل اهمیت است، اما ذخایر ژنتیکی حتی از نفت و طلا هم مهمتر است.

وی با اشاره به این نکته که بخش‌های ژنتیکی قابل قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: صادرات غیرنفتی ما عمدتاً محصولات کشاورزی است که سازنده اصلی آن را منابع ژنتیکی تشکیل می‌دهند که نمونه آن میوه، زعفران، پسته و خشکبار است. همچنین در بسیاری از کشورها ۸۰ درصد داروهای طبیعی از منابع طبیعی زنده و ذخایر ژنتیکی تهیه می‌شود و حتی در کشوری مانند ایران که منبع اصلی داروهای شیمیایی است باز هم منابع ژنتیکی منبع تهیه مواد اولیه این داروها است.

مشاور معاون وزیر به این نکته اشاره کرد که با افزایش جمعیت، کمبود آب و افزایش نیاز سالانه به ۱۲۰ میلیون تن غذا باید در ایران تولید شود و ما راهی جز افزایش راندمان تولید در واحد سطح نداریم که تنها با سرمایه‌گذاری بر روی منابع ژنتیکی این مسئله محقق می‌شود، چرا که امکاناتی که ظرفیت توسعه ژنتیکی نداشته باشند، جوابگوی بخش تولید نخواهد بود.

مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: در بانک ژنتیک گیاهی ایران بیش از ۷۰ هزار نوع ژن گیاهی وجود دارد که در بانک ژن مرتع و جنگل ایران بیش از ۴۵ هزار نوع ژن گیاهی موجود است که هریک از اینها نیاز به قوانین و مقررات مصوب دارد، تا دستمایه تاراج کشورهای دیگر نشود، چرا که یکی از برنامه‌های کشورهای پیشرفته دستیابی به منابع ژنتیکی دیگر کشورهاست.

کشورهای اروپایی تا ۹۸ درصد نیازمند ذخایر ژنتیکی کشورهای دیگرند

به گفته مظفری، کشورهای اروپایی تا ۹۸ درصد محتاج منابع ژنتیکی کشورهای دیگر هستند و ایران هم از این حیث ۳۰ درصد از منابع تولیدی خود را به دیگر کشورها وابسته است.

وی به کارشکنی‌های انجام شده بر سر راه تصویب قانون حفاظت از منابع ژنتیکی اشاره‌ای کرد و گفت: از سال ۸۱ تلاش کردیم، تا این قانون در کشور وضع شود، اما موضع‌گیری‌های منفعت‌طلبانه سبب تأخیر در تصویب این لایحه شد و درنهایت در دولت یازدهم در کمیسیون علمی و تحقیقاتی این لایحه مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تصویب هیأت دولت در سال ۹۳ به مجلس رفت.

مظفری با تقدیر از پیگیری‌های مجلس فعلی برای به ثمر رساندن قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی تصریح کرد: بالاخره این لایحه در ۱۱ مهرماه سال ۹۶ به تصویب مجلس رسید که این یک اقدام تاریخی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور است، چرا که بدون این ذخایر، کشور به مرور تبدیل به بیابانی می‌شود که قابل جبران نیست.

وی همچنین در مورد مقایسه گیاهان تراریخته با گیاهانی که تغییر ژنتیکی داشته باشند، هم اظهار داشت: در تولید گیاهان تراریخته باید مطالعات دقیق و علمی انجام شود تا منابع ژنتیکی را دچار تخریب و مشکل نکند، در غیر این صورت این موضوع جرم محسوب شده و باید با آن برخورد شود.

مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری‌های بین‌المللی سازمان تات در پایان با تأکید بر اینکه بیش از ۹۹ درصد منابع ژنتیکی که در بانک ملی ژن ایران نگهداری می شود، بومی کشور است، خاطرنشان کرد: اما ما منابع ژنتیکی دیگر کشورها را هم مانند ذرت و سویا داریم که پس از ورود به