ایجاد ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار/ بیش از سه ماه است مصوبه قانونی با موضوع مقابله با گرد و غبار نداریم!!

سرانجام پس از پنج ماه بلاتکلیفی آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد.

به گزارش اگری پرس، نحوه برنامه ریزی مسئولان دولتی بخصوص سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با گرد و غبار که این ایام بخش عمده‌ای از جنوب غرب، غرب و جنوب شرق کشور را درگیر خود کرده است، زمانی مشخص شد که معصومه ابتکار در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری از منقضی شدن اعتبار تصویب نامه دولت قبل در اسفند ماه سال گذشته خبر داده و بود اینکه بیش از سه ماه است مصوبه قانونی در موضوع مقابله و پیشگیری از گردو غبار وجود ندارد و اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته نشده!
حال اما در آخرین روز از تیرماه سال جاری، هیئت دولت با تصویب آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار، همانگونه که از نام مصوبه پیداست بر آماده کردن دستگاه های مختلف برای آماده شدن و مقابله با این پدیده تاکید کرده و از بین رفتن گرد و غبار را در اولویت بعدی خود قرار داده است.
بر اساس این آیین نامه که به امضای معاون اول رئیس جمهوری نیز رسیده است «کارگروه مقابله با گرد و غبار» که بر اساس مصوبه دولت نهم تشکیل شده بود و چندی بعد با روی کار آمدن دولت یازدهم منحل شد، این بار با نامی متفاوت و تحت عنوان «ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار» ایجاد  خواهد شد؛ ستادی که ریاست آن بر عهده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.

براساس آیین نامه اجرایی مذکور، تمامی دستگاه‌های عضو این ستاد اعم از وزارت خانه های جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، بهداشت، خارجه، آموزش و پرورش، ارتباطات، علوم، کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به همراه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی رئیس جمهوری و سازمان صدا و سیما باید برای تبیین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تشکیل جلسه دهند و در هر جلسه برای هماهنگی بیشتر گزارشی از عملکرد خود ارائه کنند.
یکی دیگر از نکات برجسته در این آیین نامه که تاکید اصلی آن نیز بر آمادگی دستگاه‌ها برای مقابله با پدیده گرد و غبار است، سهیم کردن وزارت بهداشت در بحث مقابله با ریزگردهاست؛ تا جایی که بر اساس ماده ۷ آیین نامه، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های تحت تاثیر ریزگردها مکلف به برنامه‌ریزی برای تجهیز مراکز درمانی خود طی برنامه‌های سالانه و پنج‌ساله شده‌اند.
در این ماده از آیین نامه مذکور آمده است که توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی باید در دستور کار قرار گیرد و وسایل مورد نیاز برای مراقبت‌های پزشکی لازم جهت درمان افراد آسیب دیده فراهم شود و در عین حال، بر «توسعه و تجهیز مراکز اورژانس در مناطق بحرانی گرد و غبار» نیز تاکید شده است.
از دیگر موارد جدید برای مقابله با پدیده ریزگردها، سهم‌خواهی دولت از شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی خواهد بود تا جائیکه از این پس شهرداری‌ها نیز در کاهش عوارض ناشی از ریزگردها سهم خواهند داشت و شهرداری‌هایی که در مناطق درگیر با این پدیده حضور دارند، باید در تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های پیشنهاد شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی مشارکت داشته باشند.
همچنین در آیین نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد غبار که از سی و یکم تیرماه ابلاغ و لازم الاجراست وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف به توسعه و تجهیز فرودگاه‌های مناطق تحت تاثیر ریزگردها شده تا با توسعه تاسیسات ناوبری و هواشناسی پیشرفته، امکان ارائه خدمات پروازی در شرایط وقوع بحران گردو غبار وجود داشته باشد.
هیئت دولت در عین حال، تصریح کرده است که گزارش عملکرد این ستاد نیز باید در شش ماه یکبار از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به دفتر هیئت دولت ارائه شود.
منبع: ایانا