۷ عامل مهم تهدیدکننده امنیت غذایی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نظام‌های ناپایدار کشاورزی، کاهش سطح کیفیت محصولات، تخریب اراضی، کاهش تنوع زیستی، تغییر اقلیم، کاهش منابع آب شیرین و تخریب محیط زیست از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی هستند.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرنگار مهر، حسن رکنی در پیامی به مناسبت برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته اظهارداشت: امنیت غذایی یکی از مهمترین نگرانی های جهانی و یکی از محورهای اصلی سیاست‌گذاری‌ها در مقیاس ملی، جهانی و اصلی ترین وظیفه حکومت‌ها در قبال مردمشان است. همه افراد یک جامعه در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی خوب نیاز دارند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بر تمام تصمیم‌گیری‌های داخلی، خارجی و تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است، افزود: کشوری که نتواند غذای مورد نیاز خود را تامین کند، حتی اگر در زمینه صنعت و اقتصاد پیشرفته باشد، به دلیل وجود نقطه ضعف اساسی با عنوان نبود امنیت غذایی در کالبدش ممکن است تمام تصمیمات داخلی و خارجی آن کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی اضافه کرد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز مبتنی بر خروج از اقتصاد تک محصولی و مواردی از قبیل کشاورزی می تواند اقتصاد ایران را از تک محصولی بودن خارج کند که این موضوع به طور حتم یکی از پیش زمینه های تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، نظام های ناپایدار کشاورزی، کاهش سطح کیفیت محصولات کشاورزی، تخریب اراضی، کاهش تنوع زیستی، تغییر اقلیم، کاهش منابع آب شیرین و تخریب محیط زیست را از جمله مهمترین عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی عنوان کرد و ادامه داد: مراحل تهیه غذا شامل تولید، فرآوری، توزیع و مصرف به صورت یک زنجیره در هم تنیده است و چنانچه هر یک از این اجزا دچار نقص و کمبود شود، دیگر قسمت ها نیز از آن متاثر خواهد شد و به طور کلی علامت نهایی غذا مستلزم تامین سلامت همه این اجرا است.

رکنی تصریح کرد: تولیدکنندگان محصولات دام و طیور سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی، ارزش افزوده و ایجاد اشتغال به عهنده دارند، ضمن اینکه رشد، امنیت و نیاز روزافزون جوامع بشری به دام از یکسو و ظرفیت بسیار بالای صنعت دام و طیور در کشور از سوی دیگر لزوم اتخاذ تدابیر ویژه جهت حضور رقابتی پایدار در بازارهای جهانی را بیش از پیش ضروری کرده است. در همین راستا، برگزاری نمایشگاه ها در دنیا و همچنین در کشور به نوعی پاسخگویی به این درخواست جوامع محسوب می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در پایان عنوان کرد: سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته در تبریز به عنوان رویداد تحصصی و حرفه ای کشور می تواند توانمندی ها و خودباوری ملی را شناسایی، معرفی و تقویت کند، همچنین بستر مناسبی را در توسعه صادرات محصولات، خدمات و نیز جذب مشارکت ها و سرمایه گذاری های خارجی با بهره‌گیری از دانش و تجارت موفق دیگر کشورها پدید آورد.