پیش بینی افزایش ۲۵۰درصدی تولید زیتون

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از محصولات سلامت محور که در برخی کشورهای دنیا از جمله ایران قابلیت رشد و تولید آن فراهم است محصول زیتون و روغن زیتون است. اگرچه قیمت این محصول در بازار برای خریداران بالا محسوب می شود اما به گفته کارشناسان بخش یکی از اصلی ترین چالش های در این حوزه بحث ورود روغن […]

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از محصولات سلامت محور که در برخی کشورهای دنیا از جمله ایران قابلیت رشد و تولید آن فراهم است محصول زیتون و روغن زیتون است. اگرچه قیمت این محصول در بازار برای خریداران بالا محسوب می شود اما به گفته کارشناسان بخش یکی از اصلی ترین چالش های در این حوزه بحث ورود روغن زیتون های به اصطلاح بی کیفیت است که موجب شده نگاه مصرف کنندگان به این محصول تغییر کند. با این وجود زیتون کاران کشور با چالشهای دیگری نیز مواجه هستند به طوری که یکی از این مشکلات در بخش بازار است.

برای داشتن بازاری خوب دولت باید با بخش خصوصی تعامل داشته باشد
مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اگرچه هنوز فصل برداشت شروع نشده است اما برای اینکه بخواهیم ثبات قیمت را امسال شاهد باشیم نیاز است که یکسری تحرکات را انجام بدهیم؛ بخش عظیمی از این تحرکات باید از طریق بخش دولتی انجام شود و بخشی از آن نیز توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.

عباسی افزود: دولت باید با بخش خصوصی تعامل ایجاد کند که این امر هیچ هزینه خاصی هم برای دولت ندارد. چرا که این تعامل فقط در راستای تسهیل در روند صدور مجوزها است و می تواند کمک بزرگی برای زیتون کاران باشد.

وی تصریح کرد: موضوع دوم در بحث سرمایه در گردش است که دولت در اختیار تولید کننده ها قرار بدهد.

عباسی با بیان اینکه امسال نسبت به سال های قبل افزایش تولید بسیار خوبی را داریم افزود: اگر یک مقدار در بحث تعیین زیرساخت ها دولت با بخش خصوصی همکاری بیشتری نماید قطعا این اتفاق خواهد افتاد و ضمن اینکه اعمال ممنوعیت واردات روغن زیتون نیز باید حتما انجام شود.

برای داشتن یک بازار خوب نیاز است که دولت بحث ممنوعیت واردات روغن زیتون را اعمال کند و از طرفی هم صادرات روغن زیتون را آزاد کند

پیش بینی تولید بیش از ۲۰ هزار تن روغن زیتون در سال جاری
رئیس شورای ملی زیتون ایران همچنین با تاکید بر اینکه دیگر کشورهای تولید کننده زیتون، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد یارانه به تولیدکنندگان پرداخت می کنند، افزود: ما نیز به دنبال انحصار نیستیم که بگوییم تولید کننده داخلی به هر قیمتی شده تولید کند اما اینکه دیگر کشورها یارانه می دهند و ما پرداخت نمی کنیم رقابت را سخت می کند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تولیدی که داریم و احتمال خودکفایی در تولید روغن زیتون هم زیاد است و حتی ممکن است مازاد مصرف داخلی هم داشته باشیم، برای داشتن یک بازار خوب نیاز است که دولت بحث ممنوعیت واردات روغن زیتون را اعمال کند و از طرفی هم صادرات روغن زیتون را آزاد کند. در غیر اینصورت احتمال بی ثباتی بازار وجود دارد.

عباسی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از تولیدات امسال چه میزان است، گفت: به نظر بنده امسال بالغ بر ۲۰ هزار تن روغن زیتون و همچنین بالغ بر ۲۵۰ هزار تن میوه زیتون تولید خواهیم داشت. به این ترتیب پیش بینی ما این است که در بخش زیتون ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش تولید امسال داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برای این افزایش تولید چه اقداماتی انجام شده است، گفت: بحث این بود که از یکطرف نیاز سرمایه ای که درخت زیتون داشت امسال تامین شد. از سوی دیگر هرچقدر جلوتر می رود تولیدکنندگان زیتون به صورت نوین کار می کنند و از طریق یکسری مشاوره ها در بحث بهره وری اقدامی کنند که این امر در افزایش تولید بی تاثیر نیست.

چه آن کشورهایی که صاحب تکنولوژی هستند و چه کشورهایی که مثل ما هستند غالبا قیمت روغن زیتون تولیدی خود را ۲۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی اعلام می کنند، به دلیل اینکه بتوانند از تولید خود حمایت کنند

به روز نبودن تکنولوژی، ضعف مدیریتی و تحریم ها قیمت تمام شده تولید زیتون و روغن زیتون را بالا برده است
عباسی در خصوص قیمت زیتون و روغن زیتون نیز اظهار داشت: در مورد اکثر محصولات کشاورزی از جمله زیتون یکسری عامل ها از جمله تحریم بودن باعث می شود که قیمت تمام شده ما بالا برود.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که موجب می شود قیمت تمام شده محصولات ما بالا برود بحث عدم برخورداری از تکنولوژی روز و مکانیزاسیون است و در کنار آن مباحث مدیریتی نیز مطرح است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

عباسی تصریح کرد: با این وجود اگر مکانیزاسیونی که در اسپانیا، ایتالیا، یونان، فرانسه و دیگر کشورهای پیشرفته استفاده می کنند دست تولید کننده ما باشد مطمئنا قیمت تمام شده ما حتی پایین تر از آنها خواهد بود. اما عدم دسترسی به این امکانات باعث شده قیمت تمام شده ما نسبت به سایر کشورها بالاتر باشد.

وی با بیان اینکه علیرغم اینکه قیمت تمام شده محصول ما بالا است با قیمت های جهانی چندان اختلاف قیمت نداریم، گفت: با این وجود انتظار و پیش بینی ما این است که این ۲۰ درصد اختلاف قیمت پابرجا باشد در غیر این صورت تولید داخلی سرکوب می شود.

رئیس شورای ملی زیتون ایران ادامه داد: در واقع چه آن کشورهایی که صاحب تکنولوژی هستند و چه کشورهایی که مثل ما هستند غالبا قیمت محصولات خود را ۲۰ درصد بالاتر اعلام می کنند، به دلیل اینکه بتوانند از تولید خود حمایت کنند.

اگر امسال صادرات را آزاد کنند قیمت روغن زیتون با قیمت جهانی آن همخوانی خواهد داشت یعنی یکی می شود

قیمت جهان هر لیتر روغن زیتون ۴ و نیم یورو است
وی افزود: البته این عدد ۲۰ درصدی که می گوییم عددی کاذب نیست و کاملا واقعی است؛ یعنی اگر بخواهیم ۲۰ درصد زیتون ایرانی را گرانتر خریداری کنیم هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت تمام شده که بالا در می آید، لطف کوچکی در حق تولید کننده ها است.

این فعال حوزه زیتون گفت: با تمام این تفاسیر اگر امسال صادرات را آزاد کنند قیمت میوه زیتون و روغن زیتون با قیمت جهانی آن همخوانی خواهد داشت یعنی یکی می شود.

عباسی در خصوص قیمت جهانی روفن زیتون نیز اظهار داشت: الان قیمت جهانی روغن زیتون لیتری ۴ و نیم یورو است و قیمت ایران هم تقریبا همان حدود است اما همانطور که گفته شد مشکل اینجا است که به دلیل عدم بهره مندی از تکنولوژی قیمت تمام شده در ایران بالا است.