از گریه نماینده مجلس تا توجیه وزارت جهاد/ مقصر” جاده سیب” کیست؟

در شرایطی که ویدوئی سراسر فضای مجازی را باعنوان “وضعیت اسفناک سیب در کنار جاده ارومیه” فرا گرفته است که مقصر اصلی مشخص نیست.در حالی که اشک نماینده مجلس برای کشاورزان ارومیه در راستای عدم حمایت دولت سرازیر می شود،دولتی ها علت “جاده سیب” را وزرش باد عنوان می کنند.

به گزارش خبرنگار اگری پرس، این بار قرعه به نام سیب های درختی ارومیه افتاده است که نقل محافل شبکه های اجتماعی شده است.  با پیشرفت صنعت کشاورزی و کشت میوه در کشور ایران، انواع محصولات غیر بومی برای کشت به کشور وارد شد که انواع نژاد های خارجی سیب درختی نیز در میان آنها بود.

تولید سیب درختی درارومیه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به آب و هوای آن منطقه غیر بومی و متناسب نیست تا جایی که برخی معتقد که تولید کشت محصولات غیربومی نظیر سیب‌درختی در ارومیه در خشک شدن دریاچه ارومیه تا ثیر گذاراست.

اما فارغ از همه این موارد چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی با عنوان”وضعیت اسفناک سیب در کنار جاده ارومیه” منتشر شد که در آن اشاره به تلنبار شدن سیب های درختی  ارومیه و عدم خرید این محصولات داشت.

در حالی که کشاورزان در آن منطقه بیان می کنند که قیمت تولید محصول برای آنها ۲هزار تومان است که مشاهده می کنیم این محصول با قیمت ۸۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود.

فاصله حدود هزار و۲۰۰ تومانی باعث شده تا کشاورزان ضرر زیادی را متحمل شوند.نادر قاضی پور که نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فروش نرفتن سیب های استانش  در برنامه زنده تلویزیونی ناراحت و اشک ریخت و از وزارت جهاد انتقاد کرد.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس چند روز گذشته میهمان فرمول یک بود. این برنامه پیرامون مسائل استان آذربایجان غربی به‌خصوص شهرستان ارومیه پیش رفت. مسائلی از قبیل وضعیت دریاچه ارومیه و شرایط کشاورزان و باغداران و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

طی این برنامه نادر قاضی‌پور به موضوع رد صلاحیت شدنش به خاطر مسئله دریاچه ارومیه اشاره کرد. قاضی‌پور همچنین پس از شنیدن صحبت‌های مهمان دوم برنامه که یکی از باغداران ارومیه بود، با بغض تاکید کرد که ما شرمنده کشاورزان و باغداران هستیم. وی سپس با ذکر تعدادی از مشکلات عدیده آنها نتوانست خود را کنترل کند و روی آنتن زنده گریه کرد.

وی در بخشی از سخنان خود در این برنامه گفت: کسانی که میوه‌ها را وارد می‌کنند باید پاسخگو باشند؛ دلالان و رانت خوارها و آقازاده‌هایی که آناناس‌هایی می‌آورند که پشت آنها سیب قایم کرده‌اند!

وی افزود: سیب ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان کیلویی در سردخانه برای کشاورز تمام می‌شود. تمام میوه‌هایی که قرار بود در قالب سیب ممتاز کیلویی ۲۵۰۰ تومان به فروش برسد، باد به زمین زد.

*۱۱۶ امضا برای استیضاح رئیس جمهور جمع کردم

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما را فلج کرده اند. امروز نسبت به سال گذشته ۲۵ سانت دریاچه ارومیه پایین تر رفته است. من ۱۱۶ امضا گرفتم تا رئییس جمهور را برای دریاچه ارومیه استیضاح کنیم. به من می گویند چرا زمان احمدی نژاد این کار را نکردی؟! آن زمان که ستاد احیا دریاچه ارومیه راه نیفتاده بود!

*وزیر جهاد کشاورزی فقط دنبال وارد کردن محصولات تراریخته است

نماینده ارومیه با اشاره به اینکه امسال ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب تولید شده است، تأکید کرد: ۷۰۰ هزار تن محصول به سردخانه رفته است. چون نمی گذارند این میوه صادر شود. وزیر جهاد هیچ اعتقادی به کشاورزی آذربایجان غربی ندارد و دنبال وارد کردن محصولات تراریخته است. منافع برخی جناح های سیاسی، بر منافع مردم ارجح دانسته شده است.

