آوار آنفلوانزا بر سر مرغداران/ اقدامات انجام شده رضایت‌بخش نیست

در سایه سکوت مسئولان سازمان دامپزشکی، شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان صنعت مرغداری را از پا انداخته و گفته می شود اقدامات انجام شده به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.

به گزارش اگری پرس؛ در میان سکوت مسئولان سازمان دامپزشکی، جولان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، صنعت مرغداری از پا انداخته است. طی ۱۰ روز گذشته حدود ۶ واحد تولیدی در استان قم نیز درگیر این بیماری شده اند تا تعداد استانهای آلوده به ۶ مورد برسد؛ درحال حاضر  استانهای آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، مازندران و قم آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند.

به گفته فعالان بخش خصوصی، طی حدود ۳ ماه گذشته نزدیک به ۱۱ میلیون قطعه مرغ بر اثر این بیماری در کشور معدوم شده اند که رقم مذکور، نگران کننده است. از طرفی طی هفته های گذشته قیمت تخم مرغ در بازار افزایش زیادی داشته و نرخ هر شانه تخم مرغ به حدود ۱۵ تا ۱۶ هزارتومان و قیمت هر عدد تخم مرغ تا حدود ٦٠٠ تومان رسیده است  که گفته می شود یکی از دلایل این گرانی، معدوم شدن جمعیت زیادی از مرغ های تخم گذار است.

در همین زمینه ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، با بیان اینکه علت اصلی گرانی تخم مرغ در بازار این مساله است، به خبرنگار مهر گفت: معدوم شدن ١١ میلیون قطعه مرغ، مساوی با ٦٠٠ تن تخم مرغ در روز است که رقم کمی نیست، متاسفانه دولت کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کند.

 کارشناسان معتقدند اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و جلوگیری از گسترش این بیماری در کشور رضایت بخش نیست و نگران شیوع آن در دیگر قطب‌های تولید هستند، که در این صورت، چالش های زیادی را برای صنعت مرغداری و تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد.

بیماری گسترش یافت، چون اقدامی نکردند

در همین زمینه سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: باتوجه به اینکه بیماری از سال گذشته در کشور وجود داشت و علائم  آن در پرندگان بومی و محلی در تابستان پیدا شده بود، باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت می گرفت که متاسفانه این کار انجام نشد؛ در زمینه آموزش روستائیان و مرغداران، پایش بیماری در مرغ های محلی و  کانون‌یابی در شمال کشور باید اقداماتی انجام می‌شد ضمن اینکه به منظور جلوگیری از انتقال  بیماری از شمال به مرکز کشور باید سد دفاعی بسیار قوی پیش بینی می شد که هیچ کدام از این اقدامات صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه مسئول انجام این کارها سازمان دامپزشکی بوده  است، افزود: سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی تواند این اقدامات را انجام دهد، دستگاه ها و نهادهایی چون محیط زیست، قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید در این زمینه دامپزشکی را یاری کنند؛ ضمن اینکه مهم ترین مساله اعتبار نقدی است، وقتی سازمان دامپزشکی ۸ ماهه  اول سال یک ریال برای آنفلوانزا بودجه نداشته است، چه اقدامی می توانسته انجام دهد؟

به گفته دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، اعتباری هم که الان، جهت هزینه های معدوم سازی و … در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده شده، پول نقد نیست و به صورت اوراق است، آیا این سازمان می تواند به کارگری که کار معدوم سازی را انجام می دهد اوراق بورس بدهد!؟

طلاکش در پاسخ به این سوال که چرا سازمان دامپزشکی هنوز شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را رسما اعلام نکرده است؟، اضافه کرد: مسئولان این سازمان اعلام کرده اند هرگونه اطلاع رسانی درباره این بیماری باید با مجوز ستاد ملی آنفلوانزا باشد؛ آنها حتما عضو ستاد و مجبور هستند که اصولی را رعایت کنند.

