فعالان بخش کشاورزی تنکابن خواستار رفع مشکلات خود شدند

آنها با ابراز نگرانی نسبت به آینده شغلی خود خواستار اتخاذ تدابیری کارآمد از سوی دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، اشتغالزایی ، خارج شدن رکود از بخش کشاورزی و ایجاد امید در میان کشاورزان شدند.

به گزارش اگری پرس، نبود سرمایه در گردش ، بالا بودن سود تسهیلات بانکی ، فقدان راهبرد ملی و بین المللی در حوزه کشاورزی ، بالا بودن هزینه تولید ، ثابت ماندن قیمت محصولات کشاورزی ، واردات بی رویه و عدم بازاریابی حرفه ای در بخش صادرات از مهمترین مشکلات فعالان بخش کشاورزی محسوب می شود.
آنها با ابراز نگرانی نسبت به آینده شغلی خود خواستار اتخاذ تدابیری کارآمد از سوی دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی، خارج شدن رکود از بخش کشاورزی و ایجاد امید در میان کشاورزان شدند.
یکی از تولیدکنندگان مرکبات در شهرستان تنکابن با بحرانی توصیف کردن شرایط کشاورزان منطقه گفت : کشاورزان به دلایل متعددی در شرایط سخت و با ریسک بسیار بالا در زمینه های مختلف کاشت ، داشت و برداشت محصولات خود فعالیت می کنند و ادامه این روند بخش کشاورزی را با مشکل مواجه خواهد کرد.
کرمعلی فاخر  افزود : بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی ، دستمزد کارگر و هزینه حمل و نقل سبب افزایش هزینه تولید شده و مشکلاتی را در زمینه فروش محصولات هم در داخل و هم در خارج از کشور به وجود آورده است.
وی بر ضرورت خروج بخش کشاورزی از شرایط فعلی تاکید کرد و پیشنهاد داد : دولت برای خروج از این بحران زمین های مرغوبی که قابلیت تولید محصولات کشاورزی دارند را از کشاورزان خریداری نماید و سپس همین زمین ها را به بخش های خصوصی علاقه مند در جهت تولید و با حمایت و ارائه تسهیلات لازم در کوتاه و بلند مدت واگذار نماید.
این باغدار با بیان اینکه این طرح در کشور کره جنوبی سالها پیش به اجرا درآمده است ، خاطر نشان کرد : کشاورزان با اجرای این طرح علاوه بر ریسک پایین با آرامش و امنیت بیشتری نسبت به تولید محصولات کشاورزی اقدام خواهند کرد.
فاخر تصریح کرد : اگر شاهد فروش زمین های کشاورزی در منطقه هستیم و شهرک های ویلایی همچون قارچ از درون روستاها بیرون می زنند به خاطر عدم حمایت از کشاورزان است و در آینده نزدیک برای نسل های آینده دیگر زمینی برای کشاورزی باقی نخواهد ماند.
به گفته وی ، استقرار صنایع جانبی ، علمی کردن تولیدات کشاورزی ، ارائه تسهیلات با سود پایین ، بیمه محصولات کشاورزی و ایجاد تعاونی های بزرگ و کوچک می تواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد.
یکی از صادر کنندگان محصولات کشاورزی به ویژه کیوی در تنکابن در این باره گفت : در این شهرستان سه محصول مهم صادراتی گل و گیاه زینتی ، مرکبات و کیوی وجود دارد و می تواند ارزآوری بسیار بالای برای کشور به همراه داشته باشد.
موسی آقایی افزود: از لحاظ تولید و بسته بندی محصولات کشاورزی مشکلی وجود ندارد اما از آنجائی که هزینه تولید در داخل کشور بسیار بالا است امکان رقابت با محصولات دیگر کشورها در بازارهای جهانی وجود ندارد و خریداران خارجی به دلیل گران بودن محصولات هیچ رغبتی از خود نشان نمی دهند.
