وزیر جهاد کشاورزی هم به منتقدان دولت تاخت/ اگر می‌خواهید مسئولیت بگیرید، چرا دروغ می‌گویید

وزیر دولت روحانی که این روزها دل پردردی از منتقدان دولت دارد، گفت: طی این ۴ سال تراز تجاری غذای مردم را از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۳ میلیارد دلار رسانده‌ایم و یک زمانی در دولت قبل ۲.۵ میلیون تن شکر وارد کرده‌اند و ما بیشترین سهم را در افزایش تولید داخلی داشته‌ایم.

به گزارش اگری پرس؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها با اشاره به فعالیت‌هایی که در بخش کشاورزی کشور انجام شده است، گفت: دغدغه امام راحل بعد از انقلاب اسلامی این بود که بتوانیم مردم کشورمان نان تولید خودمان را بخورند و در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی توانستیم، برای نخستین‌بار در تولید گندم خودکفا شویم و خودکفایی گندم اراده و مشیت الهی است که با اسباب مروجان کشاورزی ایجاد شده، تا حدی که اکنون توانسته‌ایم، تراز تولید گندم و مصرف را به ۱٫۵میلیون تن مثبت برسانیم.

وی با گلایه از اظهاراتی که در روزهای اخیر به دولت وارد شده است، تصریح کرد: در تلاطمات سیاسی که در روزهای اخیر مشاهده شده شاهد قدرنشناسی‌ها و پایمال‌ کردن‌هایی هستیم که از طرف عده‌‌ای مطرح می‌شود و باید گفت این همه دروغ برای رسیدن به کجا است. چه اتهامات سنگین و چه نامردمی‌هایی را شاهد هستیم و خدا  نکند این مسائل روی روح و روان شما (مروجان کشاورزی) تأثیر بگذارد و از فعالیت خود باز بمانید.

وزیر جهاد کشاورزی که ظاهراً دل پردردی از منتقدان دولت داشت، افزود: نمی‌خواهم بگویم چه کار کرده و چه کار نکرده‌‌ایم و یا دولت را در چه وضعی تحویل گرفته و چگونه تحویل می‌دهیم، بخش کشاورزی دارای سهم مشخصی در تولید کشور است و امروزه دنیا بخش کشاورزی را صرفاً به عنوان یک بخش اقتصادی نگاه نمی‌کند، بلکه کشاورزان مورد احترام جامعه هستند و شأن آنان همواره حفظ می‌شود.

حجتی گفت: حالا این روزها برخی افراد در ستادها خزیده‌اند و از یکسری اطلاعات غلط و نادرست پشتیبانی می‌کنند و حالا این درست است که ما بیایم اینجا عملکردشان را بگویم. از آن طرف هم می‌گویند دولت خسته و پیر است، حتی چند روز گذشته در تریبون جمهوری اسلامی اعلام کردند، وزرا لیست دارایی‌هایشان را نداده‌اند، اما دیدید که سخنگوی قوه قضاییه چگونه جواب‌شان را داد.

وزیر دولت روحانی که ظاهرا دل پردردی از حرف‌ و حدیث‌های یک ماه اخیر دارد، این را هم گفت که انگشت نشانه را طوری هدایت می‌کنند که سراغ بزرگوارانی می‌رود که بنده واقعاً تعجب می‌کنم، سراغ وزرایی می‌روند که آدم واقعاً تعجب می‌کند. ملت نباید به چنین افرادی نگاه کند.

وی در مورد مسائلی که در مورد وزیر بهداشت مطرح شده نیز اظهار داشت: چه کسی می‌تواند ثابت کند که آقای هاشمی (وزیر بهداشت) دنبال این بوده است که وزیر شود، علم و دانش، برجستگی و شخصیت بین‌المللی ایشان مشخص است، چه جلسات و فشارها که در این دولت برای پیشبرد کارها نداشته‌ایم.

وی خطاب به منتقدان دولت گفت: اگر می‌خواهید خودتان را اثبات کنید، چرا تخریب می‌کنید. هیچ دیکته‌ نانوشته‌ای غلط ندارد، ولی لطفاً عملکردها را مقایسه کنید، ببینید در این چند سال چه اتفاقات سیاسی، بین‌المللی مانند برجام افتاده و در مسائل اقتصادی مانند بخش کشاورزی چه تحولاتی ایجاد شده است.

