پیشنهاد تاسیس بانک روستایی/ تأسیس هر هکتار گلخانه با ۱٫۵ میلیارد تومان سرمایه

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با اشاره به تأسیس تعاونی آب‌بران در راستای بهینه‌سازی مصرف آب گفت: برای احداث هر هکتار گلخانه ۱٫۵ میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است.

adverimg-60365به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری فارس؛ محمدرضا رئیسی‌نژاد مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران روز دوشنبه در نشست خبری گفت: این اتحادیه در زیر مجموعه خود ۳۱ اتحادیه استانی و ۳۰۰ اتحادیه شهرستانی و حدود ۳ هزار شرکت تعاونی روستای و حدود ۱۰ هزار فروشگاه مصرف و ۱۱ هزار جایگاه عرضه سوخت دارد.

وی افزود: جمعیت عضو این اتحادیه ۴٫۵ میلیون نفر عضو تولید‌کننده (کشاورز) که با اعضاء خانواده جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از روستائیان کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران اظهار داشت: این مجموعه می‌تواند مطمئن‌ترین ابزار برای اجرای سیاست‌ها و کمک به کاهش تصدی‌گری دولت در سطح روستا باشد.

رئیسی‌نژاد با اشاره به اصلی‌ترین وظیفه اتحادیه مرکزی یعنی  خرید و فروش محصولات تولیدی اعضاء و تنظیم بازار محصولات زراعی کشاورزی و جلوگیری از ورود گسترده سلف خران و دلالان به عرصه تجارت این محصولات گفت: چنانچه سرمایه در گردش کافی در اختیار اتحادیه قرار گیرد شبکه تعاونی‌های روستایی این توانایی را دارند که با خرید بموقع محصولات از کشاورزان با هماهنگی سازمان میادین در استان‌ها و شهرستان‌ها نیاز مصرف‌کنندگان را در محل‌های عرضه تأمین و از این طریق ضمن حفظ منافع تولید‌کننده از اجحاف به مصرف‌کننده نیز جلوگیری کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران اظهار داشت: اگر امکان استفاده از تسهیلات بانکی فراهم شود، اتحادیه این توانایی را دارد که تمامی کود مورد نیاز بخش کشاورزی را تأمین و توزیع و به کاهش تصدی‌گری دولت در این رابطه کمک کند.

* تولید کل بذر کلزای مورد نیاز کشور

رئیسی‌نژاد افزود: در سال جاری اتحادیه مرکزی با وارد کردن ۵٫۵ تن بذر کلزای مادری از استرالیا (دانه روغنی) قرار است کل بذر کلزای مورد نیاز کشور را در کشت و صنعت شهید رجایی تولید و تأمین نماید که این امکان برای تولید اغلب بذور مورد نیاز کشور و حتی صادرات برای اتحادیه فراهم است.

* تشکیل تعاونی آب‌بران در راستای بهینه‌سازی مصرف آب

وی با اشاره به تشکیل تعاونی آب‌بران توسط اتحادیه مرکزی اظهار داشت: این تعاونی در راستای مصرف بهینه آب و کاهش مصرف آب تشکیل شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه این تعاونی تاکنون در راستای بهینه‌سازی مصرف آب چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: وظیفه تعاونی فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب بین کشاورزان است.

رئیسی‌نژاد تصریح کرد: تعاونی آب‌بران روش‌های نوین آبیاری و محاسن آن را در بین کشاورزان ترویج می‌کنند و در حقیقت در آموزش‌های که به کشاورزان می‌دهد، بیعتی را برای کاهش مصرف و استفاده بهینه از مصرف آب ترویج می‌دهد.

وی افزود: انتقال کشت ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به گلخانه‌های صنعتی در دستور کار ماست که برای تحقق این امر نیازمند سرمایه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با بیان اینکه هر هکتار گلخانه صنعتی ۷۰۰ تن محصول کشاورزی تولید می‌کند، گفت: راه‌اندازی هر هکتار گلخانه صنعتی نیازمند ۱٫۵ میلیارد تومان هزینه است.

رئیسی نژاد با بیان اینکه اتحادیه مرکزی تعاون روستایی بازوی اجرایی وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: این اتحادیه دارای ۶۰۰ مرکز خرید گندم در کشور است و بنابراین ما به عنوان مباشر خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کنار دولت هستیم.

وی از ابراز تمایل برای تأسیس بانک روستایی خبرداد و گفت: شرکت تمایل دارد تا در کنار بانک کشاورزی یک بانکی به عنوان بانک روستایی در روستاها کار خدمات رسانی به کشاورزان را انجام دهد، زیرا بانک کشاورزی به تنهایی قادر به برآوردن نیازهای کشاورزان نیست.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با بیان اینکه هدف از درخواست برای تأسیس این بانک چیست و این بانک چه کارهایی انجام خواهد داد که بانک کشاورزی قادر به آن نیست، گفت: در حال حاضر تعاونی احساس نیاز می‌کند که چنین بانکی باید برای کمک به کشاورزان وجود داشته باشد.

رئیسی‌نژاد با بیان اینکه بانک روستایی در بسیاری از کشورها از جمله مالزی وجود دارد، افزود: روستاییان نیازمند رفاه، سرمایه و آسایش هستند، تا بتوانند در مناطق دور افتاده به زندگی و تولید بپردازند.