حمایت از صنعت گاوداری، راهبردی برای رسیدن به خودکفایی

مصرف شير و لبنيات در كشورهاي در حال توسعه به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي محسوب می‌شود و صنعت دامپروري در تأمين پروتئين تغذيه افراد و همچنين از جنبه اقتصادي در سطح كلان در توليد ناخالص ملي، نقش مؤثري ايفا مي‌كند.

به گزارش اگری پرس، از آنجايي كه مصرف شير و لبنيات در كشورهاي در حال توسعه به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي محسوب می‌شود و از طرف ديگر، صنعت دامپروري در تأمين پروتئين تغذيه افراد و همچنين از جنبه اقتصادي در سطح كلان در توليد ناخالص ملي، نقش مؤثري ايفا مي‌كند در اين خصوص با امیر صادقی يكي از دامپروران نمونه در شهرستان سمنان که سال‌هابه عنوان تولید کننده به میهن اسلامی ایران خدمت كرده است گفتگو كرديم که در ادامه ملاحظه می‌کنید.

امیر صادقی ساکن شهر تهران و متولد ۱۳۴۶ با علاقه و پشتکار فراوان یک واحد پرواربندی گوساله را در استان سمنان اداره می کند که شامل ۳۰۰ راس گوساله اصیل هلشتاین و بومی است.

          صادقی بازدهی تولید گوساله های پرواری گاوداری خود را دارای رکورد افزایش وزن ۹/۱ کیلوگرم در روز اعلام کرد و گفت: تولید گوساله های بومی نیز به افزایش ۲/۱ کیلوگرم در روز در پایان دوره رسیده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه گاوداری او با اجرای روش پرورش چرخشی و متوالی همیشه گوساله های در حال پرورش دارد ، افزود: با بهره گیری از نیروی کار  ایرانی، رعایت روش ها و اصول دامپزشکی در قالب یک شرکت تعاونی فعالیت می کند.

آیا حرفه دامپروري غيراقتصادي شده است؟

تولید کننده نمونه در خصوص تولید دام گوشتی تامین نقدینگی را مشکل مهم اکثر دامپروان منطقه دانست و گفت: با افزايش قيمت نهاده‌های كشاورزي و خوراک دام، هزينه‌هاي نگهداري دام بسيار بالاست لذا دامپروران نه تنها سود نمي‌برند بلكه متضرر مي‌شوند كه با توجه به قيمت بالاي دام بسياري از گاوداران واحدهاي خود را تعطيل كرده و به حرفه‌هاي ديگري روی آورده‌اند.بنابراین حمایت مادی، معنوی از کشاورزان و دامپروران نقش مهمی در میزان امید، رضایت خاطر و افزایش بهره وری آنها دارد.

چه راهكارهايي براي ايجاد بهره‌وري در بخش دامپروری كشور وجود دارد؟

صادقی در پایان افزود: با توجه به اينكه دامپروري به صورت مستقيم از بخش كشاورزي تأثير مي‌پذيرد با افزايش قيمت نهاده‌هاي كشاورزي، قيمت محصولات دامي نيز افزايش مي‌يابد كه در نتيجه آن شاهد كاهش توليد محصولات دامي و در نتيجه كاهش مصرف اين محصولات خواهيم بود. بنابراین، اهميت حمايت دولت از اين دو، تا جايي است كه از نابودي واحدهاي دامپروري جلوگيري كند و شرايط جهاد اقتصادي خودكفايي در توليد اين محصولات مي‌تواند دستاورد بزرگي باشد.