٧٠ درصد ماهیان زینتی کرمانشاه به عراق صادر می‌شود 

آبزی پروری بخش پر رونقی است که فرصت‌های گسترده‌ای برای کارآفرینی و تأمین معیشت رقم می‌زند و تولید انواع ماهیان زینتی با تأمین نیازهای زیبایی شناختی و حفظ محیط زیست، یک بخش مهم تجارت در صنعت آبزیان را تشکیل می‌دهد. وی افزود: با گذشت زمان، نگهداری ماهیان زینتی برای بسیاری از افراد به یک فعالیت […]

آبزی پروری بخش پر رونقی است که فرصت‌های گسترده‌ای برای کارآفرینی و تأمین معیشت رقم می‌زند و تولید انواع ماهیان زینتی با تأمین نیازهای زیبایی شناختی و حفظ محیط زیست، یک بخش مهم تجارت در صنعت آبزیان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: با گذشت زمان، نگهداری ماهیان زینتی برای بسیاری از افراد به یک فعالیت جالب و سرگرم کننده تبدیل شده و همزمان این روش درآمدزایی برای جوانان بیکار و علاقمند به تولید و تکثیر ماهیان زینتی و حتی کشاورزان دارای منابع آبی خرد را با خود به همراه دارد.

سرپرست شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: مفهوم توسعه کارآفرینی از طریق پرورش ماهیان زینتی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و در کنار کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، صنایع جانبی از جمله تعداد فروشگاه‌های تولید و عرضه تجهیزات و لوازم جانبی، همچنین فروشگاه‌های توزیع و عرضه این دسته موجبات درآمدزایی بیشتر این صنعت و پویایی آن را فراهم می‌کند.

وی گفت: تجارت ماهیان زینتی دارای پتانسیل و رشد فوق العاده، هزینه تولید پایین و نرخ بازگشت بالا در یک بازه زمانی کوتاه و با تقاضای فزاینده بازار همراه است.

این مسئول بیان کرد: با توجه به مساله بیکاری در کشور به ویژه در استان کرمانشاه، ایجاد اشتغال از طریق احداث کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در قالب کارگاه‌های زود بازده بسیار با اهمیت است.

وی تشریح کرد: صنعت تولید، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی صنعتی پویا بوده و بازار مناسب داخلی و خارجی (صادرات و واردات) کشش مناسب تبادلات و بازار را فراهم می‌کند بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک فرصت کارآفرینی و اقتصادی بالقوه با توانایی بالفعل شدن یاد کرد.

صحرایی اضافه کرد: انواع ماهیان زینتی به لحاظ محیط زندگی به ٢ دسته کلی آب شور و آب شیرین تقسیم می‌شوند به دلیل دسترسی به فناوری تکثیر و پرورش ماهیان زینتی آب شیرین ٩٠ درصد تولید و تجارت جهانی به این دسته از ماهیان اختصاص دارد.

وی اذعان کرد: در حالیکه ماهیان آب شور غالبا از محیط طبیعی صید می‌شوند و در محیط محصور همانند آکواریوم نگهداری می‌شوند.

این مسئول به تقسیم بندی‌های دیگری در خصوص این ماهیان اشاره کرد و گفت: تغذیه ای (ماهیان زینتی گوشتخوار و گیاه خوار) و از نظر تولید مثل شامل ٢ دسته زنده زا و تخم گذار هستند.