وی با بیان اینکه در مازندران حمل و نقل بین المللی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد ، اظهار داشت : متاسفانه با هیات تجاری خارجی همسایه که برای فروش محصولات کشاورزی وارد مذاکره می شوند به جای صادرات محصولات داخلی به وارد کننده محصولات کشاورزی از این کشورها تبدیل می شوند و همین مسئله سبب رکود بازار داخلی شده است.
این صادرکننده محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد : نارنگی در کشور روسیه به مبلغ ۴۵ روبل به فروش می رسد اما همین محصول اگر از ایران به این کشور صادر شود به دلیل دریافت حق گمرکی کشور روسیه قیمت تمام شده این محصول به یکصد روبل می رسد و هیچ خریداری برای آن وجود ندارد.
آقایی تصریح کرد : در بسیاری از کشورها کشاورز تنها وظیفه تولید دارد و در بخش صادرات محصولات کشاورزی وارد نمی شود اما در کشور ایران کشاورز همه اقدامات لازم را برای فروش محصولات خود انجام می دهد و به دلیل عدم آگاهی و دانش لازم در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه می شود.
وی ثبات قیمت محصولات کشاورزی را بسیار با اهمیت دانست و یادآور شد : نوسان قیمت محصولات کشاورزی صادراتی و عدم ساماندهی متولیان امر صادرات می تواند مشکلات این بخش را دوچندان کند.
یکی از باغداران کیوی نیز نبود سیاستگذاری های بلند مدت در صادرات این محصول را از مهمترین مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت : کشور چین با پایین آوردن هزینه حمل و نقل ، بازار محصولات مرکبات کشور های همسایه ایران و حتی آسیای میانه و قفقاز را از آن خود کرده و با پایین ترین قیمت تولیدات کشاورزی خود را در این کشور ها عرضه می کند.
فریدون مرزی افزود: اکنون که حمل و نقل زمینی برای صادرات محصولات کشاورزی مقرون به صرفه نیست با ایجاد خطوط پروازی بین کشورهای همسایه می توانیم این تولیدات را با هزینه کمتر به فروش برسانیم.
وی به وجود پنج کارخانه کنسانتره در شهرستان تنکابن اشاره کرد و اظهار داشت : اگر این کارخانه ها فعالیت خود را از سر بگیرند و خط تولید پوست کن کیوی در آنها راه اندازی شود می توانیم ۳۰ درصد کیوی تولید شده در منطقه را برای تولید نکتار ، کنسانتره روانه این کارخانه ها کنیم و علاوه بر اینکه ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند سبب تنظیم بازار نیز خواهد شد.
مرزی سیستم بازاریابی فعلی محصولات صادراتی را ناکارآمد دانست و بیان داشت : متاسفانه نگاه حرفه ای در این زمینه وجود ندارد و با بازاریابی معیوب و سنتی فعلی قادر به رقابت با رقبای قدرتمند خارجی نخواهیم بود .
یکی از سردخانه داران شهرستان تنکابن نیز در این باره گفت : متاسفانه بانک ها در برابر کشاورزان قرار دارند و به جزء سود به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند و به جای تسهیلات هفت درصدی بخش کشاورزی ، تسهیلات ۲۰ درصدی می دهند و کشاورزان را برای همیشه بدهکار خود می کنند.
سید علی اصغر حاتمی افزود : بسیاری از محصولات کشاورزی در سردخانه ها مانده و سردخانه داران طلب زیادی از کشاورزان دارند و به دلیل عدم پرداخت بدهی از سوی کشاورزان بسیاری از سردخانه داران با مشکلات زیادی مواجه شده اند که باید چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت میوه خشک در بازار حدود ۴۰۰ هزار ریال است ، خاطرنشان کرد : اگر صنایع تبدیلی در منطقه بود این محصولات را براحتی خشک و به چندین برابر قیمت فعلی به بازار عرضه می کردیم و بسیاری از مشکلات فعلی در این بخش برطرف می شد.
فرماندار ویژه شهرستان تنکابن با بیان اینکه خط قرمز ما با مدیران دستگاه های اجرایی خدمت به مردم است ، گفت : اگر خدمات چهارگانه کارخانه ها و مراکز تولیدی شهرستان به دلیل بدهی قطع شود با مدیران دستگاه های اجرایی به شدت برخورد خواهیم کرد.
