بخش کشاورزی از بی‌تدبیری مسئولان رنج می‌برد

آمارها نشان می‌دهد سهم بخش کشاورزی در اشتغال از ۳۷ درصد سال‌های نه چندان دور به ۱۹.۶ درصد در سال ۹۳ کاهش یافته که این مساله از بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان این بخش حکایت دارد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری مهر، عیسی جعفری کارشناس بخش کشاورزی در یادداشتی به شرح ذیل به بررسی حال و روز این روزهای بخش کشاورزی پرداخته است:

«از ابتدای تاریخ کشاورزی به عنوان عمده‌ترین تامین‌کننده نیازهای اولیه بشر مورد توجه بوده است. با وجود صنعتی شدن جهان امروز هیچ زمان از اهمیت کشاورزی کم نشده و هنوز هم بخش کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها نقش بسیار با اهمیت و تاثیرگذاری دارد.

از سوی دیگر، بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از کاربری بالا و توان اشتغالزایی مناسب‌تری برخوردار است و به واسطه تنوع محصولات امکان ارزآوری آن از طریق صادرات و صرفه‌جویی ارزی در کاهش واردات می‌تواند به عنوان شاخصه مهم آن ارزیابی شود.

ذکر این نکته قابل توجه است که استراتژیک بودن تولید برخی محصولات نظیر گندم با توجه به استقلال سیاسی و اقتصادی کشور حاکی از اهمیت کشاورزی است، ضمن اینکه سایر بخش‌های اقتصادی نیز به نوعی به بخش کشاورزی متکی بوده که در این میان می‌توان به تولیدات بخش صنعت در تولید ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد که در سودآوری صنایع نقش ارزنده‌ای دارد.

این نکات از آن جهت قابل توجه است که بدانیم تنوع آب و هوایی در کشور و وجود اقلیم‌های متفاوت و زمین‌های حاصل‌خیز ضرورت توجه به این بخش را دوچندان می‌کند و می‌توان با این پتانسیل فراوان علاوه بر خودکفایی در بخش‌‌های مختلف کشاورزی زمینه را برای ارزآوری و همچنین توسعه اقتصاد ملی به‌کار گرفت اما متاسفانه بخش کشاورزی در گذر زمان سال به سال شاهد افول شده و از بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان رنج می‌برد.

نگاهی کوتاه به آمارها نشان می‌دهد سهم بخش کشاورزی در اشتغال در سال‌های نه چندان دور ۳۷ درصد  بوده، این در حالی است که این سهم در سال۹۳ به ۱۹.۶ درصد کاهش یافته و از بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان حکایت دارد. امروز برای کشاورزان این سئوالات مطرح است که چرا باید بازار صادراتی ما تنظیم نشود، چرا برای کشاورز برنامه کشت نداریم و چرا کشاورز باید در زمان کشت از نرخ خرید تضمینی بی‌اطلاع باشد؟

به طور مثال امسال در برخی شهرستان‌ها، کشاورزان بیش از ده‌ها میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. آیا مسئولان حوزه کشاورزی در دولت و مجلس می‌دانند محصولات جالیزی نظیر خیار و هندوانه چه خساراتی برای کشاورز و کشور به‌وجود آورده‌اند.

بهترین هندوانه و خیار به خاطر نداشتن بازار صادراتی و یا بهتر بگویم عدم برنامه‌ریزی مسئولان در سرزمین‌ها رها شدند. آیا مسئولان اطلاع دارند امسال چه میزان سیب‌زمینی معدم و یا خوراک دام شده و هنوز هم خیلی از انبارها پر از سیب‌زمینی است و در صورت نداشتن بازار صادراتی تا سه ماه آینده فاسد خواهند شد.

انتظار از مسئولان بخش کشاورزی در دولت و مجلس شورای اسلامی این است تا با استفاده از تجارب گذشته و بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود در بخش‌های مختلف مدیریتی و اقتصادی کشور دست کشاورزان را در این برهه حساس بگیریم و به داد آنها برسیم چرا که فردا خیلی دیر است.»