گرانی مرغ نتیجه غفلت از تأمین به‌موقع نهاده مرغ‌داری‌‌ و توزیع نامناسب‌

 با اینکه قیمت مصوب مرغ طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کیلویی ۷۳ هزار تومان است اما در روزهای اخیر قیمت ‌مرغ گرم تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم افزایش یافته است. ‌تولید‌کنندگان مرغ معتقدند اشکال از تولید نیست بلکه سامانه توزیع و بازاررسانی اشکال دارد و این عامل نوسان قیمت در بازار است. از سوی […]

 با اینکه قیمت مصوب مرغ طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کیلویی ۷۳ هزار تومان است اما در روزهای اخیر قیمت ‌مرغ گرم تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم افزایش یافته است.

‌تولید‌کنندگان مرغ معتقدند اشکال از تولید نیست بلکه سامانه توزیع و بازاررسانی اشکال دارد و این عامل نوسان قیمت در بازار است.

از سوی دیگر مخاطبان خبرگزاری فارس هم با گران‌شدن مرغ با ثبت پویشی در فارسِ من، خواسته‌اند « از افزایش بی‌رویه قیمت مرغ جلوگیری شود».

ثبت‌کنندگان این پویش نوشته‌اند: در حالی که طبق گفته مسؤولان جهاد کشاوری قرار بود قیمت مرغ در اردیبهشت امسال کاهش یابد نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در تیرماه قیمت مرغ زنده در تهران از قیمت مصوب مرغ کشتار که ۷۳ هزار تومان اعلام شده بود فراتر رفته و روز به روز نیز بر قیمتش افزوده می‌شود، از مسؤولان خواهشمندیم حداقل با جلوگیری از قطعه‌بندی مرغ، از افزایش بی رویه قیمت مرغ جلوگیری کنند زیرا کشتارگاه‌ها مرغ را با قیمت بالا به شرکت‌های قطعه بندی مرغ فروخته و موجب گرانی مرغ گشته‌اند لطفا مسؤولان وزارت کشاورزی از خواب بیدار نمایید.

برای تحلیل و بررسی دلایل افزایش مجدد قیمت مرغ در بازار به سراغ حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور رفتیم،  وی در این‌باره به خبرنگار فارس‌ گفت: تولید مرغ در حال حاضر به اندازه کافی است و مشکلی از نظر تامین وجود ندارد؛ اما ایراد اصلی در نبود نظارت بر بازار از سوی سیستم‌های بازرسی و نظارت است که موجب شده دلالی و واسطه‌گری در این بخش افزایش یابد و فروشندگان به قیمت‌های بالاتری بفروشند.

وی افزود: در حال حاضر مرغداران مرغ زنده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کیلویی ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان می‌فروشند که درواقع با هزینه تمام‌شده به اضافه حاشیه سود تولیدکننده همخوانی دارد اما اشکال کار در نظارت بر بازار است که در سایه عدم نظارت با قیمت‌های گرانتری فروخته می‌شود.‌

* قیمت بازار مرغ با بهای فروش تولید‌کننده تفاوت زیادی دارد

اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت منطقی مرغ در بازار کیلویی ۸۰ هزار تومان است، گفت: متأسفانه در سایه عدم نظارت، قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و گفته می‌شود تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد و این نشانه ضعف سیستم‌های نظارتی بر بازار است.

این کارشناس مرغ‌داری در پاسخ به این سؤال که میزان جوجه‌ریزی در خردادماه چقدر بوده است؟ گفت: در خرداد امسال ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است که می‌تواند نیاز بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کند.

* تقاضا برای مرغ زیاد است

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، سرانه مصرف مرغ کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حدود ۲۸ تا ۳۰ کیلوگرم اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته، زیرا در حال حاضر گوشت مرغ ارزان‌ترین محصول پروتئینی در بازار است و نسبت به گوشت قیمت قرمز بسیار پایین‌تری دارد.

وی افزود: همین افزایش تقاضا هم تا حدودی روی قیمت بازار فشار آورده است.

* تامین نهاده به قیمت‌های دو برابر از بازار سیاه

وی درباره نحوه تامین نهاده‌های مرغداران گفت: با وجود اینکه قیمت دولتی سویا هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است اما در بازار آزاد مرغداران سویا را کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و قیمت سایر نهاده‌ها هم افزایش یافته و هزینه‌های تولید هم بالا رفته است.

اسدالله نژاد در پاسخ به این سؤال که با وجود گرانی نهاده‌ها، مرغداران مرغ زنده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در محدوده ۵۷ هزار تومان می‌فروشند، اما قیمت بازار افزایش زیادی دارد، این اختلاف قیمت از کجا ناشی می‌شود و به جیب چه کسانی می‌رود؟ گفت: قطعا این اختلاف قیمت به جیب دلال‌ها و واسطه‌گر‌ها می‌رود و این بدان دلیل است که‌ نظارتی‌ بر بازار مرغ وجود ندارد‌.

وی اضافه کرد: پیش از این گفته شد مرغ در میدان بهمن روی چرخ‌های دستی فروخته می‌شود و یا در کوچه پس‌کوچه‌های اطراف این میدان می‌فروشند،‌ سؤال اینجاست که آیا در این مدت متولیان نتوانسته‌اند میدان بهمن که محل توزیع عمده مرغ است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساماندهی کنند؟

اسدالله نژاد به راهکاری درباره نظارت بر توزیع عنوان کرد و گفت: اگر سامانه‌ای باشد که کد ملی تولیدکننده و خریدار ثبت شود و درواقع توزیع به‌طور کامل رهگیری شود، مشکلات این شکلی در توزیع و فروش مرغ به حداقل خواهد رسید؛ البته پیش از این وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که چنین سامانه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌اندازی کرده است، اما با افزایش قیمت‌ها مشخص می‌شود که این سامانه شکست خورده است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