افتتاح نمایشگاه کشاورزی کابل هم زمان با مراسم جشن نوروز

جشن نوروز امسال با افتتاح پانزدهیمن نمایشگاه کشاورزی درکابل همراه بود . دراین نمایشگاه محصولات زراعی و دامی بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی به نمایش گذاشته شد، این نمایشگاه در مجموع ۲۰۰ غرفه دارد که به مدت سه روز پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

به گزارش اگری پرس و به نقل از آژانس خبری پژواک جشن نوروز امسال در افغانستان با مشارکت وزارت کشاورزی و وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شد.

دراین محفل مقامات عالی رتبه دولتی – سرپرستان وزارت های کشاورزی، اطلاعات وفرهنگ، امور زنان، کار و امور اجتماعی ،استاندار کابل، سفیر کشور فرانسه ، میهمانان خارجی، کشاورزان ، دامپروران و جمعی از مردم حضور داشتند.

این محفل با قرائت آیات کلام الله مجید آغاز شد. پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان توسط مصدق خلیلی سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ برای حاضرین قرائت شد.

متعاقباً سرپرست وزارت کشاورزی افغانستان بیانیه ایی ایراد نموده وضمن عرض تبریک سال نو به مردم شریف افغانستان به تشریح برنامه های وزارت کشاورزی در سال ۱۳۹۴ پرداخت.

ایشان درقسمتی از سخنان خود گفت:

“وزارت کشاورزی افغانستان متعهد می شود تا با اجرای ۳۵ پروژه با بودجه ای بالغ بر ۱۴۲ میلیون دلار درسال جاری به کمک کشاورزان و دامپروران می رود و دربخش های تنظیم منابع طبیعی، توزیع بذرهای اصلاح شده ، احداث باغ ها به شیوه های مدرن، ایجاد سرد خانه ها و گلخانه ، مراقبت و ارتقای تجهیزات مختلف در ایستگاه های مواشناسی، ایجاد واحدهای بزرگ و متوسط مرغداری و سرانجام تنظیم و بازاریابی برای محصولات زراعی و کشاورزی فعالیت خواهد کرد”

وی ضمن تشویق مردم به مشارکت در کمپین نهال کاری در مناطق مختلف این کشور افزود : کاشت یک نهال برای پاکسازی هوا و تولید اکسیژن بسیار اهمیت دارد. پس لازم است برای ادامه حیات خود، کودکان و خانواده هایمان حداقل یک نهال بکاریم.

همچنان آقای عبدالجبار تقوا، سرپرست استاندار کابل، در این محفل سخنرانی نمود که در پایان سخنرانی وی نمایشگاه کشاورزی کابل رسما افتتاح شد.

حضور گرم و پر رنگ مردم دراین نمایشگاه و شور و شعف شرکت کنندگان، به نمایشگاه حال و هوای دیگری بخشید.

جشن نوروز امسال با افتتاح پانزدهیمن نمایشگاه کشاورزی درکابل همراه بود . دراین نمایشگاه محصولات زراعی و دامی بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی به نمایش گذاشته شد این نمایشگاه در مجموع ۲۰۰ غرفه دارد که به مدت سه روز  پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

محمدهاشم یکی از زنبور داران درولایت تخار دراین جشن ابراز خوشحالی نمود و گفت:

“حضور در این جشن یک فرصت مناسب برای بازار یابی تولیدات و محصولات ما است و از سویی این محصولات به جهانیان نیز معرفی می شود”

 

جمال الدین یکی از غرفه داران ساکن استان لوگر افغانستان در گفتگو با خبرنگار پژواک گفت:
“من یک دهقان هستم و درکنار آن به پیشه دامپروری نیز اشتغال دارم. ازبرگزاری این نمایشگاه بسیار خوشحالم زیرا ما از این فرصت برای آشنایی با فناوری های مدرن و ماشین آلات جدید کشاورزی استفاده می کنیم تا بعد بتوانیم از آن ها در مزارع خود استفاده کنیم وی افزود : شمار زیادی از دهقانان و دامپروران از مناطق مختلف کشور افغانستان به این نمایشگاه می آیند و این نمایشگاه فرصت بسیار ارزشمندی است تا تجارب خودم را با زنبور داران دیگر به اشتراک بگذارم که از این تبادل نظر هردو سود می بریم.