قاضی پور یادآور شد: باید به داد آذربایجان غربی رسیده شود. ما نه کوچ می‌کنیم، نه کویرنشین می‌شویم، با دستهایمان زمین را می کنیم و غذایمان را به دست می‌آوریم!

*یکی از وزرا گفت آنهایی که دنبال حمایت از تولیدند دزدند به او گفتم شما شاه دزدید!

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با وزیری که دنبال واردات است، ارتباط برقرار نمی کنیم. ما دنبال تولید هستیم. ناموس ما تولید ملی است. هفته پیش یکی از وزرا به ما توهین کرد و گفت آنهایی که دنبال حمایت از تولید هستند دزدند! من به او گفتم اگر ما دزدیم، شما شاه دزد هستید!

این نماینده مجلس که در این بخش از حرفهایش بغض کرده بود، با بیان اینکه ما حلال زاده آذربایجان، یار باکری ها و ستارخان باقرخان ها هستیم و شجاعیم، اما حرمت نظام را نگه می داریم، تأکید کرد: به کشاورزهای ما ظلم می کنند و هرکسی در دل من بنشیند گریه می کند. وزارت جهاد را بیاورید و بگویید چرا امسال فقط ۲۰ هزار تن از آذربایجان غربی صادر شده است؟ در اتاقشان به روی واردات باز و برای صادرات بسته است. ولی ما طرفدار تمام کشاورزان هستیم و هرکسی که سیب می کارد به نفع کل ایران عمل می کنند.

به گزارش اگری با توجه به اظهارات این نماینده مجلس وزارت جهاد اعتقاد به صادرات و حمایت از تولید ملی ندارد و شواهد از واردات میوه های مختلف حاکی از این است که نان واردات چرب تر است تا صادرات.

اما وزارت جهاد بعد از اینکه فیلم تلنبار شدن سیب های درختی ارومیه در فضای عمومی بخش شد، فیلمی دیگر را در گفتگو با یکی از مباشرین خرید  تضمینی سیب‌درختی منتشر کرد که در آن اعلام شده است که برخلاف فضاسازی برخی رسانه‌ها، وزش باد شدید و بارش باران در منطقه باعث ایجاد حجم بیشتری سیب پادرختی شده است و این سیب‌ها طبق روال معمول به کنسانتره و آب میوه سیب تبدیل می‌شوند.

 *ضرورت توجه مسئولان به تولید داخل

به گزارش اگری پرس، در شرایطی که جاده سیب این روزها نقل محافل شده است که عده ای دولت را مقصر این ماجرا می دانند و برخی مانند شکرالله حاجی‌وند، مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت کشاورزی می‌گوید: سیب حاشیه جاده‌ها در واقع سیب‌های درجه چند کشاورزان است که برای ارسال به کارخانه‌ها دپو شده‌اند.

وی ادامه می  دهد امسال باد و باران باغ‌های سیب ارومیه را درگیر کرده و باعث شده است سیب‌های باکیفیت و درجه یک به زیر درخت‌ها ریزش کنند و کیفیت‌شان را از دست بدهند. همین موضوع موجب شده است که سازمان تعاون روستایی وارد عمل شود و برای نخستین‌بار سیب‌های صنعتی را با ۵ تا ۶برابر قیمت‌ سال گذشته بخرد.

در شرایط فعلی دولت با توجیه های مختلف تلاش برای تبرئه کردن خود دارد و از سوی دیگر کشاورزان گلایه از این دارند که محصولاتشان فدای واردات شده و دولت توجهی به امرار معاش و هزینه های آنها ندارد.

درحال حاضربه رغم ممنوعیت واردات همچنان میوه های وارداتی در بازار خودنمایی می کنند و در کنار محصولات داخلی با ضربه زدن به کشاورزان سلامت جامعه و اقتصاد کشور، جای خود را در سبد مصرف خانوار باز می کنند.

در این میان سودجویان بازار میوه با نیازشناسی از مصرف کنندگان، رصد بازار و تحرک به موقع اقدام به واردات و توزیع میوه های خارجی آن هم اقلامی می کنند که در داخل کشور به وفور تولید می شود و به این طریق ضربات مهلک و جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشاورزی و تولیدکنندگان محصولات باغی وارد می کنند.به همین دلیل ضرورت دارد که دولت تمام توان خود را به کار گیرد تا علاوه بر اینکه زحمت کشاورزان از دست نرود،تولید داخل حیف و میل نشود.