واسطه‌‌ها تهديد جدي براي کشاورزي / يک نماينده مجلس: کشاورزان ناراضي اند / سود کشاورزان به جيب واسطه‌ مي‌رود

مقابله با واسطه‌هاي بخش کشاورزي از سوي مسئولان ذي‌ربط رضورت دارد. سود حاصل از فعاليت کشاورزان زحمت‌کش به جيب واسطه‌ها مي‌روند و اين موضوع باعث عدم رغبت فعاليت کشاورزان شده است. تقويت تعاوني‌هاي روستايي راهکار گذر از واسطه‌گران بخش کشاورزي است.

به گزارش اگری پرس، به نقل از دهقان نیوز يک نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: فعاليت واسطه‌ها در بخش کشاورزي روز به روز رو به افزايش است و اين موضوع تهديدي جدي براي بخش کشاورزي کشور محسوب مي‌شود.
غلامرضا نوري گفته در حال حاضر هم توليدکننده بخش کشاورزي و هم مصرف‌کننده متحمل هزينه‌هاي بالايي است، چرا که توليدکننده محصول خود را به هزينه بسيار اندک مي‌فروشد و مصرف‌کننده محصول را با هزينه بالا خريداري مي‌کند در حالي که مشکل موجود در اين ميان، حاصل فعاليت واسطه‌گران در اين بازار است.
وي با تاکيد بر ضرروت مقابله با واسطه‌هاي بخش کشاورزي از سوي مسئولان ذي‌ربط گفت: سود حاصل از فعاليت کشاورزان زحمت‌کش به جيب واسطه‌ها مي‌روند و اين موضوع باعث عدم رغبت فعاليت کشاورزان شده است.
وي خواستار اهتمام دولت براي گسترش فعاليت تعاوني‌هاي روستايي شد و گفت: تقويت تعاوني‌هاي روستايي راهکار گذر از واسطه‌گران بخش کشاورزي است.
نوري ايجاد امنيت غذايي را وظيفه ذاتي مسئولان کشور دانست و تصريح کرد: تصويب قانون‌هاي سنجيده در اين خصوص و نظارت دقيق و مستمر بر بازار محصولات کشاورزي از سوي دولت مي‌تواند راهکار ديگري در کاهش نقش واسطه‌ها در بازار کشاورزي باشد.
وي مشکلات دامداران را متذکر شد و افزود: براي مثال با اينکه دولت قيمت مشخصي را براي خريد لبنيات از توليدکننده اعلام مي‌کند، اما در حال حاضر اين مبلغ به توليدکننده داده نمي‌شود، واسطه‌ها وارد ميدان شده و سود کلاني به جيب مي‌زنند.
نوري ادامه داد: دولت سال گذشته مبلغ مشخصي را براي خريد شيرخام از دامداران مشخص کرد ولي متاسفانه قيمت‌هاي خريداري شده بسيار کمتر از قيمت اعلامي دولت است.
وي خواستار واقع‌بيني در تعيين قيمت تضميني محصولات کشاورزي شد و گفت: قيمت تضميني محصولات کشاورزي بايد واقع‌بينانه و متناسب با هزينه‌هاي جاري توليد کننده باشد، اما در اين مورد نيز در برخي موارد با مشکل مواجه هستيم و کشاورزان از اين موضوع نيز ناراضي هستند.