کشاورزان نظام صنفی ساختارمند حتی مانند چرخی‌ها ندارند

مدیرکل تشکل‌های کشاورزی از اصلاح آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی در هیئت وزیران خبر داد و گفت: کارگران ساختمانی، پرستاران، پزشکان، آرایشگران، باربران و چرخی‌های بازار تشکل صنفی خود را دارند اما چرا به ۴ میلیون کشاورز حق پیگیری مطالبات را نمی‌دهیم.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ عبدالرضا مسلمی  اظهار کرد:  اصلاح آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی در حال طی مراحل پایانی در کمیسیون اجتماعی دولت است تا به زودی در هیئت‌وزیران مورد تصویب قرار گیرد.

وی افزود: اصلاحاتی در برخی مواد آیین‌نامه نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی به وجود آمده است که به موجب آن اعتبار پروانه‌های  نظام صنفی و پوشش حداکثری اکثری کشاورزان از طریق آن به وجود آید و سطح تعامل دولت با نظام صنفی برای تولید و بهره‌وری بالا از نهادهای کشاورزی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌های  کشاورزی سازمان تعاون روستایی ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه کشاورزی و روستایی مشارکت بالایی در انتخابات و نقش مهمی در به پیروزی رسیدن آقای روحانی داشته‌اند  انتظار می‌رود، دولت نیز هرچه زودتر این آیین نامه را تصویب کند تا کشاورزان تکلیف خود را بدانند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور همواره  بر توسعه درون زایی تأکید داشته‌اند که این قوانین پوششی نظام صنفی در واقع ابزار مورد نیاز برای تحقق این امر است و به تداوم اشتغال و تولید منتهی شود.

وی افزود: نظام صنفی کشاورزی به کشاورزان هویت شغلی و حرفه‌ای می‌دهد و به بخش کشاورزی نیز کمک می‌کنند تا کشاورزان کسب صلاحیت هایی حرفه را داشته باشند و بر این اساس است که کشاورزان می‌توانند با دولت برای توسعه بخش کشاورزی مشارکت داشته باشند.

مسلمی تاکید کرد:  بر این اساس صنف کشاورزی نیز می‌تواند تواند امور صنفی خود را مانند قیمت‌گذاری گذاری محصولات کشاورزی و بیمه‌های اجتماعی پیگیری کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام مشاغل، صنف خود را به غیر از کشاورزان دارند افزود: کارگران ساختمانی، پرستاران، پزشکان آرایشگران، باربران و چرخی های بازار تهران تشکل صنفی خود را دارند اما چرا به ۴ میلیون کشاورزی که غذایی مردم را تأمین می‌کنند نمی‌خواهیم این حق را دهیم که مطالبات خود را پی‌جویی کنند و تشکل صنفی داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌های های کشاورزی سازمان تعاون روستایی گفت: دولت ۸ سال است اجازه  داده که نظامصنفی کشاورزی تشکیل شود اما این نظام هنوز موانع قانونی دارد. ساختار نظام صنفی اکنون بر این اساس اصلاح شده است.

وی تصریح کرد: نحوه نظارت دولت بر نظام صنفی کشاورزی نیز ایرادهایی داشت که این مشکلات در اصلاحیه جدید رفع شده  است.

اصلاحیه نظام صنفی ۴ سال است که در دولت مانده 

مسلمی گفت: این تشکل در ۸ سال گذشته فعالیت داشته اما برای انجام مأموریت های خود مشکلاتی داردو دولت این اجازه را به وزارت جهاد کشاورزی داده بود که اصلاحیه لازم را در صورت نیاز ارائه دهد اما اکنون این اصلاحیه به بن بست تغییرات دولت نهم و دهم خورده است.

وی افزود: این اصلاحات در ابتدایی‌ترین روزهایی فعالیت شروع به کار دولت یازدهم ارائه شد اما ۴ سال است که این اصلاحیه در دولت مانده است.

مسلمی گفت: در اسفندماه ماه سال گذشته نیز این اصلاحیه به هیئت‌ وزیران رفت اما برخی از وزیران اشکالاتی را بر آن وارد کردند.  این اصلاحیه اکنون دوباره اصلاح‌ شده است و قصد حضور در جلسه هیئت‌وزیران دارد.