نبود قوانین مالکیت معنوی تولید بذر در کشور

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور: در کشور ما قوانین مالکیت معنوی مربوط به تولید بذر دایر نیست البته پیشنهاد این قانون به دولت داده شده است.

به گزارش اگری پرس  دکتر گودرز نجفیان، در گفت‌وگو با سازمان بسیج جامعه پزشکی، درباره ورود بذر هندوانه از آمریکا به کشور و کاشت آن توسط کشاورزان گفت: ایران در زمینه برنامه‌های به‌نژادی در برخی محصولات از جمله گندم در سطح منطقه و دنیا منحصر به فرد است به شکلی که ما با کشورهای دیگر همکاری بین‌المللی نیز داریم.

وی با بیان این‌که ما در همه زمینه‌های تولید بذر دارای ضعف نیستیم، ابراز کرد: با وجود این‌که دانش صیفی جات از جمله هندوانه پیچیده نیست اما در کشور کسی بر روی این نوع بذر سرمایه گذاری نکرده است همچنین ما زیرساخت‌های بخش خصوصی برای پژوهش در تولید بذر “هیبرید” را نداریم.

مسئولین از تولید بذر هیبرید حمایت کند
نجفیان تاکید کرد: در کشورهای دیگر وقتی شرکتی پس از سال‌ها با تلاش زیاد رقم اصلاح شده بذر “هیبرید” را تولید می‌کند قوانین کشور از آن شرکت پشتیبانی خواهد کرد و وقتی بذر به فروش می‌رسد انحصار آن برای آنان وجود دارد پس با این روش منابع باز می‌گردند اما در کشور ما قوانین مالکیت معنوی دایر نیست، البته ما پیشنهاد داده‌ایم که در برنامه ششم توسعه در رویکرد جدید دولت این موضوع اعمال شود.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور ادامه داد: اگر این امر اتفاق بیفتد سرمایه گذاری بخش خصوصی و دانشگاه‌ها وارد عرصه می‌شود و با این روش این موسسات می‌دانند که اگر۱۰ سال بر روی بذری کار کردند قوانین آن وجود دارد و هزینه پژوهش بازگردانده داده می‌شود اما اکنون این موضوع در کشور ما وجود ندارد.

عدم سودآوری تولید بذر برای محققان داخلی
وی با اشاره به این‌که محققان دولتی سودی از تحقیقات خود نمی‌برند، گفت‌: یک رقم گندم را پس از ۱۰ تا ۱۲ سال تولید می‌کنیم و کشاورزان از یکدیگر بذر می‌گیرند و می‌کارند؛ به دلیل دولتی بودن تحقیقات هیچ منفعتی از این موضوع نمی‌بریم و هزینه‌ای بابت تحقیقات دریافت نمی‌کنیم.

نجفیان ادامه داد: در این باره منشور بذر از طرف معاونت امور زراعت پیشنهاد شده است و اگر در کشور نهادینه شود مقررات زیرساختی بخش خصوصی باعث می‌شود که بسیاری در این حوزه سرمایه گذاری کنند، این صنعت رشد قوی خواهد داشت اما باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور بیان کرد: وقتی بخش خصوصی قوی نداریم باید از بخش دولتی که کار پژوهش قوی انجام می‌دهد حمایت کنیم اگر بودجه موسسه تحقیقات اصلاح بذر کشور را نگاه کنید افسوس می‌خورید که کل بودجه این موسسه برای پرداخت دستمزد است یعنی ما برای پژوهش دستمزدی دریافت نمی‌کنیم و با درآمدهای ناچیز مقداری از نیازهای پژوهشی را رفع می‌کنیم.

تلاش برای اصلاح قوانین بخش خصوصی در زمینه تولید بذر
نجفیان با اشاره به این‌که با مشارکت با بخش خصوصی و برون سپاری در جهت تولید بذر تلاش کردیم تا موسسات سرپا بمانند، اظهار کرد: با اصلاح قوانین بخش خصوصی، تولید بذر در کشور تقویت خواهد شد اما به دلیل نبود بحث رقابتی داخلی، شرکت‌ها بذرهای موسسات دنیا را در ایران به فروش می‌رسانند.