احداث ۴۸ هزار هکتار گلخانه جدید در کشور

سیدپور گفت: با توسعه گلخانه‌ها در برنامه ششم توسعه، نزدیک به ۴ میلیارد مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش اگری پرس؛ مصطفی سید پور مجری طرح گلخانه ها در معاونت امور باغبانی اظهار کرد: طبق برآوردها، با توسعه گلخانه ها در برنامه ششم توسعه نزدیک به ۴ میلیارد متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.

وی با بیان این که بر اساس مطالعات بهینه بندی، عمده گلخانه ها در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل احداث می شود، افزود: در برنامه ششم توسعه، بیشترین سطح افزایش گلخانه ها در استان فارس با ۲۸۳۵ هکتار، سیستان و بلوچستان ۲۵۸۰ هکتار و هرمزگان ۱۵۶۷ هکتار پیش بینی شده است.

سیدپور درباه ضرورت تنوع کشت محصولات در محیط های گلخانه ای گفت: محصولات تولیدی در گلخانه های کشور محدود بود به پنج تا شش قلم از جمله سبزی و صیفی و گل های زینتی، اما یکی از برنامه های ششم توسعه، ایجاد تنوع در تولیدات گلخانه ای است.

این مقام مسوول ادامه داد: در این برنامه توسعه ای، تولید محصولات باغی مانند انگور، هلو و شلیل در گلخانه ها برنامه ریزی کرده ایم.

به گفته وی در برخی استان ها مانند خراسان رضوی، سطوحی از محیط های گلخانه ای برای محصولات باغی اختصاص داده شده است.

سید پور درباره سازه های گلخانه ها نیز بیان کرد: ما چهار نوع تیپ سازه ای سبک گلخانه ای مانند شیدهاوس و توهاوس برای محصولات کشاورزی پیش بینی کرده ایم.

مجری طرح توسعه گلخانه ها با اشاره به اجرای شیدهاوس در ۲۰ هکتار باغات سیب آستان قدس رضوی و توهاوس در ۴۰ هکتار اراضی برای کشت آلوورا در استان فارس گفت: این دو سازه سبک مانع از آفتاب سوختگی محصولات و کاهش گرما و تبخیر و همچنین مصرف آب به مقدار قابل توجه ای می شود ضمن آن که جلوی خسارت ۱۰۰ درصد تگرگ را می گیرد.

وی هزینه شیدهاوس و توهاوس در هر هکتار را ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان اعلام کرد.

سید پور از ساخت دوسازه توری دار ارزان قیمت و مناسب برای مناطق گرم کشور و سازه سبک تر و ارزان تر بینابینی مناسب برای جایگزینی سازه های چوبی خبر داد و گفت: سازه های بینابینی توسط کارگروه فنی سازه معاونت امور باغبانی ارایه شده و در استان اصفهان در شهرستان دهاقان به صورت پایلوت برای تبدیل گلخانه های چوبی به فلزی اجرا شده است.

وی درباره استفاده از آب‌های مرزی در بخش گلخانه‌های کشور کرد: بر اساس برنامه ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در ۱۰ استان مرزی کشور با همکاری وزارت نیرو در حال تاسیس آب برای توسعه کشاورزی است و قرار شده تا مطالعات میدانی برای این ۲۲۰ هزار هکتار را با اولویت توسعه گلخانه ها انجام دهیم.

مجری طرح گلخانه های معاونت امور باغبانی با بیان اینکه به دنبال بازار تولیدات گلخانه ای هستیم، افزود: با توجه به آنکه در برنامه ششم توسعه  انتقال تولید از فضای باز به محیط های گلخانه ای از جمله اهداف به شمار می رود از این رو بازارهای خارجی به ویژه روسیه و کشورهای مشترک المنافع مد نظر قرار دارد.

وی ادامه داد: شرکت های بزرگی که گلخانه احداث می‌کنند، واحدهای بازرگانی برای صادرات در خود ایجاد کرده اند اما واحدهای کوچک مشکل دارند که امیدواریم با تشکیل اتحادیه های تولیدی و بازرگانی و تشکل ها بتوانند تولیداتشان را بازارمحور کنند.

سید پور درباره سلامت تولیدات گلخانه ای نیز گفت: برخلاف آنچه که گاهی اظهار می شود، تولیدات گلخانه ای سالم تر از تولیدات فضای باز هستند، زیرا شرایط اقلیم گلخانه ها مانند حرارت و رطوبت و بیماری ها قابل کنترل و امکان مبارزه بیولوژیک بیشتر است.

انتهای پیام/