سید امیر حسینی جو  افزود : در شورای تامین مصوب شده که هر دستگاه اجرایی مانعی در راه ایجاد تولید بوجود آورد باید پاسخگو باشد و به هیچ وجه در این باره کوتاه نخواهیم آمد.
وی خاطر نشان کرد : دولت تدبیر و امید تلاش زیادی می کند تا ثبات اقتصادی داخلی و رونق کسب و کار را به کشور برگرداند و تاکنون به موفقیت های بزرگی در این زمینه نائل آمده است.
وی بر ضرورت تقویت تشکل ها ، اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی تاکید کرد و بیان داشت : نگاه دولتی به بخش کشاورزی و سیاسی کردن برخی موضوعات اشتباه است و باید نهاد های غیر دولتی در این زمینه با قدرت ورود پیدا کنند.
فرماندار ویژه تنکابن تصریح کرد : با شناسایی مشکلات و مطرح کردن آن در استان می توانیم بخشی از موانع موجود در مسیر تولیدکنندگان منطقه را برطرف نموده و آثار خوبی به جا بگذاریم.
وی از مدیران واحد های تولیدی خواست تا در صورت بروز مشکلاتی در امر تولید به واحد روابط عمومی فرمانداری اطلاع رسانی نمایند.
امام جمعه تنکابن ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را سربازان خط مقدم نبرد تاریخی با استکبار جهانی دانست و گفت : همانطور که رزمندگان اسلام در هشت سال دوران دفاع مقدس با دلاورمردی های خود پوزه استکبار جهانی را به خاک مالیدند ، امروز در شرایط تحریم های سخت اقتصادی این تولیدکنندگان هستند که در این عرصه نقش آفرینی می کنند و اقدامات آنها همچون رزمندگان اسلام از ارزش والایی برخوردار است.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی پوراکبر افزود : در حوزه صادرات محصولات غیر نفتی آنچنان باید پیش برویم که وابستگی کشور به درآمد های نفتی به حداقل برسد و نوسانات قیمت نفت کمترین تاثیر را در اقتصاد کشور داشته باشد.
وی به برخی کمبود های استان مازندران در بخش صادرات اشاره کرد و اظهار داشت : این استان با وجود دارا بودن محصولات صادراتی فاقد حمل و نقل بین المللی است و مجوز های لازم در این زمینه باید در تبریز و تهران صادر شود که تاسف بار و غیر قابل قبول است.
پور اکبر با انتقاد از فروش زمین های کشاورزی در منطقه ، خاطر نشان کرد : باید جهاد کشاورزی با اقدام انقلابی جلوی هرگونه ساخت و ساز و واگذاری زمین را بگیرد تا زمین های کشاورزی برای تولید محصولات مورد نیاز مردم حفظ شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن با قبول وجود برخی کاستی ها و کمبودها در این بخش گفت : باوجود همه مشکلات توانستیم با تلاش ، ایثار و روحیه جهادی کشاورزان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی رتبه نخست را در کشور به دست آوریم.
عقیل استادی  افزود : قانون صندوق بیمه کشاورزی پاسخگوی نیاز کشاورزان منطقه نیست و باید یک تجدید نظر کلی در این زمینه صورت گیرد تا قوانین به صورت منطقه ای اعمال شود.
وی اظهار داشت : تمامی مشکلات بخش کشاورزی شناسایی شده و در کمیته های فنی و تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا راهکار های برون رفت از این مشکلات هرچه سریعتر مشخص و اعمال گردد.
شهرستان تنکابن دارای ۱۶ هزار و ۱۹۶ هکتار انواع مرکبات با متوسط تولید ۳۷۵ هزار تن ، ۳ هزار هکتار کیوی با تولید ۶۰ هزار تن در سال و یک هزار هکتار مرزعه چای است.
در این شهرستان باغات میوه سردسیری و خشک دارای ۵۷۸ هکتار با متوسط تولید ۷۴۱ تن در سال وجود دارد.
شهرستان ۱۶۲ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

منبع: ایرنا