حجتی به مصاحبه‌ای که یکی از وزرای دولت نهم و دهم با رسانه‌ها داشته و از وضعیت بحرانی واردات گندم سخن گفته اشاره کرد و گفت: این آقا ۲۶ فروردین دقیقاً اعلام کرده که برای واردات گندم از مقام معظم رهبری مجوز گرفته و با شرایط سخت گندم وارد می‌کرده‌اند، تا حدی که تست سلامت گندم روی کشتی و تنها چند ساعت قبل از ورود به کشور انجام می‌شده و وضعیت ذخیره گندم در ۱۷  استان کشور در آن روزها به ۱۷ روزه رسیده بوده، در حالی که موجودی گندم نباید زیر ۳ ماه باشد. اینها جملاتی است که خودشان درباره نحوه اداره مملکت می‌گویند و حال ببینید که چه نسبت‌های ناروایی به ما می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت تولید چغندر قند نیز گفت:‌در سال ۸۴، ۶ میلیون تن چغندر در این کشور تولید می‌شد که اسنادش هم موجود است، زمانی که دولت نهم مستقر شد، فقط از مهرماه ۸۴ تا اردیبهشت ۸۵ در عرض ۶ ماه پنج بار در دولت تعرفه شکر را کاهش دادند تا در نهایت به صفر رسید، در حالی که در سال ۸۳ فقط ۳۱۶ هزار تن شکر وارد شده بود به یکباره در سال ۸۵، دو میلیون و ۵۳۰ هزار تن شکر وارد کشور شد، حالا ما شده‌ایم وارداتچی!؛ به ما می‌گویند وارد نکنید تا شغل ایجاد شود.

وی افزود: از روزی که ما آمده‌ایم واردات مدام در حال کاهش و تولید در حال افزایش بوده است تا جایی که در انتهای سال ۹۵، یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شکر تولید کرده‌ایم که اگر کارخانه‌های‌مان آماده بود، امروز یک کیلو شکر هم آماده نمی‌‌کردیم، ما را متهم می‌کنند به ایجاد بیکاری. اگر می‌خواهید مسئولیت بگیرید، چرا دروغ می‌گویید؟

حجتی به آخرین وضعیت تولید گندم اشاره کرد و گفت: اکنون بیش از نیازمان گندم تولید کرده‌ایم و به دنبال بازار صادراتی هستیم، تا جایی که شب عید ۸٫۵ میلیون تن گندم قبل از فصل برداشت مجدد گندم ذخیره داشتیم.

وی خطاب به رقبای روحانی گفت: برای رسیدن به حکومت این گونه تلاش می‌کنید، نکند اهداف دیگری دارید، انصاف و حیا چیز خوبی است، این عملکردتان درست نیست. چرا که ما طبق آمار حرف می‌زنیم.

وزیر جهاد کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که تمام آمار ارائه شده در مورد واردات مواد غذایی مربوط به گمرک است و نشان می‌دهد در سال ۹۲ تراز غذای کشور منفی ۸ میلیارد دلار بوده که در سال ۹۶ به منفی ۳٫۱ میلیارد دلار رسیده یعنی ۵ میلیارد دلار بهبود یافته که با تولید یا جایگزینی اصلاح شده است.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ما اقتصاد بازار در مقابل بازار رایج کردیم تشریح کرد: یک زمانی کشاورزان برای فروش سیب دغدغه داشتند اما در سال ۹۵ گفتیم برای واردات موز اگر کسی سیب صادر کند، تعرفه ترجیحی می‌گیرد. نتیجه آن شد که تا پایان سال نود و پنج ۳۵۳ هزار تن سیب صادر شد و این چه نسبت‌های ناروایی است که به دولت و رئیس جمهور می‌دهند.

حجتی در مورد واردات روغن به کشور نیز گفت: زمانی تنها ۶ درصد در تولید روغن خودکفایی داشتیم که اکنون این رقم به ۱۶ درصد رسیده است. ما کشت دانه‌های روغنی و کلزا را با مشخص کردن یک مجری احیا کردیم و با استفاده از ماشین‌آلات که هنوز پول آن را هم به سازنده نداده‌ایم، تولید را افزایش دادیم تا برای تولیدکننده صرف کند. با وجود آنکه به دلیل سرمای سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از مزارع دانه روغنی آسیب دیده ولی امسال به حول الهی بیش از ۳ برابر سال‌های قبل برداشت کلزا خواهیم داشت و در گندم نیز با آنچه خشکسالی بود و سطح زیر کشت هم افزایش نیافت، گندم‌کاران ما با افزایش تولید چند برابر سال‌های گذشته درآمد داشته‌اند و آنهایی که اینقدر نمک ناشناسی می‌کنند و صبح تا شب اعصاب مردم را بمباران می‌کنند، تمام اینها را می‌دانند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بپرسید سیاست‌های غلط را چه کسانی ایجاد کرده‌اند که بخش چغندری کارخانه فسا جمع شد و کار به جایی رسید که فقط شکر بیاورند، به تولید کننده بدهند تا سفید کند اما ما اکنون گفته‌ایم هرکس که ۳ واحد شکر تولید کند اجازه واردات یک واحد شکر را خواهد داشت آنوقت ما شدیم دلال ۴ درصدی؟ اینها حرف‌هایی است که دارند می‌گویند. جلسه ما جلسه عدد و رقم نیست، درد و دل زیاد است و تاریخ همیشه مملو از این هیجانات بوده است.

حجتی در مورد میزان مصرف آب در کشاورزی و تولید چغندر هم گفت: در سال ۸۰ به ازای هر متر مکعب آب مصرفی ۲۵۰ گرم شکر تولید می‌شد اما اکنون در کشت پائیزه چغندر به ازای هر متر مکعب آب ۱۲۵۰ گرم شکر یعنی بیش از ۵ برابر قبل افزایش بهره‌وری داشته‌ایم.