۱۱هزار هکتار تاغکاری در بیابان‌های ورامین

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین گفت: تاکنون ۱۱هزار هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان زیر پوشش عملیات تاغکاری قرار گرفته است.

به گزارش اگری پرس به نقل از  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، احمد فدائی با اعلام این مطلب افزود: این عملیات بیولوژیکی با هدف تثبیت شن‌های روان، احیای اراضی تخریب شده و کاهش خسارات ناشی از فرسایش بادی در مناطق بیابانی ابردژ و آبشور که در شرق شهرستان ورامین واقع شده به مرحله اجرا در آمده است.

وی اظهار داشت: عملیات تاغکاری در این مناطق که حاصل اقدامات بیابان زدائی از سوی این اداره کل طی چندین سال گذشته است، علاوه بر نقش مؤثر و بسزایی که در تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان داشته، موجبات بازگشت زندگی به این مناطق را نیز فراهم کرده است.

فدائی در ادامه اضافه کرد: در سال جاری اقدامات موثری برای مراقبت و احیای این تاغزارها که به عنوان جنگل کاری دست کاشت بیابانی در کشور منحصر به فرد است، انجام گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به عملیات آبیاری و کاشت نهال‌های جدید تاغ اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین تصریح کرد: از ابتدای سال جاری در سطح حدود ۶۷۰ هکتار از این تاغزارها عملیات پرورشی از قبیل جمع آوری و حذف پایه‌های خشک، قطع و برش درختچه‌هایی که دچار آفت زدگی و دیرزیستی شده بودند انجام شده است.

وی حمله ملخ‌های کوهاندار تاغ را تهدیدی جدی برای تاغزارهای این مناطق دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به فراهم شدن شرایط مناسب اکولوژیکی، آفات و بیماری‌ها در کنار خشکسالی می‌توانند تهدیدات جدی برای تاغزارها به شمار آیند که در این صورت ضرورت ایجاب می‌کند تا با بهره گیری از روش‌های علمی، تخصصی و دانش روز، اقداماتی از قبیل پیش آگاهی، پیشگیری و کنترل را در زمان مناسب و به نحوی که اثرات سوء برای محیط زیست نداشته باشد علیه آنها به کار بست.

این مقام مسئول یادآور شد: در سال جاری با وجود بارش‌های مناسب شاهد رشد و شادابی خوبی در تاغزارها هستیم که این شرایط افزایش ملخ‌های کوهاندار را نیز بدنبال داشته که برای کنترل این وضعیت مبارزه جدی‌تری را می‌طلبد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین تأکید کرد: کمبود اعتبارات، عدم امکانات و تجهیزات کافی از مشکلات پیش رو برای مبارزه با این آفت است که امیدواریم با همکاری و مساعدت تمامی دستگاه‌های مرتبط بتوانیم حتی الامکان از بروز خسارات وارده جلوگیری کنیم.