پرونده ۴۶ تن زعفران و امضاهای طلایی به کجا رسید؟

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص پرونده عرضه ۴۶ تن زعفران تعاونی روستایی، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده اظهار کرد: این در حالی است که بیش از ۶ ماه است پرونده به کمیسیون ارجاع شده است. وی افزود: البته به گفته نصرالله پژمانفر، رئیس کمسیون اصل نود مجلس، […]

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص پرونده عرضه ۴۶ تن زعفران تعاونی روستایی، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده اظهار کرد: این در حالی است که بیش از ۶ ماه است پرونده به کمیسیون ارجاع شده است.

وی افزود: البته به گفته نصرالله پژمانفر، رئیس کمسیون اصل نود مجلس، پرونده برای اعلام نظر به دادستانی انقلاب ارسال شده ولی هنوز خبری از نتیجه بررسی‌ها به ما اعلام نکرده اند.

میری افزود: این پرونده هم مثل خیلی از پرونده‌های دیگر، پیگیری نمی‌شود، زیرا پشت پرده این موضوع، افرادی وجود دارند که قدرت و جایگاه‌های خاصی دارند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: یک شبه ۴۶ تن زعفران را به یک فرد واگذار کردند، فردی که شاید خودش کاره‌ای نبود ولی دست‌های پشت پرده به عنوان حامی از آن فرد حمایت کردند و ایشان مجری اهداف یک گروه خاص بوده است.

امضاهای طلایی شرایط خرید ۴۶ تن زعفران را تغییر داد
وی در عین حال بیان کرد: در صورت جلسه‌ای که امضاهای زیادی از معاون وزیر و معاونان سازمان توسعه تجارت تا مابقی افراد مسئول پای آن بود و در آن شرط فروش زعفران‌ها قید صادرات ذکر شده بود، اما امضاهای طلایی، باعث برداشتن شرط تعهد صادرات ۴۶ تن زعفران و فروش و عرضه آن در بازار داخل شد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه متأسفانه پیگیری ما تا این لحظه به جایی نرسیده در خصوص اعلام قیمت و ارقامی که این روزها در رسانه‌ها برای زعفران اعلام می‌شود، توضیح داد: عرضه و تقاضا، قیمت زعفران را در آینده مشخص می‌کند نه قیمت‌های دستوری و اعلامی برخی از مسئولین!

وی ادامه داد: متأسفانه دست‌هایی در کار است که قیمت را با معادلات بین خودشان به نفع خود و نه به نفع کشاورزان، بالا می‌برند.

میری همچنین در خصوص حاشیه و اخبار پیش از برگزاری انتخابات اتحادیه زعفران فروشان مشهد و ادعای تقلب و مهره چینی در روند انتخابات این اتحادیه توضیح داد: ادعای تقلب در انتخابات توسط افرادی مطرح می‌شود که یک شبه صاحب قدرت شدند و با وزارت “صمت ” در ارتباط بوده و داعیه رهبری بازار را دارند، در حالیکه اتحادیه‌ها در برگزاری انتخابات نقشی ندارند ولی آنها سعی کردند با عوام فریبی، برگزاری انتخابات را زیر سوال ببرند و نتیجه را آنطور که می‌خواهند رقم بزنند.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران‌خراسان رضوی اظهار کرد: بنده به عنوان “مؤسس” اتحادیه زعفران فروشان خراسان، در دوره جدید به دلیل خستگی و مشغله‌های زیاد دیگر کاندید انتخابات نشدم و در این اتحادیه حضور ندارم و هر اتفاقی که بعد از این در اتحادیه بیفتد و هر تصمیمی اخذ شود، بنده در آن نقشی نخواهم داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در عین حال بیان کرد: سال گذشته برآورد شده بود که با رفع موانع صادرات، ۴۰ درصد رشد داشته باشیم که متأسفانه به سبب موانع پیش رو و مشکلات تعهدات ارزی با کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی صادرات مواجه بودیم که امیدواریم امسال با رفع مشکلات بتوانیم از صادرات چمدانی زعفران جلوگیری کنیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به مشکلات صادرات زعفران به برخی کشورها عنوان کرد: امکان صادرات زعفران به صورت مستقیم از ایران به برخی کشورها وجود ندارد و صادرکننده باید ابتدا محصول خود را به کشور واسطه ارسال و سپس با مبدا و عنوانی به جز ایران زعفران را صادر کند. در این میان اگر زعفران صادر شده به دست خریدار نرسد ریالی بابت خسارت وارده به صادرکننده پرداخت نخواهد کرد.

میری گفت: در حال حاضر زعفران ایران به ۶۷ کشور دنیا صادر می‌شود و تنها برای صادرات این محصول به ۴ کشور محدودیت داریم. ضمن اینکه ورود زعفران به کشوری مانند افغانستان ممنوع است، اما این محصول چه به صورت قانونی و چه به صورت قاچاق به این کشور صادر می‌شود.