یکی از دلایل انتشار بیماری، عدم حذف شعاع کانون های آلوده است

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران با بیان اینکه سال گذشته سیاستی برای کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد وجود داشت و آن این بود که در استان تهران وقتی یک مرغداری درگیری بیماری می شد، علاوه بر معدوم سازی واحد آلوده، طبق قانون تا شعاع سه کیلومتری آن را نیز حذف می کردند، ادامه داد: ۲ میلیون مرغ به همین شیوه حذف شدند؛ علاوه بر این حدود ۱۱.۵ میلیون قطعه مرغ در شعاع آلودگی نیز معدوم شد؛ در مجموع ۱۳.۵ میلیون حذف و معدومی داشتیم اما امسال از اول مهر تاکنون حدود ۱۱ میلیون معدومی داشتیم چرا که دولت پول برای حذف شعاع کانون های آلوده ندارد و یکی از دلایل انتشار بیماری نیز همین مساله است چراکه وقتی شعاع بیماری را حذف نکنید، کنترل آن سخت و بیماری منتشر می‌شود.

نگران درگیر شدن اصفهان هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه آیا افزایش قیمت تخم مرغ در بازار به بحث شیوع آنفلوانزا در کشور مربوط می شود؟، ادامه داد: بله، این مساله طبیعی است، البته بخشی از آن هم به مسائل حاشیه ای روز بر می گردد؛ طی هفته  گذشته صنایع غذایی و قنادی ها بخاطر شب یلدا، به بازار تخم مرغ هجوم بردند، که باعث افزایش بیش از حد قیمت این محصول شد.

طلاکش با بیان اینکه نگرانی درباره آلوده شدن سایر استانها به این بیماری وجود دارد، اظهارداشت: نگرانی درباره قم زیاد بود که متاسفانه این استان درگیر شد، نگران اصفهان هم هستیم، چون تبادلات میان قم و اصفهان زیاد است.

اقدامات انجام شده برای مقابله با آنفلوانزا رضایت بخش نیست

وی با اشاره به اینکه اقداماتی که برای مقابله با این بیماری انجام می شود، به هیچ عنوان رضایت بخش نیست، تصریح کرد: هنوز هیچ کار خاص و اقداماتی که باید از گسترش شیوع بیماری جلوگیری کند انجام نشده است.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران با بیان اینکه  البته آمادگی هایی حاصل شده است، افزود: علاوه بر اوراقی که در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده شده، قول هایی نیز  در زمینه تامین اعتبارات به این سازمان داده اند ولی الان مشکل پول نیست؛ درحال حاضر همه دستگاه های مربوطه باید بایکدیگر با قدرت جلوی هرگونه تخلف، رفت و آمد بی مورد و مواردی مثل حمل مرغ زنده غیرمجاز، فروش پرندگان زنده محلی و غیره را بگیرند؛ در واقع نمی توان گفت کاری انجام نشده اما اقداماتی هم که شده به گونه ای نبوده که مانع گسترش بیماری شود.

طلاکش همچنین کاهش صادرات تخم مرغ در سالجاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال مقدار بسیار کمی تخم مرغ  که اصلا صادرات تلقی نمی شود به افغانستان صادر شده است ضمن اینکه به عراق حتی یک کیلوگرم صادرات هم نداشتیم.

آنفلوانزای پارسال قیمت صادراتی ما را غیررقابتی کرد

وی ادامه داد: بخاطر بیماری آنفلوانزایی که سال گذشته در کشور اتفاق افتاد و مدیریت تولیدی که باید اعمال می شد، پایه قیمت محصول تولیدی ما به حدی رسید که قابل رقابت با کشورهای رقیب مانند ترکیه نبود؛ نه اینکه فضا بسته باشد فضا کاملا باز بود ما فقط به دلیل بحث قیمتی نتوانستیم صادرات انجام دهیم.

به گفته طلاکش میزان صادرات تخم مرغ در سال گذشته حدود ۴۱ هزارتن و امسال، تاکنون حداکثر ۸ هزارتن بوده است.

 پیگیری‌های خبرنگار مهر برای تماس با مسئولان سازمان دامپزشکی کشور و دریافت آخرین اطلاعات و اقدامات انجام شده از سوی آنها در زمینه جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور بی نتیجه ماند.