هزینه حمل چغندرقند به نصف قیمت این محصول رسید

درحالی که نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم چغندر قند در سال زراعی جاری با ۲۰ درصد افزایش به ۳۷۰۰ تومان رسیده است که هزینه کرایه حمل این محصول ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در حالی که این روزها قیمت شکر در بازار افزایش یافته و بر اساس گزارش های میدانی تا کیلویی […]

درحالی که نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم چغندر قند در سال زراعی جاری با ۲۰ درصد افزایش به ۳۷۰۰ تومان رسیده است که هزینه کرایه حمل این محصول ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در حالی که این روزها قیمت شکر در بازار افزایش یافته و بر اساس گزارش های میدانی تا کیلویی ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد و شرکت بازرگانی دولتی برای تنظیم بازار این محصول اقدام به توزیع نامحدود شکر در مراکز منتخب خود مانند میادین میوه و تره بار به نرخ مصوب ۳۴۰۰ تومانی میکند که چغندرقند برداشت شده کشاورزان در جنوب کشور صرفه اقتصادی زیادی ندارد.

ماجرا به این صورت است که از نیمه سال گذشته کرایه حمل و نقل به صورت رسمی ۲ برابر شد اما با این وجود، اظهارات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نشان میدهد که این افزایش قیمت در مقام عمل سه برابری بوده است و شبکه حمل و نقل برای گریز از جریمه شدن این افزایش کرایه را به صورت به اصطلاح پشت برنامه از صاحبان کالا دریافت میکند.

این شرایط باعث شده است قیمت برخی از محصولات کشاورزی  افزایش غیر متعارف پیدا کند و در محصولاتی که قیمت مشخصی دارند و به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان خریداری می‌شود، صرفه اقتصادی برای آنها وجود نداشته باشد یا این صرفه کم شود.

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این ارتباط  اظهار کرد: بالا رفتن هزینه های حمل و نقل مشکلاتی را برای تولیدکنندکان چقندرقند ایجاد کرده است.

وی افزود: کرایه حمل و نقل در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است اما قیمت چغندر قند تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است به همین دلیل هزینه کرایه حمل نصف خود محصول شده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: قیمت هرکیلوگرم چغندر قند ۳۷۰ تومان است اما برای حمل و نقل این محصول در مسیر های ۷۰۰ کیلومتری ۱۵۰ تا ۱۷۰ تومان کرایه حمل در خواست می شود.

وی تصریح کرد: هزینه کرایه حمل مسیر های ۷۰۰ کیلومتری در حالی که در سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ تومان بود که امسال سه برابر شده است.

اسدی یاد آور شد که بر اساس رایزنی هایی که انجام شده است این مشکل کشاورزان در حال حل شدن است.

بنابراین گزارش علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند اما در اسفند سال گذشته گفته بود که نرخ خرید تضمینی چغندرقند ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش یافت  و قیمت هر کیلوگرم چغندرقند بهاره ۳۷۴۶ ریال و چغندرقند پاییزه به ۳۶۴۲ ریال رسید.

یزدانی  تصریح کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی چغندرقند  در جهت  حمایت از کشاورزان و به منظور پایداری تولید شکر کشور صورت گرفته است.  پرداخت کمک کرایه حمل به ازای هر کیلوگرم چغندرقند تحویلی به مبلغ ۶۱۵ ریال و جایزه ۲ کیلو گرم شکر یا قند و ۲۰ کیلو گرم تفاله خشک به عنوان جایزه تحویل چغندر قند نیز لحاظ شده است.

انتهای پیام/