چرا تاجران و مدافعان تراریخته از «محصولات ارگانیک» متنفرند

اگر مدافعان تراریخته واقعاً داعیه سلامت مردم را دارند و نگران افزایش میزان استفاده از سموم کشاورزی در محصولات غیرتراریخته و به تبع آن به خطر افتادن سلامت مردم هستند، چرا تا به امروز هیچ حرکت، دفاع و اقدامی برای توسعه کشت محصولات ارگانیک نداشته‌اند؟!

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛  در پی تغییر رئیس سازمان ممحیط زیست و انتصاب عیسی کلانتری به این سمت، شاهد یکه‌تازی تاجران و مدافعات تولید و تجاری‌سازی محصولات تراریخته در کشور هستیم به‌گونه‌ای که کلانتری در نخستین حضور خود در تلویزیون به دفاع تمام‌قد از محصولات پرمخاطره تراریخته پرداخت و منتقدان این محصولات که عمدتاً از اساتید برجسته رشته‌هایی نظیر بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک هستند را افرادی فاقد دلایل و مستندات علمی خواند!

 به‌صورت ویژه به ابعاد مختلف مسئله تولید و مصرف محصولات تراریخته پرداخته‌ایم و در قالب مصاحبه‌های تخصصی و تفصیلی متعددی به مخاطرات و عوارض این محصولات بر انسان و محیط زیست را تشریح کرده‌ایم.

برای بازخوانی و دسترسی به برخی از این مطالب می‌توانید این گزارش را بخوانید:  پشت‌پرده اظهارات قابل‌تأمل کلانتری در دفاع از تراریخته‌ها چیست

اما یکی از سؤالات اساسی که کارشناسان امر در حوزه محصولات تراریخته از مدافعان این محصولات دارند، این است که چرا این افراد که مدعی سلامت تراریخته‌ها هستند و یکی از دلایل دفاع خود از محصولات تراریخته را استفاده کمتر از سموم کشاورزی در کشت این محصولات اعلام می‌کنند(البته آمار مستند، خلاف این ادعا را  اثبات می‌کند) هیچ علاقه‌ای به کشت «محصولات ارگانیک» در کشورمان ندارند و تا به امروز حتی در حد سر سوزنی به دفاع از لزوم کشت و توسعه این محصولات نپرداخته‌اند؟!

اگر مدافعان تراریخته واقعاً داعیه سلامت مردم را دارند و نگران افزایش میزان استفاده از سموم کشاورزی در محصولات غیرتراریخته و به تبع آن به خطر افتادن سلامت مردم هستند، چرا تا به امروز هیچ حرکت، دفاع و اقدامی برای توسعه کشت محصولات ارگانیک نداشته‌اند؟! در حالیکه که همه به سلامت کامل محصولات ارگانیک و بی‌نیازی مطلق این محصولات از سموم کشاورزی متفق هستند.   

در ادامه به بررسی ویژگیها و فواید زراعت ارگانیک می‌پدازیم:

۱- در کشاورزی ارگانیک آب توسط مواد شیمیایی آلاینده مانند کودهای مصنوعی، آلوده نمی‌شود.
۲- در کشاورزی ارگانیک تعادل اکوسیستم و حاصلخیزی خاک حفظ می‌شود و فرسایش خاک نیز تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
۳- تنوع زیستی در زمینهای زراعی ارگانیک ۵۷ درصد بیشتر است. (به علت عدم استفاده از سموم آفت‌کش و علف‌کش)
۴- کشاورزان در معرض سموم و آلاینده‌های کمتری قرار می‌گیرند.

فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک برای انسان:

۱- محصولات ارگانیک ارزش غذایی بالاتری دارند؛ میزان ویتامین C‌، کلسیم، منیزیوم، آهن و فسفر در مواد غذایی ارگانیک بیشتر است.
۲- مواد غذایی ارگانیک حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری هستند؛ در مواد غذایی ارگانیک آنتی اکسیدان Phenolic بیشتر یافت می‌شود (۵ درصد بیشتر از محصولات غیر ارگانیک) چراکه آفت‌کشهای مصنوعی تولید این مواد را در گیاهان کاهش داده اما کودهای حیوانی و آلی بکار رفته در کشاورزی ارگانیک تولید آنها را افزایش می‌دهد.
۳- کمتر سمی هستند؛ محصولات ارگانیک سالم‌تر بوده و به بقایای آفت‌کشهای آلی کمتر آلوده هستند همچنین این محصولات فاقد افزدنیهای غذایی بوده و طبعا سالمترند.
۴- خوشمزه و خوش طعم‌تر هستند؛ یکی از دلایل آن این است که محصولات ارگانیک پس از برداشت در مدت زمان کمتری بدست مصرف‌کننده رسیده و تازه‌ترند همچنین در محصولات تهیه شده به روش سنتی، با فرآوریها و دستکاریهایی که بروی آنها صورت می‌گیرد تنها به ظاهر، رنگ، بالا بردن ماندگاری، افزایش تولید و مقاوم کردن آنها در برابر صدمات ناشی از حمل و انبار داری توجه می‌شود و نه کیفیت و ارزش تغذیه‌ای آنها.
۵- تولید‌کنندگان محصولات ارگانیک از استانداردها و دستورالعمل‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای تبعیت می‌کنند که احتمال آلوده شدن اینگونه محصولات به هر گونه مواد شیمایی و سمی منتفی می‌شود.