کل اخبار 2191 اخبار امروز : 0
  • تاریخ : شنبه - ۸ - اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 - April - 2024
  • ساعت :

    نگاه ملی به بخش کشاورزی ضامن احیای روستاهاست

    در جلسه نشست صمیمی اصحاب رسانه با رییس و معاونین سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مجتبی مزوعی ضمن تبریک روز خبرنگار به گفتگو در مورد بخش کشاورزی پرداخت.

    به گزارش اگری پرس به نقل از برنا، مجتبی مزروعی رییس سازمان جهاد کشاورزی درباره عملکرد این سازمان اظهار داشت: مهمترین عامل در جهت رشد و توسعه بخش کشاورزی جذب سرمایه است و این مهم زمانی تحقق می یابد که کشاورزی سنتی تبدیل به مدرن شود.

    وی افزود: در دولت دکتر روحانی اعتبارات بخش آب نسبت به سال ۹۳ بیش از ۲۰ برابر شده است.

    مزروعی تصریح کرد: به همین جهت یکی از مسایلی که باید مورد توجه باشد، امنیت سرمایه گذاری و تولید است. تا زمانی که این امنیت برقرار نشود، سرمایه به بخش نخواهد آمد. امروز با توجه به جایگاهی که بخش کشاورزی استان در اشتغال، تولید و اقتصاد دارد، باید کمک شود تا این امنیت ایجاد شود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: ۲۳٫۴ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعال است در حالی که میانگین این رقم در کشور ۱۸٫۲ درصد است. ۱۵٫۴ ارزش افزوده اقتصادی استان نیز توسط این بخش تامین می شود که میانگین کشور ۹٫۲ درصد است. بنابراین ما از لحاظ اقتصادی و اشتغال به بخش کشاورزی اتکا داریم. در حالی که کشاورزی استان ما در بسیاری از شاخص های توسعه مانند مکانیزاسیون، توسعه کشت گلخانه ای، ایجاد زنجیره های تولید و… از میانگین شاخص های توسعه کشور پایین تر است.

    وی با بیان اینکه بخش عمده ای از این موضوع به نوع سیاست گذاری ما بازمی گردد، گفت: اگر به جمعیت کشور پس از انقلاب نگاهی بیاندازیم، علت عقب ماندگی ما از شاخص های توسعه کشاورزی مشخص می شود. در ابتدای انقلاب ۷۲ درصد جمعیت کشور روستایی بودند که این وضعیت امروز برعکس شده است. زندگی در شهر از امنیت و آرامش و نیز اقتصاد بهتری برخوردار بوده و این نگاه ناشی از نوع برنامه ریزی ها بوده است.

    مزروعی اضافه کرد: اگر بخواهیم جامعه ما اقتصادی مطمئن داشته باشد، باید برنامه های تولیدگرایانه تدوین شود. به همین جهت یکی از مهم ترین وظایفی که امروزه مدیریت بخش کشاورزی بر عهده دارد، جذب سرمایه و افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در تمام شئونات آن است. هنر ما باید در جهت جذب سرمایه برای عبور بخش کشاورزی از حالت سنتی به حالت مدرن باشد. سال ها سرمایه ها از بخش کشاورزی در خارج از این بخش جذب شده ولی امروزه باید این درآمد از خود بخش کشاورزی تامین شود.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید نگاه مدیران عالی رتبه استان برای جذب سرمایه در بخش کشاورزی جلب شود. یکی مهم ترین شاخص ها جمعیت شاغل است که سهم بخش کشاورزی در آن ۲۳٫۴ درصد اشتغال است ولی سهم ما تنها ۷٫۸ درصد از بودجه استانی است. در حقیقت سهم بخش کشاورزی از بودجه استان کمتر از یک سوم سهم اشتغالی است که ایجاد کرده است. وقتی به آمار بودجه نگاهی می اندازیم، می بینیم که آب شرب روستایی ۱۰ درصد بودجه تملک دارایی استان را به صورت تکلیفی به خود اختصاص می دهد.

    وی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم ۳۴ درصد بودجه به آب تخصیص یافته است. بنابراین باید در این مسیر مسئولان استانی و نمایندگان مجلس گام بردارند تا میزان صادرات بالا رود، بهره وری ها افزایش یابد و… . باید به این بخش سرمایه تزریق شود. در واقع سهم بخش کشاورزی باید از بودجه استانی و ملی به اندازه نقشی که در اقتصاد استان دارد، قائل شویم.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: طی چند سال اخیر که ما در حوزه تامین نهاده ها و مکانیزاسیون کار کردیم، تحول بزرگی در یک فاصله سه ساله ایجاد شد و ما در بسیاری از تولیدات مانند گندم خودکفا شده ایم. چند روز پیش نیز جشن خودکفایی تولید شکر در کشور برگزار شد. همه این ها در حالی است که در روز ابتدایی دولت یازدهم تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید چغندر قند داشتیم.

    وی ادامه داد: با این حال با توجه به شاخص های توسعه بخش کشاورزی، میزان تولید چغندر قند در یک بازه زمانی سه ساله به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است. اگر سرمایه گذاری مناسب صورت گیرد، با وجود اینکه سطح زیر کشت ما کاهش داشته، شاهد تحولی بیش از این نیز در این حوزه خواهیم بود.

    وی با بیان اینکه علاوه بر بحث اعتبارات آبیاری و مکانیزاسیون، یکی دیگر از ابزارهای تولید، تامین نهاده ها بوده است، گفت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۳۸۲ هزار تن گندم خریداری کرده ایم. در حوزه خرید دانه های روغنی نیز ۴۸۰۰ تن کلزا خریداری شده است. در تامین نهاده های دامی نیز شاهد یک رشد قابل توجهی بوده ایم. یکی از برنامه های عمده ما برای کاهش مصرف آب که شاید مهم ترین برنامه سازمانی ما نیز است، توسعه کشت گلخانه ای است. در این حوزه سال پیش ۲۵ هکتار سطح زیر کشت را افزایش داشتیم و امسال نیز اعتباراتی در این زمینه مصوب شده که امیدواریم ابلاغ شود و یارانه تسهیلات ارزان قیمت را برای این حوزه را فراهم کنیم.

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

    دیدگاه بسته شده است.

    برو بالا