سرانجام استفاده از کودهای گران و بی کیفیت/ لزوم تخصیص یارانه به کودهای آلی

چندین سال است که مساله مهم واردات غیرقانونی و تولید کودهای تقلبی به‌طور مستقیم بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی داخلی تاثیرات نامطلوبی داشته است.

به گزارش اگری پرس، یکی از تلاش های مهم دولت ها در کشورهای توسعه یافته، ایجاد امنیت غذایی در جامعه تحت حاکمیت خود می باشد، برای رسیدن به این هدف می بایست برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شود و نقش بخش خصوصی و حاکمیت در این برنامه ها کاملا مشخص گردد.  موضوع ایجاد امنیت غذایی برای کشورها به اندازه ای حائز اهمیت است که برخی از آنها حتی با نداشتن امکانات لازم برای کشاورزی (مانند زمین کشاورزی و…) به روش هایی چون خرید و سرمایه گذاری در زمین های کشاورزی کشورهای مستعد روی می آورند که مثال بارز این امر کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

با عنایت به تاکیدات بنیان گذار کبیر انقلاب(ره) که کشاورزی را در راس امور و اساس اقتصاد کشور می دانستند و نیز فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که حیات طیبه و تمدن جدید، در گرو استفاده از منابع موجود و اوج گیری کشاورزی است و اصلی ترین پایه خود کفایی کشور، تامین مواد غذایی دانسته و تامین امنیت غذایی را اصلی ترین پایه خودکفایی کشور می دانند، مسئولین کشور عزیزمان ایران نیز باید با توجه به تمامی مولفه های موثر در بحث امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را در برنامه های خود لحاظ نمایند.

یکی از مولفه های بسیار مهم در ایجاد امنیت غذایی در یک کشور، تامین کافی، به موقع و با کیفیت نهاده ها و در دسترس بودن آن برای عموم کشاورزان است. استفاده از نهاده های با کیفیت نه تنها بهبود و افزایش عملکرد محصول را در برخواهد داشت، بلکه از منظر کشاورزی پایدار و حفظ منابع آب و خاک بسیار حایز اهمیت است.

کودهای بی کیفیت شیمیایی، تهدیدی برای سلامت جامعه

سال های متمادی است که مساله بسیار نگران کننده واردات غیرقانونی نهاده های کشاورزی (کود، سم و…) و تولید کودهای تقلبی به طور مستقیم بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی تولید داخل تاثیرات نامطلوبی داشته است. این مساله که با سلامت اقشار جامعه پیوند خورده، چنان حساسیت‌بر‌انگیز بود که حتی واکنش مسئولان عالی‌رتبه کشوری را به همراه داشته است. از آنجایی که کودهای شیمیایی تقلبی پس از برداشت، در محصولات کشاورزی باقی می‌مانند و سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازند، باید مصرف اینگونه کودهای شیمیایی مضر کاهش داده شود و از کودهای زیستی و غیرقابل نفوذ برای باغات و زمین‌های زراعی استفاده شود.

از سوی دیگر به دلیل نظارت‌های ضعیف و بی‌توجهی متولیان، بازار فروش کودهای تقلبی در کشور داغ شده است و همه مسئولان با آگاهی به خطرات زیست‌محیطی مصرف این قبیل کودها در مزارع و باغ‌ها صرفا به هشدار بسنده می‌کنند. با آنکه مسئولان طی سال‌های اخیر برنامه‌هایی را برای مقابله با نهاده‌های تقلبی در بخش کشاورزی و حذف برخی کودهای مضر برای خاک و محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده‌اند ولی کم اطلاعی بهره‌برداران بخش کشاورزی و افکار سنتی در کشاورزی روستاییان ایرانی فرصت مغتنمی برای سودجویی فروشندگان سم‌های تقلبی و وارداتی غیرمجاز فراهم کرده است.

گرانی و بی کیفیتی کشاورزان را متضرر می کند

اسماعیل احمدی گندم کار نمونه استان بوشهر با بیان اینکه  کشت گندم در  استان بوشهر، در شهرستان دشتستان از ۱۸ آبان ماه شروع می شود، گفت: کود و بذر به اندازه کافی موجود است و برای تأمین این نهاده‌ها مشکلی نداریم، ولی هزینه‌ تأمین آن بالاست.

احمدی که از ۱۰۰ هکتار زمین زراعی اش، نیمی را به کاربرد کود های شیمیایی و نیم دیگر را به کاربرد کود دامی اختصاص داده است، در گفتگو با خبرنگار اگری پرس، گفت: گرانی کود شیمیایی از یک سو و کیفیت پایین آن هم از سوی دیگر باعث شده که کشاورزان خرده پا در استان خسارات جبران ناپذیری را متحمل شوند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ به تایید جهاد کشاورزی استان بیش از ۷۰ درصد کودهای شیمیایی در دسترس کشاورزان تقلبی بوده، گفت: کیفیت پایین نهاده های شیمیایی مصرف نامتعادل آنها را به دنبال دارد که این امر باعث افت عملکرد، آلودگی های خاکی و زیست محیطی، ضرر اقتصادی کشاورزان و از همه مهم تر باعث تهدید سلامت جامعه می شود.

لزوم اختصاص یارانه به کودهای آلی و زیستی

احمدی گفت: استفاده از کودهای حیوانی در مقایسه با کود شیمیایی باعث افزایش ۲برابری عملکرد محصولم شد و علاوه بر این کود دامی به بهبود سبزینگی و خوشه دهی گندم و همچنین بافت خاک کمک شایانی کرده است ولی متاسفانه تهیه کود حیوانی به دلیل گران بودن به طور کامل و قابل قبول برای کشاورز امکان پذیر نیست و هزینه تمام شده آن گران است. امسال نیز هم کود شمیایی و هم دامی را به صورت آزاد و از شرکت های خدمات کشاورزی خریداری کردم.

در پایان، گندم کار نمونه استان بوشهر خاطر نشان کرد که اگر به کودهای دامی یارانه تعلق بگیرد و مسئولین در استفاده از نهاده های زیستی کشاورزان را حمایت کنند، دیگر هیچ کشاورزی تمایلی به استفاده از نهاده های شیمیایی ندارد، اظهار داشت: کودهای شیمیایی موجود در بازار هم گران و بی‌کیفیت بوده و استفاده از آنها باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی می‌شود.