ایران سومین تولیدکننده گردو در جهان/ صادرات پسته به آمریکا جزو اولویت‌ها نیست

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد گفت: ایران رتبه سوم تولید گردو و رتبه نخست تولید پسته در جهان را دارا است.

به گزارش اگری پرس؛ شکر اله حاجی وند مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: ایران رتبه نخست تولید پسته در جهان را دارا است.

وی از پیش بینی تولید پسته امسال به مرز ۳۱۰ هزارتن خبرداد و گفت: سال گذشته ۱۳۸ هزارتن پسته با ارزش بالغ بر ۱۲۷۱ میلیون دلار صادر شد، در حالیکه در چهار ماه نخست سال صادرات به ۱۶۶۰۰تن با ارزش ۲۷۳ میلیون دلار رسیده است.

 

حاجی وند در پاسخ به این سوال که با وجود اخذ تعرفه بالای واردات از سوی آمریکا امکان صادرات پسته به این کشور وجود دارد یا خیر، بیان کرد: با توجه به آنکه آمریکا جزو کشورهای مهم تولیدکننده پسته است، صادرات پسته به این کشور فاقد اولویت بوده و افزایش تعرفه تأثیر چندانی در صادرات پسته ندارد.

 

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارتخانه با اشاره به دستاوردهای عرضه در بورس کالا بیان کرد: ساماندهی بازار پسته، ارتقای استانداردهای بازار، تقویت انگیزه سرمایه‌گذاری، بهبود جایگاه محصول، افزایش اشتغال، حذف واسطه‌ها و تأمین منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده از مهم ترین این مزایا به شمار می رود.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وضعیت تولید گردو گفت: با توجه به پیش بینی تولید ۲۶۱ هزارتن گردو، ایران رتبه سوم تولید پس از کشورهای چین و آمریکا را به خود اختصاص داده است.

 

این مقام مسوول صادرات گردو در سال گذشته را ۱۹۲۳ تن اعلام کرد و گفت: در چهار ماه نخست سال۱۸۲۲ تن با ارزش بالغ بر ۱۵۶۴۸ هزار دلار صادر شده است.

 

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: راه اندازی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری محصول پسته، اجرای مدیریت بهینه باغات پسته همراه بهره وری آب، اجرای طرح سرشاخه کاری گردو در سطح کشور به ویژه گردو استان تویسرکان در سطح ۳۰۰ هکتار با ارقام اصلاح شده و برنامه ریزی ایجاد باغ مادری برای طرح سرشاخه کاری گردو، از جمله برنامه های معاونت باغبانی به شمار می رود.

 

به گفته وی در برنامه ششم توسعه با اصلاح باغات پسته و گردو به ترتیب در ۶۶ و ۶۰ هزار هکتار پیش بینی شده است.